Noslēpums par melnajām punktiem uz priekšējā stikla: kāpēc ražotāji tos zīmē uz katra auto un kāpēc tas nav tikai dizains

Pievērsiet uzmanību jebkura mūsdienīga automobiļa priekšējam stiklam. Tā malās noteikti redzēsiet noslēpumainu melnu punktu joslu, kas plūstoši pāriet smalkā punktiņā.

Daudzi uzskata, ka tas ir vienkārši dizaina elements, bet patiesībā tas ir izsmalcināts tehnoloģisks risinājums, kas atrisina vairākas svarīgas problēmas. Noskaidrosim, kas slēpjas aiz šiem punktiem.

Kas tas ir

Melnie punkti un apmale stikla perimetrā oficiāli saucas — fritti (angļu valodā frits). Tā nav krāsa, bet speciāla keramikas emalja, kas tiek uzklāta stiklam jau ražošanas posmā un cieši iekausēta tajā augstā temperatūrā (virs 600 °C). Šo kārtu nav iespējams noslaucīt vai nolauzt.

Galvenais uzdevums: droša hermetizācija

Vēsturiskā kārtībā automobiļu stikli tika stiprināti ar gumijas blīvējumiem. Laika gaitā gumija izžuva un plaisāja, kas izraisīja ūdens noplūdi, caurvēju un paātrinātu koroziju automobiļa virsbūvē. 70tajos gados ražotāji pārgāja uz poliuretāna līmēšanas tehnoloģiju. Tā bija uzticamāka, taču radīja jaunas problēmas:

Poliuretāna hermētiķis slikti turējās uz gludās stikla virsmas. Tiešā saules starojuma UV stari bojāja līmi, samazinot tās kalpošanas laiku. Izspiestie liekie līmes atlikumi izskatījās neglīti.

Tieši fritti kļuva par ideālu risinājumu visām trim problēmām: Labāka saķere: Keramikas raupjā virsma nodrošina stingru un ilgmūžīgu saķeri ar poliuretāna hermētiķi. Aizsardzība pret UV stariem: Caurspīdīgā melnā josla droši pasargā līmes kārtu no saules bojājošā iedarbības, pagarina blīvējuma kalpošanas laiku.

Estētika: Fritti rada plūstošu un vizuāli pievilcīgu pāreju no caurspīdīga stikla uz melnu auto virsbūvi, paslēpj līmes līniju un nelielas montāžas nepilnības.

Papildu funkcijas

Laika gaitā tehnoloģiskie punkti ieguva vēl citas noderīgas īpašības:

Termo aizsardzība: Priekšējais stikls ir izliekts un tam ir sarežģīta forma. Ražošanas procesā stikls tiek karsēts. Plata melnā josla malās karsējas un atdziest vienmērīgāk nekā caurspīdīgais stikls, novēršot deformāciju un plaisāšanu krāsnī.

Piestiprinājumu maskēšana: Spoguļa vai ADAS sensora stiprinājuma zonā punktu kārta bieži paplašinās, lai paslēptu tehnoloģiskos elementus un kronšteinus.

Zīmola noformējums: Daudzi ražotāji tagad savus logotipus iekļauj šo punktu rakstā, izceļot stikla oriģinalitāti.

Lasi vēl: Ja šie priekšmeti tiks atrasti automašīnā, tad uz līdzenas vietas jums atņems autovadītāja tiesības – kurā valstī

Kāpēc šādi punkti nav durvju logos?

Atbilde ir vienkārša: durvju logi ir kustīgi (nolaižas un paceļas), tāpēc to blīvēšanai joprojām izmanto elastīgus gumijas profila blīvējums, nevis stingru līmēšanu.

Secinājums: Melnie punkti uz stikla nav dizaina izdomājums, bet gan daudzu gadu evolūcijas rezultāts automobiļu ražošanā. Tas ir gudrs inženiertehnisks risinājums, kas padara jūsu braucienu klusāku, sausāku un drošāku, uzticami aizsargājot salonu no ārējiem apstākļiem un nodrošinot svarīgākā stikla stiprību un piestiprinājumu automobilī.