No 2025. gada 1. janvāra tiks ieviesta jauna pārbaudes metode dīzeļdzinēja automašīnām, kas atbilst Euro-5 un Euro-6 emisijas standartiem. Jaunais aprīkojums ļaus noteikt, vai automašīnai ir uzstādīts cieto daļiņu filtrs (DPF).
Daži dīzeļdzinēju automašīnu īpašnieki bieži vien izgriež šo filtru, lai izietu tehnisko apskati, jo līdz šim tā esamība netiek stingri pārbaudīta.
“Mēs redzam, ka daudzās valstīs notiek dažādas manipulācijas ar cieto daļiņu filtriem jeb DPF.
“Šī iemesla dēļ Latvija ir viena no valstīm, kas vēlas ieviest jaunu pārbaudes metodi. Ar tās palīdzību varēs pārliecināties, vai automašīnām ar Euro-5 un Euro-6 dzinējiem nav veiktas manipulācijas ar cieto daļiņu filtru,” jauninājuma būtību skaidroja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Tehniskās daļas vadītājs Jānis Liepiņš.
DPF filtra mērķis ir samazināt kvēpu emisijas, kas veidojas dīzeļdzinēja darbības laikā. Ja filtrs nedarbojas, tas ir jānomaina, taču tas ir dārgs process. Tāpēc daudzi vietējie meistari izvēlas filtru vienkārši izgriezt. Tehniskajā apskatē šādu izņemšanu nav iespējams noteikt ne vizuāli, ne ar ierīcēm.
Šogad pārbaudes stacijās ir uzstādītas jaunas iekārtas, kas ne tikai konstatēs cietās daļiņas izplūdes gāzēs, bet arī spēs tās saskaitīt. Svarīgākais ir noskaidrot, vai tiek ievērota noteiktā norma. Piemēram, Vācijā automašīnām ar “Euro 5” un “Euro 6” standartiem pieļaujamais cieto daļiņu daudzums kubikcentimetrā ir 250 000.
Latvijā CSDD joprojām veic eksperimentus ar jauno iekārtu, lai saprastu, pie kāda daļiņu līmeņa izplūdes gāzēs dīzeļdzinēju attīrīšanas sistēma tiks uzskatīta par kārtībā esošu vai bojātu.
“Šogad vasarā eksperimentējām ar iekārtu, veicām mērījumus, un bija skaidrs, ka kritiski dati parādās, kad cieto daļiņu daudzums tuvojas vienam miljonam [kubikcentimetrā],” stāstījis Jānis Liepiņš.
Autoservisa centra vadītājs un uzņēmuma “Mods” īpašnieks Iljass Ahmedovs iegādājies cieto daļiņu testēšanas iekārtu, kas ir līdzīga tādai, kādu izmanto CSDD. Viņam joprojām ir pieejama arī vecā iekārta, ko šobrīd izmanto dīzeļdzinēju automašīnu izplūdes gāzu pārbaudei tehniskās apskates stacijās.
Vecā iekārta mērīja izplūdes gāzu dūmainību, aprēķinot tās koeficientu, ņemot vērā spraugu starp divām iekārtas lēcām. Maksimālais pieļaujamais rādītājs bija 1,5 vienības.
“Šī metode ļāva ar šādu elektronisku aci redzēt, cik daudz dūmu ir, bet jaunais aparāts saskaita cieto daļiņu skaitu izplūdes gāzēs. Un tas skaita arī to lielumu. Tas nozīmē, ka var pārbaudīt arī to lielumu, lai tās nepārsniegtu noteiktu normu,” Ahmedovs raksturoja atšķirību starp iekārtām.
Piemēram, testējot ar veco iekārtu 2014. gada “Škoda Octavia” ar 1,6 litru dīzeļdzinēju, kas atbilst “Euro 5” standartiem, “Mods” servisā tika noteikts, ka dūmainības koeficients ir 0,23.
“Ja mēs būtu CSDD, pārbaude šeit arī beigtos,” skaidroja autoservisa vadītājs, uzsverot, ka ar veco iekārtu automašīna būtu izturējusi pārbaudi.
Tomēr, izmantojot jauno iekārtu un ņemot par pamatu Vācijas standartu, kas pieļauj 250 000 daļiņu uz kubikcentimetru, rādītājs pārsniedz miljonu, kas nozīmē, ka automašīna tehnisko apskati neizturētu. Tas attiektos pat tad, ja Latvijas standarts būtu 1 miljons daļiņu.
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā