Mazumtirgotājs var lūgt klientam neizdrukāt čeku pēc pirkuma veikšanas, taču juristi neiesaka izmantot šo piedāvājumu, jo šim dokumentam ir būtiska loma patērētāju tiesību nodrošināšanā.
Pārdevēju, kuri atsakās no čeka, motīvi parasti ir balstīti uz vēlmi ietaupīt naudu. Uzņēmumiem tas nozīmē samazināt izmaksas par kases aparātu palīgmateriāliem, piemēram, papīru un tinti, kā arī samazināt apkopes izmaksas. Turklāt atteikšanās izdrukāt čekus bieži tiek pasniegta kā bažas par vidi – vēlme samazināt papīra patēriņu un minimizēt ietekmi uz vidi.
Tomēr patiesais iemesls var būt vēlme sarežģīt preču atgriešanas procesu, jo bez čeka pircējam ir grūtāk pierādīt pirkumu un tā nosacījumus. Tāpēc atteikšanās no čeka ievērojami sarežģī iegādāto preču atgriešanas vai apmaiņas procesu.
Anna Cimmermane uzsver, ka pārdošanas čeks ir galvenais un primārais pirkuma un tā nosacījumu pierādījums. Čeka neesamība ievērojami sarežģī preces atgriešanas vai apmaiņas iespējas, ja rodas tāda nepieciešamība. Lai gan tiesības atgriezt preci paliek spēkā bez čeka, šo tiesību īstenošana kļūst daudz problemātiskāka.
Tomēr..
Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likumu šādās situācijās ir atļautas alternatīvas pierādīšanas metodes: bankas izraksti, liecinieku liecības, preču identifikācijas kodi vai ieraksti no veikala tirdzniecības zonā uzstādītajām videonovērošanas kamerām. Tomēr realitātē šādi argumenti bieži vien ir nepietiekami.
Juriste uzsver, ka bankas izraksts tikai apstiprina līdzekļu pārskaitījumu un nesatur informāciju par iegādāto preci. Liecinieki ikdienas pirkumos ir reti sastopami, un videoierakstu pieprasījumi var novest pie ilgstoša procesa, jo veikali bieži vien atsakās sniegt videoierakstus vai apgalvo, ka tie ir nozaudēti tehnisku iemeslu dēļ. Tas viss ievērojami sarežģī patērētāju tiesību aizsardzību bez čeka.
Īpaši svarīgi ir saglabāt čeku, iegādājoties sarežģītas iekārtas un elektroniku, jo tas ir nepieciešams garantijas remontam un apkopei. Ieteicams saglabāt čeku visu preces garantijas laiku, lai nodrošinātu netraucētu garantijas segumu.
Anna Cimmermane iesaka patērētājiem vienmēr izņemt čeku veikalā pēc pirkuma veikšanas. Dažu sekunžu vai neliela papīra ietaupīšana nav tā vērta, lai viņi varētu saskarties, mēģinot atgriezt vai apmainīt preci.
Ja pārdevējs lūdz atteikt čeku, varat pieklājīgi atbildēt: “Paldies, man ir nepieciešams čeks.” Šāda pieeja aizsargās jūsu likumīgās intereses un novērsīs problemātiskas situācijas nākotnē.