Ja ņemat manu personīgo piemēru un pēc tam aprunājaties ar citiem, kļūst skaidrs, ka dažus autovadītājus likumsargi pārbauda daudz biežāk nekā citus. Kāds tam ir iemesls?
Protams, likumsargiem ir savas metodes aizdomīgu autovadītāju identificēšanai, kurus viņi pārbauda biežāk. Un, ja jūs pazīstat kādu likumsargu, viņš var jums to pastāstīt. Lai gan, protams, šāda informācija jau sen ir publiski pieejama.
Likumsargi dažus autovadītājus aptur biežāk nekā citus, un tas ne vienmēr ir nejauši. Viņu izvēle balstās uz oficiālu norādījumu, neizteiktu noteikumu, intuīcijas un stereotipu kombināciju.
Viscaurspīdīgākais un neapšaubāmi leģitīmākais iemesls apturēšanai ir acīmredzama ceļu satiksmes noteikumu pārkāpuma fiksēšana. Šeit inspektors nerīkojas pēc instinkta, bet gan saskaņā ar likuma burtu, reaģējot uz acīmredzamiem pārkāpumiem, kas ir redzami ar neapbruņotu aci vai reģistrēti ar aprīkojumu:
Ātruma pārsniegšana, īpaši kontroles zonās vai augsta riska zonās. Stop līnijas vai krustojuma šķērsošana pie sarkanās gaismas, kā arī likumsargu signālu nepakļaušanās. Bīstami manevri. Iebraukšana pretimbraucošajā satiksmē aizliegtās vietās, apdzīšana pāri nepārtrauktai līnijai vai neatļautā vietā. Uzmanības novēršana no braukšanas. Piemēram, saruna pa mobilo tālruni, neizmantojot brīvroku ierīci. Un tā tālāk. Dodamies tālāk.
Automašīnas vizuālie “enkuri”: kas piesaista uzmanību
Pati automašīna, tās izskats un tehniskais stāvoklis var kļūt par spēcīgu magnētu inspektora uzmanībai. Dažas detaļas nekavējoties signalizē par iespējamām problēmām vai noteikumu pārkāpumiem: Pārmērīga logu tonēšana: ja gaismas caurlaidība acīmredzami neatbilst noteiktajiem standartiem, tā ir gandrīz garantēta satiksmes apturēšana.
Bojāti priekšējie lukturi: nedarbojošs priekšējais lukturis, nedarbojošs bremžu signāls vai nedarbojošs pagrieziena rādītājs — tas viss norāda uz tehniskām problēmām vai nolaidību.
Pārmērīgi skaļa skaņa vai acīmredzami modificēta izplūdes sistēma. Netīras, bojātas vai nepareizi novietotas numura zīmes ir skaidrs iemesls transportlīdzekļa pārbaudei. Acīmredzamas nesen notikušas avārijas pazīmes: Virsbūves bojājumi var radīt aizdomas par bēgšanu no negadījuma vietas.
Nelikumīgas regulēšanas vizuālās pazīmes: Transportlīdzekļa konstrukcijas modifikācijas bez pienācīgas reģistrācijas.
Arī automašīna, kas izskatās tā, it kā nebūtu mazgāta mēnešiem ilgi, it īpaši, ja ir bojātas gaismas un numura zīmes, radīs aizdomas. Varbūt automašīna nemaz nepieder jums, tāpēc jūs to neesat mazgājis.
Tālāk. Neverbālās norādes: Uzvedība pie stūres. Vadītājs, viņa reakcija uz satiksmes situāciju un pat sejas izteiksme var daudz pateikt pieredzējušam inspektoram. Šeit būtisku lomu spēlē psiholoģiskie faktori. Nepamatota nervozitāte. Pēkšņas kustības automašīnā, mēģinājumi kaut ko noslēpt vai drudžaina dokumentu meklēšana, ieraugot patruļas automašīnu.
Acu kontakta izvairīšanās. Vadītājs spītīgi atsakās skatīties uz inspektoru vai patruļas automašīnu
Asi, neloģiski manevri. Nepamatota bremzēšana, pēkšņas joslu maiņas vai pagriezieni, lai izvairītos no tieša kontakta ar likumsargu posteni. “Mēģinājums pazust” satiksmē. Automašīna pēkšņi sāk kustēties nedabiski lēni vai ātri, saplūstot ar citām automašīnām.
Apziņas stāvokļa izmaiņas pazīmes. Nedroša braukšana (slīdēšana, pēkšņa paātrināšanās vai bremzēšana). Vadītāja vai pasažieru izspūris izskats, sarkanas acis. Lai gan tas ne vienmēr ir taisnība, noteikti transportlīdzekļu veidi var piesaistīt lielāku uzmanību, pamatojoties uz statistiku, pieredzi vai pat neizteiktiem stereotipiem:
Veciem vai redzami bojātiem transportlīdzekļiem. Veciem, stipri nolietotiem transportlīdzekļiem biežāk tiek piedēvēta nepietiekama pārbaude vai drošības problēmas.
Modificētas sporta automašīnas bieži tiek uztvertas kā transportlīdzekļi ātruma pārsniegšanai un agresīvai braukšanai
Automašīnas ar numura zīmēm no citiem reģioniem biežāk tiek apturētas vispārējām pārbaudēm, jo vadītājs var nebūt pazīstams ar vietējiem ceļu satiksmes noteikumiem vai automašīna var tikt pieprasīta citos reģionos.
Komerciālie transportlīdzekļi (taksometri, kopbraukšanas pakalpojumi) bieži tiek pakļauti papildu pārbaudei to intensīvās lietošanas un darba laika dēļ.
Vides faktori: vieta un laiks. Svarīgs ir arī transportlīdzekļa atrašanās vietas konteksts. Ģeogrāfija un diennakts laiks, kad dežūrē ceļu likumsargus, bieži vien ir saistīts ar preventīviem pasākumiem: Tumsa ievērojami palielina iespējamību tikt apturētam alkohola reibuma pārbaudei, īpaši izklaides vietu tuvumā. Tas ir, ja dzīvojat šādu iestāžu tuvumā un bieži braucat naktī, jūs apturēs biežāk.
Tiek veikti reidi un mērķtiecīgas operācijas. Satiksmes apturēšanas var būt selektīvas vai pat vispārējas, piemēram, kampaņu “Dzēris vadītājs”, “Bērnu sēdeklītis” vai “Tonēti logi” ietvaros.
Cilvēciskā faktora nianses: intuīcija un pieredze
Lasi vēl: Gaidāma neparasta ziema: tā būs vienlaicīgi gan siltākā, gan aukstākā
Aiz visiem noteikumiem un regulām slēpjas cilvēks. Pieredzējis inspektors laika gaitā attīsta sava veida “sesto maņu”, kas spēj pamanīt smalkas pazīmes (piemēram, neparastu braukšanas trajektoriju, vadītāja skatīšanās veidu uz lietām, nedaudz asāku galvas pagriezienu), atklājot kaut ko nepareizu. Šī profesionālā intuīcija, kas attīstīta gadu gaitā, bieži vien kļūst par pēdējo, bet ne mazāk efektīvu filtru.
Visbeidzot, padoms: ja pamanāt, ka rīkojaties nedroši, redzot likumsargus, viņi to varētu pamanīt arī. Ir loģiski jautāt, kāpēc jūs uztraucaties? Vai esat pārkāpis noteikumus vai dzēris? Varbūt jums nav apdrošināšanas? Inspektors vēlēsies to visu zināt, ja pamanīs novirzi no normālas cilvēka uzvedības.
Tāpēc, ja jūs bieži aptur, mēģiniet uzraudzīt savas automašīnas stāvokli. Kā mēdz teikt, tevi vērtē pēc apģērba. Mūsu gadījumā pirmais, ko inspektors pamanīs, ir tava automašīna. Otrkārt, neizvairies no viņa; ja viņš uz tevi paskatās, vari atskatīties. Nemaini braukšanas virzienu vai ātrumu bez pamatota iemesla.










