Nespiediet šo pogu bankomātā — jūs varat zaudēt visu savu naudu: slazds skaidras naudas izņemšanai

Ikdienas bankomāta apmeklējums kļūst par krāpnieku “ieejas punktu”, ja klients pieļauj vairākas tipiskas kļūdas. Zemāk ir saraksts ar visbiežāk pieļautajām kļūdām un pārbaudītām aizsardzības metodēm.

Kļūdas, kas visbiežāk rada zaudējumus

Kvīts izmešana, to neiznīcinot. Kartes pēdējie cipari, darījuma summa un konta atlikums paliek uz čeka – šie dati bieži vien ir pietiekami, lai krāpnieks mēģinātu iegūt datus vai simulēt “zvanu no bankas”. Pogas “Pabeigt darījumu” nenoklikšķināšana. Kamēr sesija ir aktīva, nākamais lietotājs redzēs jūsu atlikumu vai pat turpinās strādāt ar karti, ja tā netiks izņemta.

Kartes atstāšana saņēmējierīcē. Krāpnieks var nekavējoties izņemt skaidru naudu, norēķināties ar bezsaistes termināli vai saglabāt karti “atbloķēšanai”, izmantojot zvanu centru, izliekoties par īpašnieku. PIN koda ievadīšana svešinieku priekšā. Tastatūras izspiegošana ir sociālās inženierijas pamatelements: kamēr viens “palīdz” bankomātā, otrs reģistrē kombināciju un novērš jūsu uzmanību.

Sarunas ar “labvēļiem”. Jebkurš padoms “apmainīt banknotes”, “nospiest šo pogu”, “ļaut man palīdzēt” ir populāra pāru krāpnieku tehnika: viens runā, otrs diskrēti nomaina karti vai banknotes.

Kā pasargāt naudu – vienkārši noteikumi

Vienmēr paņemiet karti un pārbaudiet, un nekavējoties saplēsiet čeku mazos gabaliņos vai izmetiet to caur smalcinātāju. Nospiediet “Beigt” / “Aizvērt sesiju” un pārliecinieties, ka bankomāts atgriežas sākuma ekrānā.

Ievadot PIN kodu, aizsedziet tastatūru ar roku un atkāpieties, ja kāds stāv pārāk tuvu. Nevienam nestāstiet savu PIN, CVV, kodus no SMS un push paziņojumiem – banka nekad nepieprasa šos datus pa tālruni. Pieslēdziet SMS vai push paziņojumus un nekavējoties bloķējiet karti, izmantojot lietotni vai tālruņa līniju, aizdomīgas norakstīšanas gadījumā.

Iegūstiet atsevišķu karti ar nelielu limitu skaidras naudas izņemšanai un tiešsaistes maksājumiem; saglabājiet galveno algas karti bez “bezkontakta” piekļuves. Regulāri atjauniniet PIN kodu un izmantojiet divfaktoru autentifikāciju internetbankā, lai pieteiktos un apstiprinātu darījumus.

Kur gan pazudusi izcilā aktrise Mirdza Martinsone – viņa atklāj, kas liek viņai skumt

Ko darīt, ja kaut kas noiet greizi?

Nekavējoties bloķējiet karti mobilajā bankā vai zvanot uz atbalsta tālruņa numuru. Iesniedziet bankā paziņojumu par nepiekrišanu darījumam — jums ir 24 stundas pēc paziņojuma saņemšanas. Saglabājiet čeku (ja tāds ir) un bankomāta kameras ierakstu (banka to pieprasīs) — tas palīdzēs jums atgūt naudu, ja jūs labprātīgi neatklājāt datus.

Ievērojot šos vienkāršos noteikumus, jūs samazināt risku un liedzat krāpniekiem iespēju izmantot jūsu neuzmanību.

Iedomājieties: jūs no rīta pamostaties, izņemat telefonu, un jūs sagaida negaidīts pārsteigums. Jūsu kartē ir ieskaitīta nauda. Nē, tas nav aizmirsts bonuss vai pēkšņa radinieka dāsnums. Sūtītājs ir svešinieks. Jūsu pirmā reakcija? “Ak, kāda likteņa dāvana! Es to varu iztērēt!” Apstājieties! Ja jums rodas šāda vēlme, nekavējoties nometiet telefonu un ciešāk turiet maku. Jo ar tādu veiksmi jūs varat viegli iekrist finanšu slazdā.

Izdomāsim, kāpēc šādas “dāvanas” no nezināmiem sūtītājiem nav iemesls priekam, bet gluži pretēji – nopietns iemesls bažām. Iekšlietu ministrija jau ir cēlusi trauksmi: šī ir jauna krāpnieciska shēma, un tajā iekrist ir vieglāk, nekā šķiet.

Kāpēc kategoriski nedrīkst atstāt lādētāju pieslēgtu kontaktligzdā

Kā darbojas šī krāpnieciskā shēma?

Pieņemsim, ka kāds (it kā nejauši) pārskaita jums naudu. Dažu minūšu, ne vairāk kā pāris stundu laikā jūs saņemat zvanu vai ziņojumu:

— “Ak, atvainojiet, es kļūdījos pārskaitījumā! Vai varat to atgriezt?”

Lasi vēl: “Septembris būs dīvainākais 21. gadsimtā”: sinoptiķi sniedza negaidītu prognozi

Jūs esat pieklājīgs cilvēks, jūs nevēlaties gūt peļņu no citu cilvēku naudas, jo īpaši tāpēc, ka balss otrā līnijas galā šķiet tik pieklājīga… bet kaut kas šeit nav kārtībā! Šajā posmā krāpnieki ieslēdz psiholoģisko spiedienu. Viņi var nobirdināt asaru, draudēt vai izlikties par jebkuru citu, lai liktu jums atgriezt naudu.

Bet lūk, kas ir svarīgi: viņi lūgs jūs atgriezt naudu uz CITIEM datiem. Ne uz to pašu karti, ar kuru viņi nāca, bet gan uz jaunu, kas viņiem ir ērta. Un te nu sākas jautrā daļa…

Kas aiz tā slēpjas?

Turpinājumu lasiet nākošajā lapā