Satiksmes ministrija ir sagatavojusi un iesniegusi saskaņošanai grozījumus Ceļu satiksmes noteikumos, kas paredz obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas nepieciešamību dažādiem mikromobilitātes transportlīdzekļiem.
Tostarp monoriteņiem, elektriskajiem skrituļdēļiem un citiem ar elektrisko piedziņu darbināmiem sporta rīkiem. Ministrijas ieskatā šāds regulējums veicinātu atbildīgāku satiksmes dalībnieku rīcību, nodrošinātu atlīdzības izmaksu ceļu satiksmes gadījumā un samazinātu konfliktu risku starp dažādām satiksmes dalībnieku grupām, liecina informācija Tiesību aktu portālā.
Projekta anotācijā norādīts, ka pašreizējie noteikumi vairs neatbilst straujajai tehnoloģiju attīstībai un satiksmes dalībnieku dažādībai. Piemēram, pārvietošanās ar elektriskiem sporta vai atpūtas līdzekļiem – skrituļslidām, monoriteņiem un līdzīgiem transportlīdzekļiem – šobrīd nav pietiekami skaidri regulēta.
Tāpēc iecerēts, ka ikvienai personai, kura pārvietojas ar elektrisko piedziņu darbinātiem sporta vai atpūtas līdzekļiem, piemēram, monoriteņiem, skrituļdēļiem vai skrituļslidām, būs jānodrošina civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, lai segtu iespējamus zaudējumus, kas nodarīti trešajām personām.
Ministrija atgādina, ka Saeima trešajā lasījumā jau ir apstiprinājusi grozījumus Ceļu satiksmes likumā, kas paredz velosipēdu un tiem līdzīgu transportlīdzekļu iedalījumu trijās grupās, ņemot vērā to tehniskos parametrus.
Līdz šim likumā bija tikai viena definīcija visiem velosipēdiem ar jaudu līdz 1 kilovatam (kW) un maksimālo ātrumu līdz 25 kilometriem stundā (km/h). Tagad paredzēts atšķirīgs regulējums:
Pirmajā grupā ietilpst velosipēdi, kas darbināmi tikai ar pedāļiem vai svirām, un šajā grupā izmaiņas nav plānotas. Ar tiem drīkst piedalīties satiksmē no 10 gadu vecuma, nepieciešamas velosipēda vadītāja tiesības, līdz 16 gadiem obligāti jālieto aizsargķivere, un atļauts braukt pa ietvēm. Velosipēdus ieteicams reģistrēt zādzību gadījumu novēršanai.
Otrajā grupā iekļauti elektrovelosipēdi ar līdz 250 vatu (W) jaudu, kuriem elektromotors darbojas tikai, ja tiek mīti pedāļi un atslēdzas, sasniedzot ātrumu virs 25 km/h. Ar šādiem transportlīdzekļiem drīkst piedalīties satiksmē no 14 gadu vecuma, un to reģistrācija ir brīvprātīga. Noteikta arī ķiveres lietošanas prasība līdz 16 gadiem.
Trešajā grupā paredzēti pašgājējvelosipēdi ar jaudu līdz 1 kW un maksimālo ātrumu līdz 25 km/h, kuri var darboties arī bez pedāļu minšanas. Šiem braucamrīkiem no 2026. gada 1. februāra būs obligāta reģistrācija un OCTA apdrošināšana, kā arī aizliegums pārvietoties pa ietvēm. Ar tiem satiksmē varēs piedalīties no 14 gadu vecuma, līdz 16 gadiem – ar obligātu ķiveres lietošanu.
No 2026. gada 1. maija par pārvietošanos ar nereģistrētu pašgājējvelosipēdu vai OCTA neesamību paredzēti sodi
Grozījumi ietver arī noteikumus koplietošanas transportlīdzekļu pakalpojumu sniedzējiem – viņiem būs jānodrošina lietotāju vecuma, vadītāja tiesību un reakcijas spēju pārbaude, lai novērstu pakalpojuma izmantošanu alkohola vai citu apreibinošu vielu ietekmē. Šis mehānisms tiks integrēts nomas lietotnēs, kur pirms pakalpojuma saņemšanas būs jāizpilda loģikas un reakcijas tests.
Saeima 6. novembrī pieņēma šos SM sagatavotos grozījumus, kas paredz ieviest reakcijas testu pirms koplietošanas transportlīdzekļu izmantošanas. Ja pakalpojumu sniedzēji neveiks vecuma vai vadīšanas tiesību pārbaudi, viņiem varēs piemērot naudas sodu no 70 līdz 350 eiro, un tikpat liels sods paredzēts arī par reakcijas testa neesamību.
Lasi vēl: Vīra kabatā atradu čeku un sāku to pētīt, tomēr vēlāk gribēju, lai labāk nebūtu to atradusi
Papildus noteikts, ka pašgājējvelosipēdu īpašniekiem būs jānodrošina OCTA apdrošināšana, pretējā gadījumā sods var sasniegt 125–200 eiro, bet par nereģistrēta transportlīdzekļa izmantošanu – no 30 līdz 70 eiro.
Reakcijas testu ieviešana koplietošanas pakalpojumu sniedzējiem stāsies spēkā 2026. gada 1. aprīlī, bet pašgājējvelosipēdu obligātās reģistrācijas pārejas periods būs noteikts no 2026. gada 1. februāra līdz 30. aprīlim. Pēc šī termiņa – sākot ar 1. maiju – par nereģistrētu braucamrīku paredzēts piemērot administratīvo sodu.









