Pasaulē dārgākais metāls tiek izmantots automašīnās, lidmašīnās, elektriskajos kontaktos un termopārās – tā vērtība ir desmitkārt augstāka par zeltu
Šis metāls nav zelts, bet gan elements, kas ir ārkārtīgi izturīgs pret koroziju, tāpēc tas ir ļoti pieprasīts automobiļu rūpniecībā. Ja nezināt, kurš ir pasaulē visdārgākais metāls, pagaidiet, līdz uzzināsiet, cik maksā viena unce šī metāla.
Kad jums jautā, kurš ir pasaulē dārgākais metāls, visticamāk, jūs vispirms iedomājaties zeltu, kas plaši tiek izmantots dārgmetālu izstrādājumos. Taču, iespējams, nezināt, ka pastāv vēl viens metāls, kas pēc vērtības pārspēj zeltu un tiek izmantots biežāk, nekā domājat.
Par šo metālu zina tikai retais, taču patiesībā, pateicoties tā daudzpusībai, cietībai un izturībai, tā vērtība var būt desmit reizes augstāka nekā zeltam. Turklāt tas neoksidējas, tāpēc to izmanto augstas kvalitātes juvelierizstrādājumos.
Pasaulē dārgākais metāls tiek izmantots automašīnās, lidmašīnās, elektriskajos kontaktos un termopārās – tā cena ir desmitkārt augstāka nekā zeltam.
Sākotnēji to izmantoja tikai rūpniecībā, galvenokārt kā katalizatoru slāpekļskābes, etiķskābes un citu vielu ražošanā. Tas tiek izmantots arī automobiļu katalītiskajos pārveidotājos, lai samazinātu slāpekļa oksīdu daudzumu izplūdes gāzēs. Tā pārklājumu izgudroja tikai 20. gadsimta 30. gados, bet juvelierizstrādājumu ražošanā tas ienāca tuvāk gadsimta vidum.
Galvenais pārklājuma mērķis ir pasargāt sudrabu no bojājumiem, piešķirt tam pievilcīgu, vēsu spīdumu un novērst dzeltenīgo nokrāsu baltajam zeltam. To izmanto arī investīciju un piemiņas monētu pārklāšanai. Piemēram, viena no Kanādas kolekcionējamajām sudraba monētām ir pārklāta ar šo metālu.
Pārklājuma uzklāšanas process:
Priekšmets tiek rūpīgi notīrīts un attaukots. Ja uz virsmas paliek putekļi vai taukaini pirkstu nospiedumi, slānis nevarēs turēties. Parasti tiek izmantota ultraskaņas tīrīšana un speciāls tīrīšanas šķīdums.
Pēc tam izstrādājums tiek pulēts līdz spīdumam, lai nodrošinātu vienmērīgu pārklājumu un labāku noturību uz virsmas, tā pagarinot tā kalpošanas laiku.
Juvelieri izmanto galvanizācijas metodi – priekšmets tiek ievietots vannā ar galvanisko šķidrumu, kas sastāv no sērskābes un sulfāta, un caur to tiek laista elektriskā strāva. Tā rezultātā uz virsmas veidojas metāla slānis.
Pārklājuma priekšrocības un trūkumi
Pārklājumam uz juvelierizstrādājumiem un monētām ir vairākas priekšrocības:
-Tas pagarina izstrādājumu kalpošanas laiku. Gan zelts, gan sudrabs ir mīksti metāli, tāpēc papildu pārklājums tos pasargā no skrāpējumiem un palielina to izturību.
-Aizsargā pret koroziju un oksidēšanos. Piemēram, sudraba gredzeni vai auskari, kas pārklāti ar šo metālu, nēsājot nezaudē savu izskatu.
-Piešķir pievilcīgu krāsu un spīdumu. Piešķir izstrādājumiem sudrabainu nokrāsu un skaistu spīdumu. Jāņem vērā, ka baltais zelts bez ārējā pārklājuma nemaz nepastāv.
Ir arī daži trūkumi, lai gan tie ir nebūtiski. Piemēram, ja nepieciešams palielināt gredzena izmēru, tā slānis būs jānoņem. Turklāt ar laiku pārklājums nodilst, tāpēc tas jāatjauno. Ikdienā valkājamu rotaslietu pārklājuma kalpošanas ilgums parasti ir 2 līdz 4 gadi.
Rotaslietu ar šo pārklājumu kopšana
Ja rotaslietas kļūst tumšas vai netīras, tās var mazgāt ar siltu ziepjūdeni, taču nedrīkst izmantot stiprus tīrīšanas līdzekļus. Ir pieļaujama īslaicīga mērcēšana šķīdumā – ne ilgāk par 15 minūtēm. Vietas ar rakstiem vai dārgakmeņu stiprinājumiem var uzmanīgi tīrīt ar mīkstu zobu birstīti. Pēc tam izstrādājumu jānoskalo un jānosusina uz mīksta dvieļa, līdz tas pilnībā izžuvis – nav nepieciešams berzt, pietiek to noslaucīt.
Nav ieteicams:
-Izmantot abrazīvus tīrīšanas līdzekļus;
-Lietot profesionālos juvelierizstrādājumu tīrīšanas šķīdumus vai pastas.
-Ja traipus nav iespējams notīrīt vai ir redzami bojājumi pārklājumā, ieteicams vērsties pie juveliera, lai to atjaunotu.
Kur vēl tas tiek izmantots
Pasaulē dārgākais metāls tiek izmantots automašīnās, lidmašīnās, elektriskajos kontaktos un termopārās – tā cena ir desmitkārt augstāka nekā zeltam. Un tas ir rodijs!
Lasi vēl: Jauns veids kā cilvēki tiek apmānīti autostāvvietās un ko noteikti nevajadzētu darīt
Rhodium 78g sample
Lielākā daļa – ap 80% no visa rodija – tiek izmantota katalizatoros. To izmanto ne tikai automašīnu izplūdes sistēmās, bet arī ķīmiskajās reakcijās, piemēram, slāpekļskābes ražošanā, kur rodija un platīna sakausējumiem nav līdzvērtīgu alternatīvu.
Rodiju izmanto arī monētu un lietņu izgatavošanā – šie izstrādājumi nav tikai pārklāti ar rodiju, bet pilnībā no tā izgatavoti. Šādus lietņus ražo, piemēram, britu uzņēmums Baird & Co. un PAMP kaltuve. Tā kā rodijs ir ļoti rets, to uzskata arī par investīciju objektu. Saskaņā ar InvestFunds datiem, šī raksta tapšanas laikā 1 grams rodija maksā aptuveni 1600 eiro, un pēdējā gada laikā tā cena ir pieaugusi gandrīz par 25%. Vēsturiski augstākā cena tika sasniegta 2008. gadā – vairāk nekā 10 000 ASV dolāru par unci.
Citi rodija izmantošanas veidi ietver: kodolreaktorus (to izmanto tiešās lādēšanas sensoros), LCD ekrānu ražošanu, kā arī karstumizturīgu spoguļu izgatavošanu u.c. Rodijs ir ne tikai pasaulē dārgākais metāls, bet arī īsts izturības, spožuma un retuma simbols. Tā unikālās īpašības apvieno tehnoloģiju progresu ar juveliermākslas eleganci, padarot to par nenovērtējamu dārgumu gan rūpniecībā, gan mākslā.