Reizēm šķiet, ka ceļu inspektors nejauši izvēlas objektu no satiksmes – viņš pamāj ar zizli jūsu virzienā, un tagad jūs jau ar satrauktu dvēseli novietojat automašīnu ceļa malā. Patiesībā tā nav kaprīze.
Likumsargu darbiniekiem, kā noskaidroja kāds portāls, ir neizteikts zīmju un orientieru kopums, pēc kuriem viņi identificē aizdomīgus autovadītājus.
Inspektora uzmanību var piesaistīt jebkas – sākot ar nelielu galvas kustību un beidzot ar dīvainu spoileri uz bagāžnieka. Aplūkosim tuvāk, kas un kāpēc visbiežāk tiek “apturēts” uz ceļiem. Tieši vienas šādas šķietami pēkšņas apstāšanās laikā mums izdevās uzdot likumsargam dažus jautājumus par to, kā viņš nolemj pārbaudīt autovadītāju.
Ceļu inspektoriem patīk uzsvērt, ka viņi apstājas tikai iemesla dēļ – pārkāpumu dēļ vai pamatojoties uz aprakstu. Ideālā gadījumā tam vajadzētu būt šādi: “ja redzat administratīvu pārkāpumu, vadītājs ir jāaptur un jāsoda,” kā apgalvo paši likumsargi. Tajā pašā laikā Iekšlietu ministrija nekad nenogurst paziņot, ka “nūjiņas” (sodu plāns) jau sen ir atceltas, un neviens nav spiests ķert cilvēkus tikai ķeksīša dēļ ziņojumā.
Bet dzīve ir dzīve: papildus ļaunprātīgiem pārkāpējiem, diezgan nevainīgi autovadītāji bieži nonāk ceļu likumsargu darbinieku karstās rokās – vienkārši tāpēc, ka inspektoram kaut kas “nepatika”? Ceļu likumsargu darbinieki to sauc par intuīciju un pieredzi. Ne velti daudzi ceļu likumsargu darbinieki sevi dēvē par izciliem psihologiem. Viņi pamana sīkumus, par kuriem pats vadītājs, iespējams, nenojauš. Notiek viss: skatiens, sejas izteiksmes, žesti, stāja, apģērbs, reakcija uz patruļmašīnas klātbūtni. Šeit ir daži piemēri, kas visbiežāk satrauc ceļu likumsargu inspektorus.
Vizuālais kontakts
Ja autovadītājs, ieraugot inspektoru, sāk apzināti novērst skatienu, tas ir uzreiz pamanāms. Daži cilvēki kļūdaini domā, ka, ja viņi nesastapsies ar patruļnieka acīm, viņi paliks nepamanīti. Gluži pretēji, ja likumsargs uz tevi skatās un tu samulsis, tas nozīmē, ka viņš no kaut kā baidās. Ne mazāk aizdomīgas ir saulesbrilles mākoņainā dienā – visticamāk, vadītājs slēpj savas sarkanās acis no vakardienas ballītes izraisītajām sekām. Tas ir aptuveni ceļu likumsargu stereotips.
No tā arī izriet viņu nepatika pret tiem ļoti nolaistajiem saules aizsargiem. Daudzi autovadītāji uzskata, ka, ja likumsargs neredz tavas acis, viņš tevi neapturēs. Praksē izrādās pretēji: ja tu slēp savu seju, tas nozīmē, ka tev noteikti ir ko slēpt. Daži ceļu likumsargi pat joko, ka nolaists saules aizsargs ir pārkāpēja bāka. Tāpēc labāk situāciju nepasliktināt: ir bezjēdzīgi slēpt nervozu skatienu, un tu nodrošināsi sev nevajadzīgu uzmanību. Starp citu, ja tu apzināti skatīsies uz inspektoru, tas viņu drīzāk atbaidīs. Lai gan var būt arī otrādi – tas piesaistīs…
Ak, nervi, nervi..
Inspektors ir kā plēsējs, viņš jūt bailes. Ir novērots, ka daudzi autovadītāji paši izrāda savu sajūsmu: daži strauji iztaisnojas, skatoties tikai uz priekšu, daži sāk skatīties apkārt, izliekoties, ka meklē pareizo izeju vai zīmi. Viena no drošākajām pazīmēm ir saraustītas kustības tūlīt pēc patruļas parādīšanās pie horizonta. Piemēram, “stūrmanis” drudžaini sniedzas pēc drošības jostas, pamanot ceļu likumsargu posteni – šeit ir skaidrs, ka pirms sekundes viņš brauca nepiesprādzējies.
Inspektoram ir trenēta acs, viņš šādas ainas nolasa acumirklī un, protams, apturēs pārkāpēju. Kopumā jebkura niķošanās, acu slēpšana, grozīšanās sēdeklī, mēģinājumi ātri kaut ko noslēpt (telefonu, radara detektoru) – tas viss pieredzējušam ceļu likumsargam ir kā sarkana lupata. Pieredzējuši autovadītāji iesaka: ja redzat ceļu patruļu – neraustieties, uzvedieties kā parasti. Ja braucāt bez drošības jostas – neizraujiet to pēdējā brīdī, labāk brauciet tā, kā braucat, varbūt izdosies izsprukt sveikā. Pretējā gadījumā jūs pats piesaistīsiet aizdomas.
Kā ģērbts Londonas Dandijs..
Ne tikai uzvedība, bet arī kopējais priekšstats par cilvēku pie stūres var likt inspektoram izdarīt nepareizus minējumus. Piemēram, vadītājs ir atklāti izsmelts: plati žāvājas, berzē acis, šķielē acis. Varbūt viņš vienkārši nav pietiekami gulējis, bet no patruļas viedokļa tās ir tieši tās pašas pazīmes, kas ir ”grādīgo dzērienu ietekmē” autovadītājiem. Viņi noteikti lūgs šādam cilvēkam “iepūst”. Un, ja viņš tiešām ir vienkārši noguris, tad vismaz viņi viņu nedaudz uzmundrinās ar pārbaudi.
Vēl viens piemērs ir cilvēks nevīžīgā, saburzītā apģērbā pie dārgas ārzemju automašīnas stūres. Un inspektors jau domā, ka, iespējams, “vadītājs” ir ”aizballējies vakar” vai pat auto zaglis. Patiesībā disonanse par “bezpajumtnieku pie Mercedes-Benz stūres” ir svarīgs arguments, lai viņš pārbaudītu dokumentus.
Arī pārāk jauns autovadītājs piesaista uzmanību: viņš var vienkārši izskatīties pēc jauna vīrieša, bet inspektors neviļus sev jautās: vai viņam ir “vadītāja apliecība”, vai viņš paņēma tēva automašīnu, neprasot? Tas pats attiecas uz ļoti veciem autovadītājiem: ja vecmāmiņa brauc nedroši, arī viņu, visticamāk, apturēs — ar labiem nodomiem pārbaudīt, vai viss ir kārtībā. Kopumā “dīvaina” vai nepiedienīga autovadītāja tēls ir vēl viens iemesls, lai jūs rūpīgāk aplūkotu.
Stilīgs auto
Jebkuri mēģinājumi izrādīt savu “vēsumu” caur savu automašīnu arī rada inspektora aizdomas. Jo šādas vēlmes var slēpt arī mēģinājumu apiet likumu. Nestandarta aprīkojums uz automašīnas rada aizdomas. Tonēšana, “eņģeļacis”, izplūdes sistēma, ksenons, pulsējošs zemfrekvences skaļrunis – tas viss veicina inspektora šaubas par vadītāja atbilstību.
Netīrs numurs
Un līdz nepazīšanai notraipīta automašīna nekavējoties piesaista uzmanību. Pirmkārt, tas ir formāls pārkāpums (naudas sods vai “licences” atņemšana uz laiku līdz trim mēnešiem). Otrkārt, darbinieka pieredze liecina, ka automašīnu zagļi bieži vien apzināti notraipa automašīnas, lai paslēptu krāsu un numurus. Valsts satiksmes drošības inspekcija zina šādus trikus: pārmērīgi netīri transportlīdzekļi vai automašīnas ar vienā vai otrā veidā slēptām numura zīmēm tiek apturētas bez apkaunošanas.
Lasi vēl: 1 ieradums, kas liecina, ka vīrietis nebūs uzticīgs
Negadījums ir likumsarga draugs
Saplīsis vējstikls, trūkstošs bamperis vai, piemēram, nokarens izpūtējs ir ne tikai bīstami, bet arī aizdomīgi. Smagi bojātas automašīnas ir CSD redzeslokā un tiek uzskatītas par potenciāliem bēdzējiem no negadījuma vietas. Cita iespēja ir tāda, ka automašīna tika nozagta izpriecas braucienam.
Bet pat ja tā nav negadījums, acīmredzami darbības traucējumi ir lielisks iemesls, lai apturētu un pārbaudītu dokumentus. Inspektors bojātā automašīnā saskata potenciālus draudus uz ceļa. Nu, un rodas aizdomas, ka šādas automašīnas īpašnieks varētu neievērot apdrošināšanu – tas nozīmē, ka pastāv iespēja piemērot juridisku naudas sodu.
Skaists un dārgs
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā
“Skaisti” numuri uz transportlīdzekļa, no psihologu viedokļa, ir tā īpašnieka vēlme izcelties no pūļa un pat nostādīt sevi augstāk par to. Tas nozīmē, ka pastāv liela varbūtība, ka likums neattiecas uz šādiem “izolētiem” cilvēkiem. Inspektori šeit iekļauj arī numurus ar biezu fontu. Parasti automašīnu īpašnieki ar šādiem numuriem brauc agresīvi un viņiem ir zema braukšanas kultūra.
Kad mērķis ir identificēts
Visprozaiskākais apturēšanas iemesls ir operatīva orientācija. Vai esat pamanījuši, ka, ceļu likumsargi masveidā pārbaudot automašīnas, tām visām ir kāda kopīga iezīme. Ja saskaņā ar ziņojumiem tiek meklēta konkrēta automašīna vai vadītājs, visas brigādes saņem atbilstošu aprakstu – marku, krāsu, numurus un īpašas pazīmes.
Klasisks piemērs ir “Pārtveršanas” plāns pēc nozieguma vai zādzības: patruļas zina, kuru noķert, un apturēs katru līdzīgu automašīnu. Kā atzīst paši inspektori, ja jūs aptur un viņi sāk rūpīgi pārbaudīt jūsu dokumentus, visticamāk, jūsu automašīna atbilst orientācijas aprakstam. Šajā gadījumā nekas personisks – tikai neveiksmīga sakritība.
Nav riska zonā
Noslēgumā – karote medus: ir autovadītāju kategorijas, kuras tiek apturētas salīdzinoši reti. Piemēram, klusi ģimenes miniveni ar bērnu sēdeklīti aizmugurē un pāris vecāka gadagājuma radiniekiem salonā – šāda idille ceļu likumsargus parasti neinteresē. Visbiežāk tie ir likumpaklausīgi cilvēki, un ko no viņiem var gaidīt – nekādas pārgalvības, nekāda nozieguma.
Likumsargi atzīst, ka automašīnas ar skaidrām lielas ģimenes pazīmēm vai, teiksim, korporatīvie miniveni rada minimālas aizdomas. Tāpēc, ja tiešām nevēlaties vēlreiz runāt ar inspektoru, paņemiet savu vīramāti kā pasažieri, ielieciet bērnu sēdeklītī – un brauciet mierīgi. Joki malā, tajā ir daļa patiesības. Lai gan pēdējā laikā Valsts satiksmes inspekcija arvien biežāk veic reidus uz bērnu sēdeklīšiem un bērnu pārvadāšanas noteikumu ievērošanu. Tātad, šķiet, ka arī tas šeit nedarbojas…