Vīrs vienmēr apgalvo, ka no manas braukšanas stila mašīna “aizsērē” – vai mašīnai nepieciešami augsti apgriezieni

Kāpēc augsti apgriezieni ir noderīgi dzinējam un cik bieži vajag “iespiest gāzi grīdā”

Vīrs vienmēr apgalvo, ka no manas mierīgās braukšanas stila mašīna “aizsērē” un dzinējam trūkst jaudas. Ilgu laiku domāju, ka tā ir tikai kārtējā auto speciālistu leģenda, taču izrādās — tam ir arī tehnisks pamats. Vai tiešām dzinējam laiku pa laikam vajadzīgi augsti apgriezieni, lai tas strādātu labāk un kalpotu ilgāk?

Daudzi mūsdienu automobiļi nav paredzēti aktīvam braukšanas stilam. Tajos viss ir radīts komfortam un ekoloģiskumam, un šķiet, ka iekšdedzes dzinējam vajadzētu strādāt ar minimālu slodzi. Tomēr saudzējoši darba režīmi ilgtermiņā ne vienmēr labvēlīgi ietekmē dzinēja kalpošanas laiku. Pētījumi rāda, ka dažkārt motoram ir nepieciešami augsti apgriezieni.

Automātiskās pārnesumkārbas ātri ieņēma tirgu, taču to darbības īpatnības neveicina augstu apgriezienu sasniegšanu. Pie mierīga braukšanas stila tās pārslēdz pārnesumus pie 2000 apgr./min vai pat zemāk. Tas pozitīvi ietekmē trokšņa līmeni kustības laikā (dzinēju mazāk dzird) un degvielas ekonomiju, taču ir arī negatīvi efekti.

Ne vienmēr zemi dzinēja apgriezieni liecina par mazu degvielas patēriņu. Īpaši labi to var pamanīt, braucot augšup kalnā, kad automobilis kustas “ar piepūli”.

Pie zemas apgriezienu frekvences vadītājam nākas stiprāk nospiest gāzes pedāli, tāpēc degvielas patēriņš būs lielāks. Ja automātiskā kārba pati nepārslēdzas uz zemāku pārnesumu, to var panākt, ieslēdzot sporta režīmu vai pārslēdzot pārnesumus manuāli. Centieties panākt tādus apgriezienus, lai ar minimālu gāzes pedāļa spiedienu tiktu sasniegts vajadzīgais ātrums.

Augsti dzinēja apgriezieni arī sniedz zināmas priekšrocības. Periodiska “iespiešana grīdā” labvēlīgi ietekmē eļļošanas sistēmu, neļaujot eļļas skrāpējošajiem gredzeniem pārklāties ar nogulsnēm. Arī turbīnas elementi attīrās paši, jo, piegādājot lielu degvielas daudzumu, tiek noskalota daļa nogulšņu no sprauslām jau agrīnā stadijā. Daudzi vadītāji ir novērojuši, ka pēc dzinēja “izgriešanas” ievērojami uzlabojas vilkme.

Lasi vēl: Kāda būs minimālā alga un kādi atvieglojumi paredzēti 2026.gadā

Uz jautājumu, cik bieži vajadzētu “iegāzēt”, lai dzinējs pats attīrītos, nav viegli atbildēt. Daudz kas ir atkarīgs no braukšanas stila, ekspluatācijas apstākļiem un citiem faktoriem. Autovadītājiem, kuri jau tā brauc pietiekami aktīvi, nav nepieciešami nekādi papildu pasākumi. Pie mierīga braukšanas stila vai biežas kustības sastrēgumos šādu “izgriešanu” ieteicams veikt apzināti. Piemēram, pēc ilgstošas stāvēšanas sastrēgumā var ieslēgt sporta režīmu un pabraukt tā burtiski minūti.

Nav nepieciešams “griezt” dzinēju līdz maksimālajiem apgriezieniem – pietiek dažas reizes sasniegt apgriezienu robežu, kurā dzinējs attīsta maksimālo jaudu (aptuveni 5000 apgr./min benzīna motoriem un 4000 apgr./min dīzeļdzinējiem). Mehāniskās pārnesumkārbas gadījumā vadītājs pats pilnībā kontrolē situāciju.

Lasi vēl: LTV filmēšanas grupa devās līdzi tiesībsargu ekipāžai – noturot kādu BMW markas auto tam turpināt ceļu inspektors aizliedza

Ja automobilis bieži tiek lietots uz šosejas, papildu darbības nav nepieciešamas. Braukšanas apstākļi paši par sevi provocē vadītāju uz periodisku “iespiešanu grīdā” apdzīšanas vai lielā ātruma laikā. Turklāt ārpus pilsētas automobilis gandrīz netiek darbināts tukšgaitā, tāpēc attīrās dabiski. Ikdienā braucot tikai pa pilsētu rodas šīs problēmas.

Svarīgi saprast, ka aktīvs braukšanas stils nedrīkst novest pie ceļu satiksmes noteikumu pārkāpšanas. Dzinēju drīkst “izgriezt” tikai darba temperatūras diapazonā. Ja motors ir auksts, labāk pārvietoties ar minimāliem apgriezieniem. Līdzīgi arī tad, ja dzinēja temperatūra tuvojas “sarkanajai zonai” (piemēram, pēc ilgas braukšanas sastrēgumos karstumā), jāļauj tam atdzist un tikai pēc tam drīkst “iespiest gāzi”. Būtu interesanti uzzināt vīriešu komentārus šajā jautājumā. Kā arī sieviešu – ko saka jūsu otrās pusītes? 🙂