Eiropas Savienībā pašlaik tiek gatavots jauns nodoklis, kura ieviešana paredzēta tuvāko gadu laikā, un, kā norāda eksperti, šis lēmums var izrādīties ne pārāk patīkams autovadītājiem.
Eiropas autobūves nozare šobrīd piedzīvo sīvu konkurenci ar lētākiem automobiļiem, kas tiek ievesti no trešajām valstīm, īpaši no Ķīnas. Šo transportlīdzekļu zemā cena nereti tiek panākta ne vien ar mazākām darbaspēka izmaksām, bet arī ar mazāk ilgtspējīgu un videi kaitīgāku ražošanu, kurā tiek izmantots tērauds un alumīnijs, kas iegūts, kausējot ogļu krāsnīs.
Lai aizsargātu Eiropas tirgu un veicinātu tīrāku ražošanas praksi visā pasaulē, Eiropas Savienība plāno ieviest jaunu regulējumu, kas stāsies spēkā no 2026. gada – tā saukto oglekļa robežkorekcijas mehānismu (Carbon Border Adjustment Mechanism), ko bieži dēvē arī par “oglekļa nodokli”.
Izrādās, ka katra jaunā automašīna savu ceļu sāk ar ievērojamu “oglekļa parādu”. Piemēram, lai saražotu tikai vienu kilogramu alumīnija, izmantojot ogļu enerģiju, atmosfērā var nonākt pat 16 kilogrami oglekļa dioksīda (CO₂).
Tieši uz šo primāro ražošanas posmu ir vērsts jaunais Eiropas Savienības nodoklis. Saskaņā ar to, no 2026. gada importētājiem būs obligāti jādeklarē, cik daudz CO₂ izdalīts to metālu ražošanas procesā, kas tiek ievesti ES teritorijā. Ja šis daudzums pārsniegs noteiktos Eiropas standartus, importētājiem būs jāmaksā papildu nodeva par emisiju pārsniegumu.
Šāda pieeja paredzēta, lai nodrošinātu vienlīdzīgus konkurences apstākļus ar Eiropas ražotājiem, kuri jau iegulda milzīgus finanšu līdzekļus “zaļā tērauda” un alumīnija ražošanā, izmantojot ūdeņradi vai atjaunojamos energoresursus ogļu vietā.
Lasi vēl: Izskan datums, kad Eiropā un tieši Latvijā gaidāms pirmais sniegs: ”Ziemas režīmā pāriesim ātrāk”
Tomēr Eiropas Komisija atzīst, ka šim lēmumam būs arī ietekme uz patērētājiem, jo produktu cenas, tostarp automobiļu, pieaugs. Pēc ekspertu aplēsēm, automobiļa, kura vērtība ir ap 25 000 eiro, cena varētu palielināties par vairākiem simtiem eiro.
Visvairāk šīs izmaiņas, visticamāk, ietekmēs lētākos ķīniešu elektroautomobiļus, kuru zemā cena līdz šim bijusi cieši saistīta ar lētā tērauda izmantošanu ražošanā – priekšrocību, ko jaunais oglekļa nodoklis varētu būtiski mazināt.