Likumsargi atgādina: ja auto ir šādi aprīkots, tad Tehniskās kontroles laikā uz ceļa var anulēt TA

Likumsargi atgādina, ka, ja transportlīdzeklis ir aprīkots neatbilstoši noteiktajām prasībām, tehniskās kontroles laikā uz ceļa tam var tikt anulēta tehniskā apskate.

Tas nozīmē, ka konstatējot būtiskus vai bīstamus trūkumus, transportlīdzeklim vairs netiks ļauts piedalīties satiksmē līdz brīdim, kad visi pārkāpumi būs novērsti.

Transportlīdzekļu tehniskā kontrole uz ceļa tiek veikta gan Latvijā reģistrētiem, gan ārvalstu transportlīdzekļiem, ievērojot vienlīdzīgu attieksmi neatkarīgi no vadītāja valstspiederības vai transportlīdzekļa izcelsmes.

Tehniskā kontrole uz ceļa sastāv no sākotnējās pārbaudes, un, ja nepieciešams, arī detalizētās pārbaudes. Katru gadu tiek veiktas sākotnējās pārbaudes vismaz 5% no Latvijā reģistrētajiem M2, M3, N2, N3, O3 un O4 kategorijas transportlīdzekļiem. Informācija par kontrolēm tiek glabāta Transportlīdzekļu reģistrā vismaz 36 mēnešus. Par sākotnējo pārbaudi tiek fiksēti transportlīdzekļa dati un rezultāts, savukārt par detalizēto pārbaudi tiek sagatavots protokols.

Detalizētajā pārbaudē izmanto specializētas iekārtas, lai pārbaudītu bremzes, stūres sistēmu, piekari un emisijas. Sākotnējās pārbaudes laikā tiek pārbaudīts transportlīdzekļa tehniskais stāvoklis, dokumenti un iepriekšējo pārbaužu rezultāti. Ja nepieciešams, var izmantot jebkādas piemērotas pārbaudes metodes, lai noteiktu, vai jāveic detalizētā pārbaude.

Detalizētajā pārbaudē izmanto diagnostikas ierīces, un to var veikt ceļmalā vai tehniskās apskates stacijā. Ja transportlīdzeklis pēdējo trīs mēnešu laikā jau ticis pilnībā pārbaudīts un nav redzamu problēmu, atsevišķas pozīcijas atkārtoti nepārbauda.

Vadītājam ir jānodrošina inspektoram piekļuve transportlīdzeklim un jāuzrāda visi nepieciešamie dokumenti. Kontrole sākas ar dokumentu un transportlīdzekļa datu salīdzināšanu. Ja rodas aizdomas par viltojumiem vai nav iespējams identificēt transportlīdzekli, tas tiek nodots tālākai izmeklēšanai un numura zīmes tiek atsavinātas.

VIDEO:

Pēc sākotnējās pārbaudes inspektors izvērtē, vai jāveic detalizētā pārbaude. Visi konstatētie trūkumi tiek fiksēti protokolā kopā ar pārbaudes vietu, laiku, vadītāja un transportlīdzekļa datiem.

Atkarībā no trūkumu smaguma transportlīdzeklim piešķir vērtējumu:

  • 0–1: var turpināt piedalīties satiksmē;
  • 2: atļauja tiek anulēta un tiek izsniegta pagaidu atļauja līdz trūkumu novēršanai;
  • 3: turpmāka satiksme ir aizliegta un numura zīmes tiek noņemtas.

Lasi vēl: No 1.janvāra nepatīkama ziņa sagaida visus kravas transportlīdzekļa vadītājus: ”Ceļi tiek viņu dēļ sabojāti”

Pēc trūkumu novēršanas transportlīdzeklis jāuzrāda atkārtotai pārbaudei. Atkarībā no jaunā vērtējuma var atjaunot satiksmes atļauju un atdot numura zīmes, vai arī tās neatdod, ja piešķirts 3. vērtējums. Kontrolējošām institūcijām ir pieejami kontrolu dati, tie tiek izmantoti uzņēmumu riska profila noteikšanai. CSDD regulāri veic kopīgās kontroles ar citām ES valstīm un ik pēc diviem gadiem iesniedz ziņojumu Eiropas Komisijai.

Piemēram:

  • Bremžu sistēmas efektivitāte un simetrija
  • Ritosa un piekares elementi
  • Stūres mehānisma darbība
  • Apgaismojuma un signalizācijas iekārtas
  • Izplūdes gāzu sastāvs (ekoloģiskie rādītāji)
  • Riepu stāvoklis un vītņu dziļums
  • Virsbūves korozija, īpaši nesošajās konstrukcijās
  • Signāla signāls, logu tīrītāji, sēdekļu stiprinājumi utt.

Ja kāds no šiem elementiem neatbilst noteikumiem, transportlīdzeklis tiek noraidīts un pēc defektu novēršanas ir nepieciešama atkārtota pārbaude.