No 2026.gada sliktas ziņas visiem dīzeļauto īpašniekiem: daudzi nezina, kādas likumdošanas izmaiņas ir pieņemtas Eiropā, tostarp Latvijā

Foto – Pixabay

Latvijā daudzi dīzeļdzinēju automašīnu īpašnieki šobrīd saskaras ar nepatīkamiem un bieži vien dārgiem pārsteigumiem, kas saistīti ar dīzeļdegvielas daļiņu filtru (DPF) atbilstību aktuālajām likumdošanas normām. Tomēr, kā izrādās, lielākie nepatīkamie pārsteigumi vēl tikai gaidāmi.

Kā norāda portāls grani.lv, nesen Rīgā rīkotā bezmaksas DPF pārbaužu akcija atklāja satraucošu ainu – puse no pārbaudītajām automašīnām neatbilda noteiktajiem standartiem, tādējādi liekot šo spēkratu vadītājiem domāt par izmaksu ietilpīgiem remontiem.

Kampaņas laikā tika pārbaudīti 160 dīzeļdzinēju transportlīdzekļi, un tieši puse no tiem pārbaudi neizturēja, jo to DPF filtri uzrādīja kaitīgo daļiņu emisiju pat četras reizes virs pieļaujamās robežas. Eksperti norāda – šī problēma nav tikai galvaspilsētai raksturīga, līdzīga situācija, visticamāk, novērojama visā valstī. Šī akcija izgaismojusi arī citu būtisku aspektu – autovadītāju nepietiekamās zināšanas par jaunajām prasībām.

Daudzi šoferi pat nav informēti, ka stingrākas DPF normas attiecas uz visiem transportlīdzekļiem, kas pirmo reizi reģistrēti pēc 2013. gada 1. janvāra. 2025. gads vēl ir pārejas periods – ja tiek konstatēts paaugstināts izmešu līmenis, problēma jānovērš līdz nākamajai tehniskajai apskatei.

Foto – ekrānuzņēmums

Taču no 2026. gada noteikumi kļūs daudz bargāki – bojājumi būs jānovērš mēneša laikā. DPF filtra nomaiņa ir dārgs prieks: izmaksas svārstās no 1000 līdz 3000 eiro, neskaitot autoservisa darbu. Turklāt speciālisti atgādina – ja netiek novērsts dzinēja bojājumu cēlonis, pat jauns filtrs var ātri sabojāties.

Lasi vēl: “Atcerēties jaunības dienas…”: grupas “Apvedceļš” solists Jānis Krūmiņš pārsteidz ar atzīšanos

Papildu problēmas rada tas, ka daļa autovadītāju cenšas ietaupīt un veiksmīgi iziet tehnisko apskati, vienkārši izņemot šos te filtrus. Tas nozīmē, ka, iegādājoties lietotu dīzeļdzinēja auto, pircējs var nepamanīt slēptos defektus un iegūt spēkratu ar nopietnām problēmām, kas viņam vēlāk izmaksās krietnas summas.

Akcija atklāja arī to, ka daudzi šoferi trūkst zināšanu par DPF filtru uzturēšanu un ekspluatāciju. Regulāra apkope un atbilstoša braukšanas maniere būtiski pagarina filtra kalpošanas laiku. Jāņem vērā arī tas, ka filtra izņemšana ne tikai kaitē videi, bet nākotnē var radīt grūtības nokārtot tehnisko apskati, kad pārbaudes kļūs vēl stingrākas.

Tādēļ eksperti iesaka autovadītājiem savlaicīgi pārbaudīt savu automašīnu DPF filtru stāvokli un, ja nepieciešams, konsultēties ar speciālistiem. Pretējā gadījumā dīzeļdzinēju automašīnu uzturēšana var pārvērsties par smagu finansiālu nastu, kas turklāt saistīta arī ar iespējamām soda sankcijām.