Ķīnas Automobiļu ražotāju asociācija (CAAM) ir “ļoti neapmierināta” ar Eiropas Savienības ierosinātajiem antisubsidēšanas tarifiem, sestdien paziņojumā norādīja nozares grupa.
Ražotāji ir sadarbojušies ar Eiropas Komisiju izmeklēšanā par Ķīnas subsīdijām, taču izmeklēšanā nav ņemti vērā fakti un iepriekš iegūtie rezultāti, CAAM norādīja ierakstā Ķīnas ziņapmaiņas lietotnē WeChat.
ES no piektdienas ieviesa līdz 37,6 % muitas tarifus Ķīnā ražotu elektrisko transportlīdzekļu importam, un ir noteikts četru mēnešu periods, kura laikā tarifi ir provizoriski, paredzot intensīvas sarunas starp abām pusēm.
“CAAM pauž dziļu nožēlu un uzskata to par stingri nepieņemamu rīcību,” paziņoja asociācija.
Provizoriskie maksājumi no 17,4 % līdz 37,6 % bez atpakaļejošas darbības ir paredzēti, lai novērstu to, ko Eiropas Komisijas priekšsēdētāja Ursula fon der Leiena nodēvēja kā draudošu lētu Ķīnas elektrisko transportlīdzekļu, kas ražoti ar valsts subsīdijām, pieplūdumu.
Arī Ķīnas Ārlietu ministrijas pārstāvis Lin Dzjans ir kritizējis šīs tarifu kā “tipisku protekcionisma piemēru”, norādot, ka šis lēmums kaitē globālajai tirdzniecībai un ES un Ķīnas attiecībām. Viņš arī piebilda, ka Ķīna varētu apsvērt pretpasākumus, piemēram, noteikt eksporta kontroles vai tarifus ES precēm, par ko tiks lemts tuvākajās dienās.
ES lēmums ir pieņemts pēc tam, kad tika veikta izmeklēšana, kas atklāja, ka daudzi Ķīnas autobūves uzņēmumi, tostarp BYD, Geely un SAIC, saņem ievērojamas valsts subsīdijas. Šīs subsīdijas dod šiem uzņēmumiem negodīgas priekšrocības salīdzinājumā ar Eiropas ražotājiem, kuriem jādarbojas tirgus apstākļos bez šādām subsīdijām.
ES antisubsidēšanas izmeklēšana ilga vairākus mēnešus, bet vēl šis process pilnībā nav noslēdzies. Jebkurā gadījumā šis lēmums rada bažas par iespējamām Ķīnas atbildes reakcijām, kas varētu vēl vairāk sarežģīt starptautiskās tirdzniecības attiecības.