Daudzi autovadītāji, pamanot ātrumvaļni, samazina ātrumu un bremzē līdz pašam pēdējam brīdim, pārbraucot pāri ar jūtamu grūdienu. Tas rada nevajadzīgu diskomfortu gan automašīnai, gan braucējiem.
Patiesībā ātrumvaļņi paredzēti, lai palīdzētu uzturēt drošu ātrumu, nevis traucētu braucienam. Zinot pareizu tehniku, pārbaukt pāri tiem var daudz vieglāk un saudzīgāk.
Ātrumvaļņi parasti ir veidoti no savienotām plastmasas sekcijām, kas piestiprinātas pie ceļa, vai arī no asfaltēta pacēluma. To forma paredzēta tam, lai pie neliela ātruma automašīnas riteņi vienmērīgi uzbrauktu un nobrauktu, saglabājot vienmērīgu kustību.
Tomēr, ja bremzēšana notiek tieši pirms vaļņa un ātrums vēl ir ap 20–30 km/h, automašīnas priekšpuse nedaudz noliecas uz priekšu, un riteņi saskaras ar stāvāko posmu. Rezultātā auto kustība kļūst asāka, piekare saņem lielāku slodzi, un tas ar laiku var ietekmēt braukšanas komfortu un detaļu izturību.
Galvenās kļūdas, ko pieļauj gandrīz visi autovadītāji
1. Bremzēšana uz ātrumvaļņa.
Ja spiežat bremzi tieši brīdī, kad riteņi uzbrauc uz vaļņa, automašīnas svars pāriet uz priekšējo asi, un piekarei kļūst grūtāk absorbēt nelīdzenumu.
2. Pārāk liels ātrums.
Drošākais ātrums, šķērsojot ātrumvaļni, ir ap 10–15 km/h. Ja brauc ātrāk, piekare saņem lieku slodzi un kustība kļūst nepatīkami asa.
3. Bremzēšana pēdējā brīdī.
Pēdējā brīdī nospiesta bremze nozīmē, ka piekare vairs nespēj pielāgoties, un mašīna zaudē ritmu.
4. Diagonāla šķērsošana.
Šī metode var būt noderīga, bet jāievēro ceļa zīmes un drošība. Pārāk asa trajektorija vai kustība pretējā joslā var radīt nevajadzīgas situācijas.
5. Braukšana ar riteņiem pa malu.
Ja tikai daļa riteņu ir uz vaļņa, bet pārējie — uz nomales, slodze sadalās nevienmērīgi. To drīkst darīt tikai tad, ja ceļš un apstākļi to droši atļauj.
Kā pareizi pārbraukt pāri ātrumvaļņiem — soli pa solim
Galvenais noslēpums vienmērīgai pārbraukšanai ir iepriekšēja sagatavošanās un pareiza slodzes sadale. Lūk, kas jāatceras:
1. Skatieties tālāk par priekšējo bamperi.
Ātrumvaļņiem vienmēr jābūt apzīmētiem ar ceļa zīmēm un atstarojošiem elementiem. Jo agrāk to pamanāt, jo mierīgāk varat samazināt ātrumu un sagatavoties.
2. Samaziniet ātrumu savlaicīgi.
Vislabāk ātrumu līdz apmēram 10–15 km/h samazināt jau pirms paša vaļņa, nevis bremzēt pēdējā brīdī. Tas ļauj piekarei “atpūsties” un saglabāt kustību vienmērīgu.
3. Atlaidiet bremzi pirms riteņi uzbrauc uz vaļņa.
Pirms pirmais ritenis saskaras ar ātrumvaļni, pedāli labāk atlaist. Tad auto priekšpuse neiegremdējas, un kustība kļūst plūstoša.
4. Nedaudz gāzes — nekādas “brīvgaitas”.
Neliels spēks uz gāzes pedāļa palīdz auto saglabāt stabilitāti un vienmērīgi pārbraukt pāri. Tas nav paātrinājums, bet neliels vilciens uz priekšu.
5. Stūre taisni, bez liekām kustībām.
Strauji pagriezieni uz paša vaļņa palielina slodzi uz riepām un var padarīt kustību nevienmērīgu.
6. Diagonāla šķērsošana — tikai savā joslā.
Ja iespējams, lai katrs ritenis pārbrauktu pāri vaļnim atsevišķi, kustība kļūst vienmērīgāka. Taču to drīkst darīt tikai savas joslas ietvaros, nepārkāpjot ceļa apzīmējumus.
7. Ja ātrumvaļņa konstrukcija neaizņem visu joslu.
Šādā gadījumā var šķērsot to tikai ar daļu riteņu — diviem pa sekciju, diviem pa gludu asfaltu. Galvenais — nebraukt pārāk tuvu malai un saglabāt taisnu trajektoriju.
Lai pareizi pārbrauktu pāri ātrumvaļņiem, nav vajadzīgas nekādas īpašas prasmes — pietiek tikai bremzēt savlaicīgi un saglabāt ātrumu ap 10–15 km/h. Tad šie pacēlumi kļūs par draudzīgu atgādinājumu samazināt ātrumu vietās, kur bieži ir gājēji.
Jūsu auto to noteikti novērtēs — brauciens būs klusāks un daudz vienmērīgāks.











