Ādažos no vecām riepām ražo eksportspējīgu gumijas segumu

Ādažos mājo efektīvākā un lielākā nolietoto riepu gumijas segumu ražotne Baltijas reģionā “Rubrig”, vēstī “Latvijas Avīzes” pielikums “Latvijas Bizness” un portāls la.lv.

Ideja par šādu ražotni radusies pirms trim gadiem, kad nolemts veidot eksportspējīgu ražošanu. Plāni tolaik bijuši dažādi, bet beigās nolemts šajā nozarē iet līdz pašam galam – nevis riepas smalcināt vai dedzināt, bet no riepām ražot ko jaunu, dodot tām otro dzīvi.

“Mēs pirmie tirgum esam piedāvājuši “dizaina” gumijas flīzes un esam trāpījuši mērķī. Industrija saka – tas ir kas jauns! Dizaina virsmas plātnes paplašina produkta lietojuma sfēru un mūsu produkta popularitāti. Piedāvājam bērnu laukumu drošības segumus, sporta zāļu un fitnesa grīdas segumus, zirgu staļļu segumus, pagaidu ceļus un taciņas. Turklāt tos var ieklāt arī jebkurā dārzā. Šie segumi lieliski iederas arī potenciāli traumatiskās pilsētvides publiskās atpūtas zonās,” ar lepnumu par nolietoto riepu gumijas segumu ražotni “Rubrig” stāsta tās izpilddirektors Dainis Bonda.

Automatizācija palīdz strādāt gudrāk
Ražotnes jauda ir 100 tūkstoši kvadrātmetru gumijas segumu gadā, kas desmit reizes pārsniedz Latvijas tirgus apjomu. Gada laikā jaunā produktā sanāk pārstrādāt apmēram 2000 tonnu riepu granulu, kas iegūtas no apmēram 3000 tonnām nolietoto riepu.

Uzņēmums produktus eksportē uz apmēram 20 valstīm, tostarp ļoti tālām, piemēram, Izraēlu, Argentīnu, šobrīd tiek diskutēts arī ar klientiem Honkongā. Viņi šobrīd pērk produktu no Vācijas, bet Dainis uzskata, ka “Rubrig” noteikti var saražot kvalitatīvāk un lētāk par Rietumu konkurentiem.

“Izraēla ir labs tirgus – katru mēnesi piegādājam vienu divus konteinerus, lielākoties mūsu īpašos puzles tipa gumijas segumus fitnesa centriem. Šogad tikai uz turieni vien esam piegādājuši divreiz vairāk fitnesa grīdas segumu nekā Baltijā. Tirgus proporcija ir 80:20 – 80% eksportējam, bet 20% paliek vietējā tirgū. Nākotnē ceram eksportēt 90% produktu,” norāda “Rubrig” izpilddirektors.

Veidojot šo biznesu, svarīgi bijis saprast – kā konkurēt ar lielvalstu uzņēmumiem. Atbilde – ­būt efektīvākiem. “Rubrig” izvēlējies Vācijā iegādāties automatizētas iekārtas, kas darbojas 24 stundas diennaktī piecas dienas nedēļā.

Tas nozīmē, ka ar vienādu kapacitāti “Rubrig” līdzīgu produktu daudzumu var saražot vien ar diviem, nevis astoņiem cilvēkiem, kā tas ir, piemēram, Itālijā, Turcijā, Ķīnā, kur ražotnes nav tik attīstītas.

Tas gan neizslēdzot darbinieku trūkumu, jo uzņēmums nemitīgi meklē labus, kvalificētus darbiniekus. “Rubrig” izceļas arī ar produktu dizainu. Principiāli svarīgs ir produkta dizains.

Četri autordizaina produkti – “Vilnis”, “Saplaisājusī zeme”, “Austras koks” un “Skatpunkts” – saņem uzslavas un atzinību no arhitektiem, pilsētplānotājiem un klientiem gan Skandināvijas, gan vāciski runājošo un Tuvo Austrumu valstīs.

Visbeidzot jau pavisam drīz uzņēmumā būs uzstādīta pilnīgi jauna veida iekārta. Dainis stāsta, ka tā ir kā liels nazis, kas sagriež gumijas blokus kalibrētās loksnēs vai flīzēs, kuru galvenais lietojums ir fitnesa zāļu segums.

“Šāda iekārta pagaidām nav nevienam konkurentam 1000 km rādiusā. Neliela sadarbība ir arī ar Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem, jo gumija labi absorbē lodes, novēršot rikošeta iespēju, – mēs ražojam gumijas blokus šautuvēm.”

Granulām jābūt lielākoties no smago auto riepām
Viņš norāda, ka ļoti svarīga ir riepu granulu kvalitāte, citādi pasaules mērogā konkurēt nevarēs. Jebkādas granulas neder.

“Mēs pieprasām, lai piegādātāji mums ved granulas, kas izstrādātas no 70% smago automašīnu riepām un 30% vieglo auto riepām,” norāda Dainis.

Kāpēc neder tikai vieglo auto riepas? Izrādās, ka vieglo auto riepās ir daudz vairāk tekstila un metāla kordu, kas “Rubrig” produktā parādīties faktiski nedrīkst. Attīrīt jau tādas riepas var, taču ilgāk un dārgāk, līdz ar to automātiski sadārdzinās arī gala produkts.

“Mūsu prasība ir 99,5% tīra stirēna butadiēna (SBR) gumija. Tāpat prasām, lai granulas būtu veidotas no Eiropā tirgotām riepām, jo ir milzīga atšķirība, vai riepa ar visiem sertifikātiem ir tirgota Eiropā vai ir nezināmas izcelsmes riepa no Āzijas.

Āzijā ražotas riepas var būt, bet tām jāatbilst visiem nepieciešamajiem ķīmisko vielu standartiem. Esam bijuši izstādēs, kurās pie dažiem Āzijas ražotāju stendiem nevar pieiet klāt, jo gumijas smakas dēļ tek asaras.

Tādas gumijas segumu bērniem piedāvāt nevar,” uzsver D. Bonda. “Lai pārliecinātos par mūsu gumijas izstrādājumu nekaitīgumu, mēs veicam dažādus testus, tostarp brīvi gaistošu ogļūdeņražu testu.

To dara speciālisti laboratorijā “Eurofins” Dānijā. Viņi pārbauda jebkuru produktu, kas būs saskarē ar bērniem, tostarp parastas rotaļlietas. Viņi produktu pēta 30 dienas, slēgtā telpā mēra dažādu vielu migrāciju, proti, kā tās izgaro gaisā.

AgBB testam ir pieļaujamās izgaroto vielu normas, un to summārajam rādītājam R jābūt līdz 1. Mūsu produktam R ir 0,14. Līdz ar to mūsu produkti ir sertificēti un nav veselībai kaitīgi.”

Tāpat uzņēmuma produkcijai jāatbilst krišanas augstuma normatīvam EN1177. Proti, zem, piemēram, 2,10 metru augstas rotaļu iekārtas ieklātajam segumam ir jāamortizē bērna kritiens uz galvas, lai negūtu smadzeņu traumas.

“Segumam ir jābūt sertificētam kā drošam, mūsu gadījumā tā ir 70 mm bieza ar speciālām amortizējošām pēdām izgatavota flīze, kam bērns ir jāpasargā. Segumi var būt dažādi – arī smilts, zāle utt., bet visiem jāiztur šie testi.”

Ar ko gumijas flīžu segumi ir labāki par smiltīm, zāli? Gumiju ir vieglāk kopt un nepieciešamības gadījumā arī remontēt – nepieciešams nomainīt tikai atsevišķas plātnes, nevis visu segumu.

Gumijas segums tiek ieklāts uz rupjas smilts jeb izsijas, kas nodrošina arī ļoti labu ūdens drenāžu, un uz seguma neveidojas peļķes. Tāpat gumiju ir viegli mazgāt, tā nesabirst apavos, nesmērē apģērbu.

Viens no zināmākajiem piemēriem Latvijā ar “Rubrig” produkciju – Daugavas promenādes rotaļu un sporta laukums. Rīgā kopumā ir ap 30 objektiem, produktu dzīves laiks – 10 līdz 15 gadi.

Latvijā labākas riepu granulas nekā Vācijā
Svarīgi, ka Latvijas uzņēmumi sadarbojas. Izrādās, ka Latvijā ir arī viens nolietoto riepu granulu ražotājs – Jaunjelgavas uzņēmums “VVV Recycling”. Un tieši no šī uzņēmuma daļu granulu iepērk “Rubrig”.

Turklāt latviešu malēju produkts esot kvalitatīvāks par granulām, kuras nākas iepirkt no Vācijas. Diemžēl “VVV Recycling” jaudas nespēj nodrošināt visas “Rubrig” vajadzības.

Labi ir tas, ka “VVV Recycling” granulas ražo galvenokārt no smago auto riepām, līdz ar to izpildot “Rubrig” prasību pēc granulām ar ne vairāk par 30% vieglo auto riepām to saturā.

Jau pērkot riepu, jāpalīdz pārstrādātājam
Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācijas apkopotā informācija vēsta, ka dažādos nostūros Latvijā glabājas apmēram 47 000 nolietoto riepu. Kā ar tām tikt galā?

“Šobrīd uzstādām jaunas iekārtas, paverot jaunas iespējas eksporta tirgos. Tas, protams, palielinās mūsu apetīti pēc kvalitatīviem izejmateriāliem – ap 3000 tonnām granulu gadā, kuras iegūs no 5000 tonnām nolietotu riepu. Droši varam teikt, ka tad, ja Latvijā būtu vairāk granulu ražotāju, mēs savā produktā varētu pārstrādāt pusi no Latvijā gadā nolietotajām riepām,” uzsver Dainis.

Pilnu rakstu varat izlasōt portālā la.lv, spiežot ŠEIT

 

Iesaki šo rakstu citiem!

Leave a Comment