Uzmanību šoferiem- spēkā stājusies jauna sodu sistēma par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem

No 1.jūlija stājusies spēkā jauna sodu sistēma par ceļu satiksmes noteikumu (CSN) pārkāpumiem – izmaiņas visbūtiskāk skārušas šoferus, kas pieļauj nelielus pārkāpumus, mopēdu vadītājus un ļaudis, kuri sēdušies pie stūres alkohola reibumā, liecina grozījumi Ceļu satiksmes likumā (CSL).

Par ļoti smagiem pārkāpumiem fiziskajām personām tagad var piemērot līdz 2000 eiro sodu un transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu uz pieciem gadiem, bet juridiskajām personām – pat ar 7000 eiro naudas sodu.

Jāmin gan, ka CSL ir visai apjomīgs un grūti pārskatāms dokuments, kurā parasts pilsonis, visticamāk, “apmaldīsies” vai spēs noorientēties vien tad, ja iedziļināsies likumā vairākas stundas vai pat dienas. Bet vai viņš to darīs? Diez vai, lai gan tas būtu visnotaļ noderīgi.

Lai atvieglotu dzīvi autovadītājiem, “Latvijas Avīzes” autožurnālistikas leģenda Atis Jansons, izpētot jauno likumdošanas aktu, nupat kā publiskojis savus skaidrojumus par to.

1. Bargāks sods par braukšanu reibumā

Uzreiz gan jāmin, ka likuma grozījumu autori nav mainījuši zemāko šā pārkāpuma līmeni. Sods par pārkāpumu, pa slideno 0,5 promiļu taciņu lavierējot, ir palicis līdzšinējais. Un arī nākamie sodu līmeņi īpaši nav paaugstināti.

Lasi arī: Ainaram Mielavam krīze un depresija – mūziķis neziņā par to, kas gaidāms tālāk

Sodi par braukšanu alkohola reibumā palielināti par pāris simtiem eiro un autovadītājiem pieplusēts viens diskvalifikācijas gads. Domājams, tas veikts tādēļ, lai vismaz kaut cik kompensētu atteikšanos no līdz šim galvenā bieda – administratīvā aresta, kurš tiesībsargājošajām institūcijām izrādījies pārāk darbietilpīgs.

Cietumā dzērājšoferi vairs nenonāks, ja braukšana pie stūres reibumā būs vienīgais viņu pārkāpums un netiks papildus “savārītas citas, lielākas ziepes”.

2. Mopēds vairs nav līdzvērtīgs velosipēdam

Agrāk gan uz mopēdu, gan velosipēdu attiecās viens un tas pat “likuma plaukts”, bet par atrašanos pie stūres reibumā šo transporta līdzekļu vadītāji saņēma tikai naudas sodu. Tagad mopēds šo priekšrocību ir zaudējis, un tā šoferi tiks sodīti tāpat kā automobiļa vai motocikla stūrētāji, ieskaitot tiesību atņemšanu.

Bet kas notiks, ja cilvēks ar savām B kategorijas tiesībām dzērumā izklaidēsies, braukājot, piemēram, ar kvadriciklu? CSDD speciālisti ir apstiprinājuši, ka ņemšot nost tiesības arī šādiem pārgalvjiem. Faktiski, šī arī ir vienīgā patiešām būtiskā jauno soda noteikumu sadaļa, akcentē Jansons.

Ātruma ziņā izmaiņu nebūs

Jaunā likumu redakcijas neparedz nekādas izmaiņas sodos par ātruma ierobežojumu, pārsniegšanu, lai gan tieši šis pārkāpums ir visizplatītākais un policijas visrūpīgāk uzraudzītais.

Kā redzams zemāk publicētajā tabulā (sevišķi ārpus apdzīvotām vietām), pieļaujamais ātrums ir visai liels. Sods par 110 km/h joprojām ir simbolisks un bez soda punktiem.

Pirmajā pieķeršanas reizē pat iespējams tikt cauri ar brīdinājumu. Un tikai pie līmeņa virs 130 km/h naudas sodi kļūst kaut cik biedējoši. Nez vai šāda sodīšanas stratēģija veicina kaut cik viendabīgas plūsmas veidošanos – drīzāk otrādi, komentēja Jansons.

Nekas nav mainīts arī cīņā pret Latvijā ārkārtīgi izplatīto hiperaktīvā braukšanas stila blakusparādību – distances neievērošanu.

Sods palicis vecais, un tas ir ļoti plaši traktējams – no brīdinājuma līdz 140 eiro un soda punktam. Turklāt ārkārtīgi reti kāds to saņem, jo šā pārkāpuma fiksēšanas iespējas Latvijas policija jo¬projām nav apguvusi.

 

Sodam jābūt neizbēgamam

Lai kāds arī būtu sods, tam vajadzētu būt neizbēgamam, jo pretējā gadījumā turpināsim braukt haosā un anarhijā, uzsver Jansons.

Ko dod prāvie sodi par nepārtraukto līniju pārbraukšanu (55 eiro un 2 soda punkti), par mobilā telefona aplamu lietošanu (25–100 eiro un soda punkts), ja tos saņem tikai nedaudzi? – retoriski vaicā publikācijas autors.
Kamēr pārkāpumu fiksēšana būs vājā līmenī (kā liecina VP diennakts uzziņas – vien daži simti valstī, kurā baltās līnijas vien pārbrauc tūkstoši), nelīdzēs nekādi, pat astronomiski sodi.

Lasi arī: Traģēdija Rīgā atņem bērna dzīvību; Policija uzsākusi kriminālprocesu

Jansons uzskata, ka pašlaik netiek veiktas preventīvas darbības, bet gan savdabīga loterija ar niecīgām iespējām zaudēt. Turklāt ir tādi ļaudis, kam pat lielākie sodi ir tikai sīknauda. Bet citiem jau sen visas tiesības atņemtas, visa niecīgā mantība parādu piedzinēju apķīlāta, bet viņi nereti turpina pārvietoties pie transportlīdzekļa stūres.

Policistu uz ceļiem un ielās ir par maz. Turklāt autobraucēju plaši izmantotās modernās tehnoloģijas (WAZE u. c.) ir devušas iespēju izvairīties no retajām patruļām, rezumēja eksperts.

Iesaki šo rakstu citiem!

COMMENTS

Leave a Comment