Atceraties Siemens A50? Bet CX65 ar krāsaino ekrānu? Šie telefoni bija uzticamības un statusa simbols. 2000. gados vācu zīmols droši stāvēja līdzās Nokia, Sony Ericsson un Motorola.
Taču šodien tā vairs nav — ne veikalu plauktos, ne jauno paaudžu atmiņās. Kas īsti notika ar Siemens — un kāpēc tā pazušana joprojām rada rūgtumu tiem, kas turējuši šos aparātus rokās?
Radīts revolūcijai
Siemens mobilo telefonu nodaļas vēsture sākās jau 80. gadu sākumā, kad uzņēmums sāka nodarboties ar telekomunikācijām. 1994. gadā pasauli ieraudzīja Siemens S1 — milzīgs pēc mūsdienu standartiem telefons ar ārējo antenu. Taču tas bija tikai sākums.
Īstā uzplaukuma ēra bija 1999.–2005. gados. Siemens izlaida vienus no uzticamākajiem, stilīgākajiem un tehnoloģiski attīstītākajiem aparātiem savā laikā. Telefoni sērijās M (ūdensizturīgie), CX (jauniešu, krāsainie), S (biznesa segments) un SL (kompaktie modeļi) bija pārdošanas virsotnē.
Katrs otrais pusaudzis sapņoja par Siemens C60 ar polifoniju, bet nopietni vīrieši izvēlējās Siemens S55 — statusa un intelekta simbolu. Ierīces bija vāciski uzticamas, ar pārdomātu interfeisu un iespēju pielāgot, ko citi ražotāji piedāvāja tikai gadu vēlāk.
Kad viss sāka iet greizi?
Varētu domāt, ka nekas neliecināja par problēmām. Taču jau 2004. gadā parādījās satraucoši signāli:
Konkurences pieaugums no Nokia un jauniem spēlētājiem no Āzijas.
Jaunu modeļu izdošanas aizkavēšanās, kas tehniski atpalika.
Programmatūras kļūdas: daudzi atceras aizkavēšanos, pārlādēšanos un problēmas ar programmaparatūru.
Vāja multimediju iespēju popularizēšana — Siemens palaida garām brīdi, kad mobilie telefoni kļuva par izklaides centru.
Un, iespējams, galvenais trieciens — neskaidra mārketinga stratēģija. Kamēr Samsung koncentrējās uz spilgtiem displejiem un kameru, Nokia — uz ziņojumapmaiņu un spēlēm, Siemens palika “tehnisks, bet garlaicīgs”.
Leģendas beigas: pārdošana BenQ un sabrukums
2005. gadā Siemens pārdeva savu mobilo telefonu nodaļu Taivānas uzņēmumam BenQ. Cerības bija lielas — zīmols varēja iegūt otro elpu, apvienojot vācu kvalitāti ar Āzijas dinamiku.
Taču notika pretēji: BenQ nespēja pārvaldīt nodaļu. Jau 2006. gadā uzņēmums paziņoja par meitasuzņēmuma BenQ Mobile bankrotu. Rūpnīcas Vācijā tika slēgtas, un tūkstošiem darbinieku palika bez darba. Tieši tajā brīdī Siemens telefoni pazuda no veikalu plauktiem.
Lasi vēl: Sāls sadzīvē dara brīnumus: 10 negaidīti pielietošanas veidi, par kuriem jūs noteikti nezinājāt
Kas noticis ar Siemens zīmolu tagad?
Svarīgi saprast: Siemens kā korporācija ir dzīva un spēcīga. Vienkārši tā ir koncentrējusies uz B2B sektoru — rūpniecisko automatizāciju, medicīnas tehniku, enerģētiku un programmatūras izstrādi. Augsto tehnoloģiju jomā Siemens joprojām ir viens no pasaules līderiem.
Tomēr patērētāju tirgus uzņēmumam ir slēgtas durvis. Tas izvēlējās lielos projektus, nevis kaprīzo masu patērētāju.
Kāpēc Siemens joprojām atceras?
Uzticamība. Šie telefoni patiešām “dzīvoja mūžīgi” — daudzas ierīces joprojām ieslēdzas un uztver tīklu.
Godīgums detaļās. Korpuss, taustiņi, pat klikšķa skaņa — viss iedvesa uzticību.
Dizains ārpus laika. Siemens telefoni nesekoja modei — tie bija funkcionāli un loģiski.
Lietotāji, īpaši vecākās paaudzes, joprojām atceras tos ar nostalģiju. Jo Siemens ir simbols laikmeta, kad lietas gatavoja “sirdsapziņai”, nevis “pārdošanai”.
Vai Siemens vēl var atgriezties mobilajos telefonos?
Tehniski — jā. Praksē — tam nav jēgas.
Mobilās tehnoloģijas jau sen ir pagājušas uz kamerām, mākslīgo intelektu, salokāmiem ekrāniem un pilnīgu integrāciju ar internetu. Siemens nav gatavs šai sacensībai. Tas nemāk “pārdot emocijas” — bet 2020. gados tas ir svarīgāk par uzticamību.
Pēdējā patiesība: Siemens kļuva par leģendu, jo aizgāja laikā
Paradoksāli, bet fakts: ja Siemens būtu palicis tirgū un turpinājis “krist”, tas būtu zaudējis cieņu. Bet tā tas aizgāja atmiņas virsotnē, kā dziedātājs, kurš nesabojāja balsi, bet vienkārši pazuda no skatuves.
Iespējams, tieši tāpēc Siemens telefoni izraisa siltas emocijas pat tiem, kas sen pārgājuši uz iPhone.
Lasi vēl: Sāls sadzīvē dara brīnumus: 10 negaidīti pielietošanas veidi, par kuriem jūs noteikti nezinājāt
Siemens nav zaudējis. Tas vienkārši izvēlējās citu ceļu. Un, iespējams, tas bija visgudrākais lēmums visas zīmola vēsturē.