Satiksmes ministrija vēlas CSDD ieviest jaunu pakalpojumu tieši tehnisko apskašu jomā, tomēr daļa klientu šo neatbalsta

Automašīnu tehniskās apskates Latvijā ir CSDD ekskluzīva atbildība, lai gan daudzās Eiropas valstīs šo ikgadējo pārbaudi iespējams veikt arī citviet, piemēram, īpaši sertificētos autoservisos.

Konkurences padome jau iepriekš norādījusi, ka šāds slēgts tirgus modelis ir nesamērīgs un neveicina godīgu konkurenci.

Tomēr Satiksmes ministrija, tā vietā lai vērtētu tirgus atvēršanas iespējas, plānojusi CSDD pievienot Zemkopības ministrijas iestādi, kas veic traktortehnikas un mežizstrādes tehnikas tehniskās pārbaudes. Šis priekšlikums iekļauts birokrātijas mazināšanas plānā, taču tas radījis būtisku spriedzi starp koalīcijas partneriem “ZZS” un “Progresīvajiem”, ziņo raidījums “Nekā personīga”.

Lai gan tehniskās apskates organizē valsts vārdā CSDD, pašas pārbaudes ne īsteno valsts, bet privātie uzņēmumi, kuri par veikto darbu saņem samaksu no direkcijas. Daudzu gadu garumā šajā īpašajā un ierobežotajā tirgū darbojušies tikai daži uzņēmumi. 2023. gadā tika izsludināts pēdējos gados apjomīgākais iepirkums ar desmit gadu termiņu un aptuveni 230 miljonu eiro vērtību.

No 33 CSDD filiālēm 32 pieteicās tikai tie paši uzņēmumi, kas konkrētajās vietās strādājuši līdz šim. Konkurences padome vairākkārt akcentējusi, ka Latvijā tehnisko apskašu tirgus ir nepamatoti sašaurināts.

CSDD iepirkuma līgumu summas sadalītas šādi:

  • “Auteko & TUV” – 82 597 678 eiro
  • “Autests” – 78 882 834 eiro
  • “Scantest” – 70 127 488 eiro
  • “Venttests” – 4 889 968 eiro

Citās Eiropas valstīs tehniskās apskates var veikt arī licencēti autoservisi, ja vien pastāv skaidri noteikumi un uzraudzības mehānismi. Vienlaikus ar CSDD iepirkumu Saeimā tika pieņemti grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas nosaka: līdz šī gada beigām Ministru kabinetam jāizstrādā noteikumi, kuros paredzēta kārtība autoservisu iesaistei tehnisko pārbaužu veikšanā.

Satiksmes ministrijai šī sistēma bija jāsagatavo divu gadu laikā, taču dokumenta izstrāde kavējas – ministrija skaidro, ka steiga nav pieļaujama, jo jāvērtē iespējamās izmaiņas ES direktīvās un jāturpina konsultācijas ar nozari.

Kas notiks ar cenām

VIDEO:

Pretēji ieteikumiem mazināt CSDD monopolu, Satiksmes ministrija virza ieceri to paplašināt. Birokrātijas mazināšanas plānā iekļauts priekšlikums CSDD pievienot Valsts tehniskās uzraudzības aģentūru (VTUA), kas veic lauksaimniecības un mežsaimniecības tehnikas tehnisko uzraudzību. Lai gan priekšlikums nodots sabiedriskajai apspriešanai, tas saskāries ar ievērojamu zemnieku organizāciju kritiku.

VTUA darbību finansē paši zemnieki, maksājot par tehnikas pārbaudēm. Valsts atbalsts tiek nodrošināts vien aģentūras pārraudzībā esošajiem muzejiem. Aģentūras inspektori dodas uz saimniecībām, lai pārbaudītu traktorus, kombainus un mežizstrādes tehniku. VTUA vadība ir pārliecināta, ka, nododot šo funkciju CSDD, pakalpojumu cenas pieaugs, jo CSDD primāri orientēta uz peļņu, kamēr VTUA darbojas pēc pašizmaksas principa.

Ko tas nozīmē

Lasi vēl: “Šie salāti ir pārāk lēti viesiem”: vīra māsai nepatika mans svētku galds, bet viņa nezināja kas stāv dāvanā zem eglītes

Nesen birokrātijas apkarošanas amatu pārņēma Jānis Endziņš. Viņa uzdevums ir izvērtēt funkcijas, ko iespējams samazināt vai atcelt. Taču CSDD un VTUA apvienošanas process parāda, ka viņa secinājumi būs tikai ieteikumi — galīgais lēmums par reformām paliek politiķu ziņā.

Pēc zemnieku paustajiem iebildumiem plāns pievienot VTUA CSDD gan nav atsaukts. Satiksmes ministrs norāda, ka diskusijas turpinās. Tikmēr Zemnieku saeima aicina pārskatīt arī Autotransporta direkcijas darbu. Piemēram, zemniekiem jāiegādājas īpašas pašpārvadājuma atļaujas, lai ar saviem kravas auto varētu pārvadāt pašu izaudzētos graudus, kartupeļus vai kāpostus.

Zemnieku organizācijas uzskata, ka šāda prasība ir lieka formalitāte bez reālas pievienotās vērtības, turklāt par to jāmaksā.