Ko pensionāriem atbildēt pa tālruni krāpniekam, lai viņš pats noliek klausuli – reāli padomi un ieteikumi

Telefonkrāpniecība 2025. gadā joprojām ir nopietna problēma tieši pensionāriem. Nepārtraukti tiek pilnveidotas metodes, izmantojot uzticību valsts institūcijām

Mēs izanalizējām galvenās metodes, kuras tiek izmantotas

Piemaksas solījums pie pensijas

Viena no visizplatītākajām metodēm. Zvana pensionāram, uzdodoties par Sociālā fonda darbinieku. Viņš paziņo par it kā atklātu neuzskaitītu darba stāžu, kas ļauj būtiski palielināt pensiju. Lai noformētu pārrēķinu, tiek piedāvāts neapmeklēt nodaļu, bet vienkārši pa telefonu nosaukt bankas kartes rekvizītus un SMS kodu “pieteikuma apstiprināšanai”. Saņemot šos datus, iegūst piekļuvi līdzekļiem.

Atcerieties: īsti darbinieki nekad neprasa kartes rekvizītus pa telefonu. Visi nepieciešamie dati fondam jau ir pieejami. Pensijas pārrēķinam vienmēr jāvēršas personīgi nodaļā.

Izdomātas atlaides un pabalsti

Zvana, uzdodoties par darbiniekiem, un sola noformēt papildu pabalstus, piemēram, būtiskas atlaides komunālo maksājumu apmaksai. Lai “pierakstītos uz pieņemšanu” vai apstiprinātu atlaides statusu, viņi prasa nosaukt numuru un SMS kodu. Šie kodi bieži tiek izmantoti piekļuvei kontam portālā “Valsts pakalpojumi”.

Saņemot šādus zvanus, nekavējoties pārtrauciet sarunu. Informāciju par pabalstiem precizējiet, zvanot uz sava vietējā MFC, sociālās aizsardzības iestādi vai administrāciju.

Mīts par “drošo kontu”

Šī metode ir visbīstamākā, jo tiek izmantoti vairāki zvani un psiholoģisks spiediens. Vispirms pensionāram zvana it kā no “Valsts pakalpojumu” portāla vai bankas un paziņo par aizdomīgām aktivitātēm: vairākiem kredītvēstures pieprasījumiem vai liela kredīta noformēšanu viņa vārdā. Pēc tam informāciju “apstiprina” bankas “menedžeris”. Tālāk zvans tiek novirzīts uz “Centrālās bankas speciālistu” vai “tiesībsargu”, kurš pārliecina, ka uzkrājumi ir apdraudēti. Vienīgā glābšanās – nekavējoties pārskaitīt visus līdzekļus uz īpašu “drošo kontu”.

Patiesībā šo kontu kontrolē viņi paši. Atcerieties: jēdziens “drošs konts” aizsardzībai neeksistē. Neviena valsts iestāde vai banka neprasīs pārskaitīt visus līdzekļus uz citu kontu to “glābšanai”.

Preču uzspiešana, izliekoties par labumu. Šī metode ne vienmēr paredz tiešu piekļuvi bankas kontam, bet noved pie finansiāliem zaudējumiem. Tie sola neesošus laimestus loterijās, kurus var saņemt tikai pēc dārga un bezjēdzīga produkta iegādes. Vai arī uzspiež “brīnumlīdzekļus” par pārmērīgām cenām.

Cits variants: vizītes mājās, uzdodoties par komunālo pakalpojumu darbiniekiem. Viņi biedē ar neesošiem bojājumiem, kas it kā apdraud, vai ar sodiem par noteiktu ierīču (ūdens filtru, gāzes analizatoru) neesamību. Tad piedāvā iegādāties šīs ierīces par “izdevīgu” cenu.

Elektroenerģijas skaitītāju nomaiņa un turpmāks scenārijs

Ir fiksēts gadījums, kad pensionāram piezvanīja ar piedāvājumu bez maksas nomainīt elektroenerģijas skaitītāju. Lai “apstiprinātu pieteikumu”, tika prasīts nosaukt SMS kodu. Pēc tam sekoja zvans no “Valsts pakalpojumu” darbinieka, kurš “brīdināja” par nesankcionētu  pārskaitījumu. Pēc noliedzošas atbildes pensionāru savienoja ar “banku”, kur “apstiprināja” līdzekļu izņemšanu un milzīga kredīta noformēšanu. Lai “atgūtu” līdzekļus, lika rakstīt iesniegumu, bet pēc ieskaitīšanas kontos – steidzami izņemt to un nodot “inkasatoriem”.

Rezultātā vīrietis zaudēja lielu summu. SMS kodus nekad nevajadzētu nosaukt svešiniekiem. Tie ir paredzēti tikai personīgai lietošanai, apstiprinot darbības banku lietotnēs vai portālā Valsts pakalpojumi.

Zaudējumu mērogs

Reāli gadījumi parāda milzīgas summas: Pensionārs  zaudēja 8,7 tūkst. pēc vairākiem zvaniem par skaitītāju nomaiņu, kredītiem “glābšanu” caur “inkasatoriem”.

Vēl kāda iedzīvotāja pārdeva divus dzīvokļus,  juvelierizstrādājumus, ikonas un pārskaitīja ietaupījumus uz “drošo kontu”.

Diemžēl šādu gadījumu ir daudz, un ziņas par tiem tiek publicētas gandrīz katru dienu. Veltiet dažas minūtes laika un izskaidrojiet saviem gados vecākajiem tuviniekiem, kā neiekrist viņu nagos. Zemāk sniegta īsa atgādne.

Kā pasargāt sevi un ko atbildēt

Pārbaudiet informāciju patstāvīgi. Pārtrauciet aizdomīgu zvanu. Zvaniet uz bankas oficiālo numuru, kas norādīts viņu mājaslapās vai dokumentos. Noskaidrojiet, vai tiešām zvanīja viņu darbinieki. Nekad neizpaudiet SMS kodus. Šie kodi ir atslēga. Tos pieprasa tikai šie darboņi. Īstas organizācijas to nedara.

Neizsniedziet skaidru naudu vai kartes kurjeriem. Nekādi “inkasatori” vai “pārstāvji” neņem naudu mājās. Ignorējiet stāstus par “drošiem kontiem”. Šāda jēdziena finanšu sistēmā nav. Pieprasījums pārskaitīt līdzekļus uz citu kontu ir signāls. Neticiet steidzamībai. Viņi spiež ar frāzēm “katra minūte svarīga”. Īstas problēmas tiek risinātas oficiāli un bez šādas steidzināšanas. Paņemiet pauzi, apspriedieties ar radiniekiem.

Nelaidiet svešiniekus mājā. Pārbaudiet apmeklētāju pilnvaras no komunālajiem dienestiem vai citiem, zvanot pārvaldniekam pa oficiālo telefonu. Apspriediet aizdomīgus zvanus ar tuviniekiem, lai kā arī teiktu neizpaust informāciju. Pastāstiet radiniekiem par jebkuriem neparastiem piedāvājumiem vai prasībām pa telefonu. Skats no malas palīdz atpazīt.

5 frāzes ko viņiem atbildēt, lai tie paši pārtrauc sarunu atradīsi nākamajā lapā

Turpinājums otrajā lapā