Krāpnieki var strauji zaudēt interesi par objektu, ja izmantojāt kādu no pārbaudītajām viltībām. Pastāstīsim, kā atturēt telefona krāpniekus un pārtraukt nevēlamus zvanus uz savu numuru.
Pārbaudīt krāpnieku vārdu autentiskumu
Telefona krāpnieki var veiksmīgi apmānīt cilvēku tikai tad, ja viņu izdevās nobiedēt. Kad abonents saglabā pašsavaldību un mierīgi izvērtē situāciju, noziedznieki zaudē pār viņu kontroli.
Viens no veidiem, kā nobiedēt krāpniekus, ir paziņot, ka plāno zvanīt uz banku vai citu iestādi, no kuras it kā tiek veikts zvans, un pārbaudīt, vai patiešām viņu darbinieku vidū ir persona ar konkrēto uzvārdu un amatu. Pēc tam krāpnieki parasti noliek klausuli, jo saprot, ka objekti nebūs iespējams nobiedēt.
Izliecieties par valsts darbinieku
Cīnīties ar telefona krāpniekiem var, izmantojot viņu pašu metodes. Ja nevēlamie zvani sāk ienākt masveidā, bet klausuli tomēr jāceļ, lai nepalaistu garām svarīgu zvanu, var izdomāt iedomātu personību.
Tam pietiek ar izdomātu uzvārdu un amatu — šo paņēmienu ir izmantojuši daži abonenti. Stingrs balss tonis kopā ar draudiem atrast krāpniekus kā tiesībsargājošo iestāžu pārstāvim lielākoties biedē krāpniekus, un tie pārtrauc zvanīt.
Paziņot par naudas neesamību kartē
Krāpnieku galvenais mērķis ir nozagt objekta naudu, bet tas neizdosies, ja abonentam naudas nav. Sarunā ar noziedzniekiem pietiek pateikt, ka attiecīgās bankas kartes konts ir tukšs. Pēc tam telefona krāpnieki ātri zaudē interesi un pārtrauc zvanu.
Uzdot pretjautājumus
Krāpnieki baidās no cilvēkiem, kuri nepaļaujas uz tiem un cenšas saprast patieso situāciju. Ja uzdot pretjautājumus, pat tos, kas nelielā mērā saistīti ar apspriesto tēmu, krāpniekiem visdrīzāk negribēsies turpināt sarunu un viņi noliks klausuli.
Izlikties par juristu
Noziedzniekus biedē cilvēki, kuri likumus pārzina labāk nekā viņi paši. Lai šī shēma būtu veiksmīga, nav obligāti likumus patiešām labi zināt — var izmantot tādus pašus sociālās inženierijas paņēmienus kā krāpnieki.
Pārliecināti runājot un paziņojot, ka esat jurists vai strādājat tiesā, krāpnieki ātri noliek klausuli un vairs nezvana uz šo numuru.
Pajautāt krāpniekam, vai var viņam atzvanīt
Labs veids, kā atturēt krāpniekus un izstumt tos no ēnas, ir šāds: abonents paziņo, ka šobrīd nevar runāt, bet ir ļoti ieinteresēts sarunā. Pēc tam viņš jautā, kā var atkal sazināties ar zvanošo personu. Vairumā gadījumu šis jautājums nostāda krāpniekus neizpratnē, un tie pārtrauc sarunu. Ja zvanošais uzstāj, ka zvana atpakaļ nav nepieciešams, var droši secināt, ka runa ir ar krāpnieku.
Svarīgi atcerēties, ka ne bankas darbinieki, ne tiesībsargājošo iestāžu darbinieki telefonsarunās nelūgs abonentu veikt kādas darbības ar naudu. Ja zvanošie draud vai paziņo par tādu steidzamību, ka vilcināties nevar, tas tieši norāda uz krāpšanu.
Pie jebkādām šaubām jāizbeidz saruna un pašam jāpiezvana bankai vai iestādei, no kuras it kā zvanīts. Nav vērts pievērst uzmanību draudiem par atbildību par zvana informācijas atklāšanu, jo tā ir vēl viena krāpnieku viltība.