Saņēmu pēkšņu zvanu no it kā bankas darbinieka, kurš satrauktā tonī paziņoja, ka mans konts tūlīt tikšot dzēsts kopā ar visu tajā esošo naudu. Uz mirkli apjuku un pat noticēju, ka kaut kas tiešām nav kārtībā.
Par laimi, vīrs bija blakus un palīdzēja nomierināties, pārbaudīt informāciju un saprast, ka tā bija krāpnieku shēma, nevis īsts bankas zvans.
Katru dienu. Mēs par to dzirdam katru dienu. Vēl viens stāsts par lētticīgu vecmāmiņu, kura pārskaitīja visus savus ietaupījumus “izmeklētājam”, vai par kādu vecāka gadagājuma vīrieti, kurš iedeva naudu viltus mazdēlam. Es klausījos, pārsteigts, satraukts, bet turējos drošā attālumā no šīs netīrās spēles.
Līdz vienai dienai es sapratu: robežas ir izdzēstas, un tagad krāpnieki vēršas pret visiem bez izņēmuma. Jā, arī pret jums. Tās vairs nav rupjas shēmas, piemēram, “Jūsu radiniekam ir nepieciešama palīdzība” vai “Mēs esam no bankas, lūdzu, sniedziet kodu no īsziņas”. Nē, tagad tās ir sarežģītas krāpšanas, tik prasmīgi konstruētas, ka jūs pat nepamanāt, kā palīdzat noziedzniekiem izspiest pēdējo naudu no jūsu kabatas.
Šodien es jums pastāstīšu par jaunākajām un sarežģītākajām shēmām, ko krāpnieki izmanto, lai nozagtu mūsu naudu un datus. Tāpēc uzmanīgi lasiet — drīz varētu pienākt arī jūsu kārta.
Steidzama palīdzība
Jūs sēžat mājās vai darbā, nekas neliecina par nepatikšanām. Un tad pēkšņi – zvans. “Sveiki, mēs esam no zvanu centra. Jūsu konts tūlīt tiks dzēsts. Lai to labotu, mums nekavējoties jāatjaunina jūsu informācija!” Jūs vilcināties, bet pārliecinātā balss otrā līnijas galā… Un organizācijas prestižais nosaukums iedveš pārliecību. Jums tiek dota izvēle: vai nu doties uz MFC (un kam tam ir laiks un enerģija?), vai arī atrisināt šo jautājumu tūlīt, diktējot kodu no īsziņas.
Kas notiek, ja jūs norādāt kodu? Uztveriet, ka jūsu pase, dokumenti, bankas dati un visa jūsu personīgā informācija vairs nepieder jums. Apsveicam, jūs esat kļuvis par jaunāko mērķi tiem, kas gūst peļņu no citu uzticības.
Kā izvairīties no šī? “Bankām” nav tehniskā atbalsta, kas zvanītu lietotājiem. Ja saņemat zvanu, kas apgalvo, ka ir no šīs organizācijas, tā ir krāpšana. Nekad, klausieties, NEKAD neizdodiet kodus no īsziņas. Ja neesat pārliecināts, vislabāk ir pašam piezvanīt klientu atbalsta dienestam.
Domofons, atslēgas un viens neapstrādāts kods
Krāpnieki ne tikai izdomā jaunas shēmas — viņi izmanto ikdienas ieradumus pret mums. Jūs saņemat zvanu: Jūsu domofoni un ārdurvis ir paredzēta nomaiņai. Cik atslēgu komplektu jums būs nepieciešams? Kas tālāk? Jūs neko nenojaušat un atbildat godīgi. Un stundu vēlāk jūs saņemat vēl vienu zvanu:
Jūsu atslēgas ir gatavas, ir pienācis laiks aktivizēt sistēmu. Drīz jūs saņemsiet SMS kodu, nodiktēsiet to, un viss darbosies. Kāds ir īstais stāsts? Fakts ir tāds, ka, tiklīdz jūs sniegsiet kodu, krāpnieks bloķēs jūsu kontu vai citā svarīgā pakalpojumā, iegūstot pilnīgu piekļuvi jūsu personiskajai informācijai, aizdevumiem un pat bankas kontiem.
Kā jūs varat sevi pasargāt? Nekad nesniedziet kodus no SMS, ja vien jūs tos neesat īpaši pieprasījis. Ja zvans šķiet aizdomīgs, pārbaudiet informāciju ar savu pārvaldības sabiedrību.
Jūsu nauda
Šis triks ir paredzēts tiem, kam nav ko slēpt un kas nebaidās no pārbaudēm. Jums piezvana un saka: Jūsu pārskaitījumi ir aizdomīgi; jums jāapstiprina to likumība.
Un tad seko klasiskais scenārijs. Viņi jums nosūta “paziņojumu”, kas jums jāparaksta. Bet, ja ievadīsiet savu informāciju, jūs varat atvadīties no savas naudas: tā nonāks tieši krāpnieku kabatās, un pierādīt jebko būs grūti.
Kā jūs varat sevi pasargāt? Jebkuras problēmas ar valsts iestādēm risina ĪSTI darbinieki klātienē, nevis pa tālruni. Pārbaudiet sūtītāju e-pasta adreses: dažreiz tās atšķiras tikai par vienu burtu, un tas var liecināt par krāpšanu.
Lasi vēl: Ir pieejami jauni dati: sinoptiķi strauji pasliktinājuši oktobra sākuma laika prognozi
Neesoši pasūtījumi
Jūs saņemat ziņojumu: Jūsu pasūtījums gaida saņemšanas vietā, bet bezmaksas uzglabāšanas periods gandrīz beidzas. Lai izvairītos no uzglabāšanas maksas, atzīmējiet to kā saņemtu.
Jūs neatceraties, ka veicāt šo pasūtījumu, bet ko darīt, ja radinieks kaut ko nopirka? Vai tā ir dāvana? Jūs noklikšķināt uz norādītās saites, ievadāt atcelšanas kodu un — ta-da! — Ardievu, personīgais konts, piekļuve jūsu bankas kartei un, iespējams, arī jūsu nauda.
Kā jūs varat sevi pasargāt? Ja pasūtījums patiešām ir jūsu, tad jūs PATS zināt, kas jūs sagaida un kur. Nekad neklikšķiniet uz aizdomīgām saitēm.