Daudzi autovadītāji ir brīdināti par nepieciešamību nekavējoties veikt noteiktas darbības, lai nezaudētu spēju vadīt transportlīdzekli. Šīs prasības ignorēšana var izraisīt naudas sodus un autovadītāja apliecības atņemšanu uz laiku no viena līdz trim mēnešiem.
Austrumeiropas satiksmes drošības inspekcijas vadītājs Čerņikovs pievērsa uzmanību šim jautājumam, komentējot incidentu, kas notika ar kādu autovadītāju Austrumeiropas teritorijā. Vīrietis pastāstīja, ka, dodoties uz likumsargu iecirkni, lai reģistrētu jaunu automašīnu, likumsargi uz priekšējā bampera atrada ierīci, kas ļāva apgriezt otrādi numura zīmi.
Vadītājs apgalvoja, ka neesot zinājis par šīs ierīces klātbūtni, pieņemot, ka to uzstādījis iepriekšējais īpašnieks. Pēc tam, kad inspektors pārliecinājās, ka vīrietis ieradies iecirknī pats, tika sastādīts pārkāpuma protokols. Tagad vadītājs gaida tiesas lēmumu, kas varētu novest pie vadītāja apliecības atņemšanas.
Mājas kaimiņiene katru sestdienu gāja uz mežu ar lāpstu, vēlāk uzzināju, kāpēc…
Čerņikovs uzsvēra, ka pašreizējā situācijā vadītāja atbildība nav apšaubāma, jo ierīču, kas maina numura zīmes izskatu, lai maldinātu ierakstīšanas kameras, lietošana ir aizliegta ar likumu. Sods par šādu pārkāpumu ir paredzēts saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksa 12.2. pantu – transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšana uz laiku no viena līdz trim mēnešiem.
Valsts satiksmes drošības inspekcijas vadītājs uzsvēra, ka ikviens autovadītājs ir atbildīgs par sava transportlīdzekļa tehniskā stāvokļa pārbaudi pirms braukšanas, lai izvairītos no nonākšanas šādās nelabvēlīgās situācijās. Kā zināms šāds likums darbojas, gan Krievijā, gan Nīderlandē.
Tehnoloģijas ir kļuvušas sekundāras: dokumenti ir svarīgāki par automašīnas stāvokli
Viena no būtiskākajām pārmaiņām 2025. gadā bija tā, ka automašīnas izskats un tehniskais stāvoklis – neskatoties uz visu to nozīmi – inspektora acīs pazuda otrajā plānā. Pārbaudes un pat sankciju iemesls arvien vairāk tiek saistīts nevis ar to, kā automašīna izskatās vai brauc, bet gan ar to, kā tā ir reģistrēta. Inspektori sāka pievērst īpašu uzmanību tādām lietām, kas iepriekš reti kļuva par iemeslu apstāšanās brīdim.
Autovadītāji ir pieraduši, ka, ja ar automašīnu viss ir kārtībā – darbojas lukturi, bremzes, riepas ir sezonālas, numuri ir salasāmi –, uztraukumam nevajadzētu būt iemeslam. Taču mūsdienās uzmanības centrā ir reģistrācijas neatbilstības, nesen veiktu darījumu pēdas, potenciālas kļūdas datubāzē norādītajos datos.
Lasi vēl: Briesmīgs lietusgāzes mākonis virzās uz mūsu pusi– kādus laikapstākļus sagaidīsim tuvākajā laikā
Pat ja dokumenti ir rokās, inspektors planšetdatorā var redzēt, ka īpašnieks nav veicis nelielas izmaiņas PTS, piemēram, automašīnas krāsā pēc pārkrāsošanas vai bez iepriekšēja brīdinājuma uzstādījis nestandarta aprīkojumu. Tas jau tiek uztverts kā pamats protokola sastādīšanai un pat pagaidu braukšanas atstādināšanai.
Atgādinām, ka Latvijā patreiz nav informācijas par šāda tipa likumiem un tie nav pieņemti!