Eiropas Savienība ir paaugstinājusi tarifus Ķīnas elektriskajiem transportlīdzekļiem, jo Brisele rīkojas, lai aizsargātu bloka autorūpniecību, vēsta BBC.
Jaunie tarifi atsevišķiem ražotājiem svārstās no 17,4 % līdz 37,6 %, kas papildina 10 % nodokli, kurš jau bija spēkā visiem no Ķīnas importētajiem elektromobiļiem.
Tas varētu paaugstināt elektrisko automobiļu cenu visā ES, padarot tos mazāk pieejamus Eiropas patērētājiem.
Šis solis ir arī liels trieciens Pekinai, kas jau ir nonākusi tirdzniecības karā ar Vašingtonu. ES ir lielākais ārzemju tirgus Ķīnas elektromobiļu nozarei, un valsts paļaujas uz augsto tehnoloģiju produktiem, lai palīdzētu atdzīvināt savu krītošo ekonomiku.
ES amatpersonas apgalvo, ka šo importa pieaugumu ir veicinājusi “negodīga subsidēšana”, kas ļāva Ķīnā ražotos elektromobiļus pārdot par daudz zemākām cenām nekā blokā ražotos.
Jaunie maksājumi stāsies spēkā 5.jūlijā, bet pašlaik tie ir provizoriski, kamēr turpinās izmeklēšana par Ķīnas valsts atbalstu šīs valsts elektromobiļu ražotājiem. Līdz ar to tas nozīmē, ka šie nodokļi, visticamāk, netiks ieviesti praksē līdz šā gada beigām.
Kas ir potenciālie uzvarētāji un zaudētāji šajā tirdzniecības strīdā
Šis solis skar ne tikai Ķīnas zīmolus. Brisele rūpīgi pārbauda arī Rietumu uzņēmumus, kas ražo automobiļus Ķīnā.
Piemērojot tarifus, Brisele apgalvo, ka tā cenšas labot, pēc tās domām, izkropļoto tirgu. ES lēmums var šķist pieticīgs salīdzinājumā ar neseno ASV soli palielināt savus kopējos tarifus līdz 100 %, taču tas varētu būt daudz būtiskāks. Ķīnas elektromobiļi ir salīdzinoši reti sastopami uz ASV ceļiem, bet daudz biežāk sastopami ES.
Saskaņā ar ietekmīgās Briseles zaļās grupas “Transports un vide” (T&E) datiem Ķīnas zīmolu pārdoto elektromobiļu skaits ES ir pieaudzis no tikai 0,4 % no kopējā elektromobiļu tirgus 2019. gadā līdz gandrīz 8 % pagājušajā gadā.
Taču ne visus Ķīnā ražotos elektriskos automobiļus jaunie tarifi skars vienādi.
Uzvarētāji un zaudētāji
Nodoļi tika aprēķināti, pamatojoties uz aplēsēm par to, cik lielu valsts atbalstu katrs uzņēmums ir saņēmis, savukārt uzņēmumiem, kuri sadarbojās ar izmeklēšanu, tika samazināti tiem piemērotie nodokļi. Pamatojoties uz šiem kritērijiem, Eiropas Komisija ir noteikusi individuālus maksājumus trim Ķīnas EV zīmoliem – SAIC, BYD un Geely.
SAIC ir piemērots augstākais jaunais tarifs 37,6 % apmērā. Valstij piederošā SAIC ir Volkswagen un General Motors Ķīnas partneris. Tai pieder arī MG, kas ražo vienu no vislabāk pārdotajiem elektromobiļiem Eiropā – MG4.
“Cena par nesadarbošanos ir smags trieciens SAIC, kas 15,4 % no saviem globālajiem ieņēmumiem gūst no elektromobiļu pārdošanas Eiropā,” norāda neatkarīga pētniecības firma Rhodium Group.
Ķīnas lielākajam elektromobiļu ražotājam BYD ir cits stāsts, jo tam par transportlīdzekļiem, ko tas piegādā no Ķīnas uz ES, jāmaksā papildu nodoklis 17,4 % apmērā.
Tas ir zemākais palielinājums, un saskaņā ar Nīderlandes bankas ING pētījumu tas “dos autoražotājam priekšrocības Eiropas tirgū”.
Geely, kam pieder Zviedrijas Volvo, tiks piemērots papildu tarifs 19,9 % apmērā.
Saskaņā ar Spānijas bankas BBVA sniegto informāciju uzņēmums “joprojām eksportēs uz ES ar peļņu”, taču “tā peļņa ievērojami samazināsies”.
Arī citiem uzņēmumiem, tostarp Eiropas autoražotājiem, kas vada rūpnīcas Ķīnā vai kopuzņēmumos, būs jāmaksā vairāk, lai ievestu ES elektriskos automobiļus.
Tiem, kuri tiks uzskatīti par sadarbojošies ar izmeklēšanu, tiks piemērots papildu nodoklis 20,8 % apmērā, savukārt tiem, kurus ES izmeklētāji uzskata par nesadarbojošiem, būs jāmaksā augstāks tarifs 37,6 % apmērā.
ASV bāzētā Tesla, kas ir lielākais elektromobiļu eksportētājs no Ķīnas uz Eiropu, ir pieprasījusi individuāli aprēķinātu likmi, ko ES amatpersonas ir paziņojušas, ka tā tiks noteikta pēc izmeklēšanas beigām.
Tomēr dažās Eiropas tīmekļa vietnēs uzņēmums ir ievietojis paziņojumu, ka tā Šanhajā ražotā Model 3 cenas jauno tarifu dēļ varētu pieaugt.