Kā noskaidrot kas zvanīja no nezināma numura – vienkāršas instrukcijas bez riska

Vairāki soļi, kas ir jāizdara. Telefons pīkst, uz ekrāna — nepazīstami cipari. Pirmā doma: “Varbūt kaut kas steidzams?” Otrā doma: “Bet ja tie ir krāpnieki?” Atzvanīt “uzreiz” — ir slikta ideja

Daudz mierīgāk un gudrāk ir veikt dažas vienkāršas pārbaudes. Zemāk — soli pa solim izstrādāts plāns, kas neprasa īpašas prasmes un palīdz atšķirt svarīgu zvanu no liekas nervu tērēšanas.

1. solis. Uztaisiet pauzi

Vērtīgākā “valūta” ir mūsu impulsivitāte. Neatbildēts zvans — un roka jau stiepjas pie pogas “atzvanīt”. Stop. Daudzas šīs darbības balstās uz to, ka jūs paši sastādāt numuru. Tas var būt:

-maksas līnija;
-“spiediena” scenārijs ar draudiem vai žēlastības izlūgumiem;
-mēģinājums “izvilkt” personas datus.

Dodiet sev minūti. Ar to pietiek, lai saprastu, vai vispār ir vērts atbildēt.

2. solis. Meklētājs — jūsu ātrais detektīvs

Ierakstiet numuru pilnībā, ar valsts un operatora kodu: +xxx xx xx-xx-xx. Noslēpums — pēdiņās: tā tiek meklēta precīza sakritība. Parasti uzpeld:

-diskusijas forumos “kas zvanīja”;
-sūdzību datubāzes par spamu un izspiedējiem;
-atsauksmes ar atzīmēm “reklāma”, “banka”, “parādu piedzinēji”;
-dažreiz uzreiz uzņēmuma nosaukums.

Ja numurs jau figurējis masveida zvanos, pēdas atradīsies dažu sekunžu laikā.

3. solis. Atpazīšanas servisi un lietotnes

Ir platformas, kur cilvēki atstāj atsauksmes par zvanītājiem. Ierakstot “kas zvana no numura…”, jūs viegli atradīsiet populāras vietnes un lietotnes ar atzīmēm “spams”, “krāpnieks”, “kurjers”, “apdrošināšana” u. tml.

Svarīgi atcerēties: jo vairāk atsauksmju par numuru, jo uzticamāka aina. Skatieties datumus. Svaigākie ieraksti ir vērtīgāki;

dažas lietotnes, piemēram, “noteicēji”, var prasīt piekļuvi kontaktiem. Izvērtējiet, vai esat gatavi dalīties ar savu adrešu grāmatu. Ja neesat — izmantojiet vietnes bez programmu instalēšanas.

4. solis. Pārbaude caur ziņapmaiņas rīkiem un sociālajiem tīkliem

-Dažreiz numurs “izpauž” sevi pats. WhatsApp var redzēt avatāru un vārdu. Gadās, ka tur atklāti rakstīts: “Logu veikals” vai “Piegāde”;
-Telegram dažiem uzņēmumiem ir piesaistīti publiski profili;
-Meklēšana pēc numura Facebook dažreiz atrod īpašnieka lapu.

Neizdariet secinājumus tikai pēc vienas bildes, bet tas ir labs papildinājums zvanītāja portretam.

5. solis. Ko var saprast pēc paša numura

Pēc ciparu kombinācijas jau šo to var noprast: vienzvanu vai divzvanu “tukšumi” no ārzemēm bieži ir “wangiri” (vilinājums uz atpakaļzvanu uz maksas numuru). Nezvaniet atpakaļ. Īsos servisa numurus lieto bankas, operatori un piegādes dienesti, taču šie darboņi prot “pievilināt” numuru. Vērtējiet uzvedību, nevis skaistu uzrakstu uz ekrāna;

Ja zvana “no bankas”, bet numurs ir parasts mobilo sakaru, nevis oficiālais dienests — tas ir iemesls būt piesardzīgiem. Pat ja tas “ļoti līdzīgs” īstajam.

6. solis. Ja tomēr nolēmāt atzvanīt — ievērojiet robežas

Dažkārt tas ir kāds dienests, kurjers. Bet drošības noteikumi paliek spēkā: 1.nekādi pases vai banku dati mutiski. Nekad; 2.nekādi SMS kodi un “pārejas pa saiti apstiprināšanai”; 3.nekādi “pārskaitījumi uz drošu kontu”, “steidzama bloķēšana” un svešu programmu instalēšana attālinātai piekļuvei.

Drošs īss scenārijs: “Kam jūs zvanāt? Lūdzu, iepazīstiniet sevi. No kādas organizācijas? Nosauciet ienākošā zvana numuru vai uzvārdu, uz kura vārdā iesniegts pieteikums.” Ja sarunu biedrs nervozē, spiež, sajaucas nosaukumā un amatā — pieklājīgi pārtrauciet sarunu.

7. solis. Ieslēdziet aizsardzību telefonā

Mūsdienu viedtālruņi paši daudz ko spēj. iPhone ir nezināmu un spama zvanu filtri. Ieslēdziet tos iestatījumos. Android lielākajai daļai zīmolu ir iebūvētas spama noteikšanas un automātiskās bloķēšanas funkcijas. Pārliecinieties, ka tās ir aktivizētas;

Padomājiet par vieglu antispamu sastāvā. Tas nav obligāts, bet noderīgs, ja zvanu ir daudz; jebkuru aizdomīgu numuru pievienojiet “melnajam sarakstam”. Tas taupa nervus.

8. solis. Atpazīstami krāpnieku scenāriji

Lūk, frāzes-signāli, pēc kuriem klausuli labāk nolikt:  “Tagad jūsu kontam tiek noformēts kredīts, apstipriniet atcelšanu ar SMS kodu”; “Nosauciet trīs ciparu kodu kartes aizmugurē, lai es jūs identificētu”; “Jūsu drošībai instalējiet lietotni / dodiet piekļuvi attālinātajam palīgam”; “Mums ir akcija, steidzami noformējiet, atlikušas 10 minūtes”. Godīgām iestādēm nav kur steigties un nav vajadzīgi jūsu slepenie dati.

Lasi vēl: Lauru lapas triks jūsu telefona maciņam – arvien vairāk cilvēku to dara, lūk, kāpēc

9. solis. Ko darīt, ja zvana uzstājīgi

Nav jāpakļaujas spiedienam. Pamēģiniet mierīgas “stop-frāzes”:

“Es neesmu gatavs runāt pa telefonu. Nosauciet oficiālo karstās līnijas numuru — es pats atzvanīšu”;
“Nosūtiet informāciju uz e-pastu / personīgo kabinetu. Ja jūs esat īsta iestāde, ieraksts tur parādīsies”;
“Paldies, bet es atsakos turpināt sarunu”.

Un — pārtraukt zvanu. Jūs nevienam neko neesat parādā.

10. solis. Ja tomēr paspējāt pateikt lieku

Tas arī gadās. Rīkojieties ātri: ja nosaucāt bankas datus — zvaniet uz banku pa numuru kartes otrā pusē, bloķējiet operācijas, mainiet PIN un paroles; ja sekojāt saitēm — pārbaudiet telefonu ar antivīrusu, dzēsiet aizdomīgas lietotnes, mainiet paroles svarīgos servisos;

ja pateicāt adresi vai personīgus datus — brīdiniet tuviniekus, lai neuzķeras uz “ķēdes” zvaniem par jūsu tēmu; pievienojiet numuru melnajiem sarakstiem un atstājiet atsauksmi vietnēs “kas zvanīja” — ar to jūs izglābsiet kāda cita līdzekļus.

Lasi vēl: “Mājai vajadzētu smaržot pēc kotletēm un pīrāgiem” – paziņoja vīramāte…

Biežāk uzdotie jautājumi

Kas, ja es nokavēju svarīgu zvanu no skolas/bērnudārza/apsaimniekotāja?
-Atstājiet “drošības cilpu”: atzvaniet tikai uz oficiālajiem numuriem, kas norādīti organizācijas vietnē vai dokumentos. Vai arī lūdziet atsūtīt informāciju personīgajā kabinetā/SMS bez saitēm.

Vai operatori nevar pilnībā bloķēt spamu?
-Viņi jau nogriež daļu trafika, taču krāpnieki pastāvīgi izdomā apvedceļus. Tāpēc personīgā “telefona higiēna” joprojām ir labākā aizsardzība.

Ko darīt, ja numurs “pievilināts” un ekrānā — bankas nosaukums?
-Attēlojumu var viltot. Uzticieties nevis uzrakstam, bet sarunas loģikai. Jebkura banka neprasa kodus, bet gan aicina jūs atzvanīt uz oficiālo numuru.

Īsa atgādne “sev saglabāt”

1.Neatzvaniet uz nepazīstamu numuru automātiski. Vispirms — pārbaude. Pārbaudiet numuru meklētājā ar pēdiņām un atsauksmju datubāzēs. Skatieties ziņapmaiņas rīkus: avatars, vārds, statuss dažreiz atklāj būtību.

2.Sargieties no vienzvanu “āķiem” un ārvalstu kodiem, īpaši, ja tur nevienu nepazīstat.

3.Sarunas laikā — nekādi dati, kodi, saites un “attālinātie palīgi”.

4.Ieslēdziet spama filtrus, papildiniet savu “melno sarakstu”.

5.Ja šaubāties — pārtrauciet sarunu un paši meklējiet oficiālos kontaktus.

6.Ja jau padalījāties ar kaut ko svarīgu — steidzami zvaniet uz banku, mainiet paroles, notīriet telefonu.

Miers un daži klikšķi — lūk, viss, kas nepieciešams, lai neitralizētu lielāko daļu “neskaidro” zvanu. Neļaujiet ziņkārībai valdīt pār jums. Ļaujiet telefonam kalpot jums, nevis svešiem scenārijiem. Saglabājiet šo instrukciju sev un parādiet to tuviniekiem — īpaši tiem, kas pieklājības dēļ vienmēr paceļ klausuli visiem un uzreiz. Šis ir tas gadījums, kad viena minūte uzmanības ietaupa ļoti daudz.