Liepājas ostas prāmju termināli plānots renovēt par 23 miljoniem eiro, un darbi paredzēti pabeigt līdz 2027. gada beigām

Līdz 2027. gada beigām Liepājas ostā plānots veikt 46. piestātnes pilnīgu rekonstrukciju, kas šobrīd nodrošina prāmju operatora “Stena Line” kuģu apkalpošanu maršrutā Liepāja–Trāveminde.

Kaut arī par piestātnes pārbūves iepirkuma noteikumiem, tostarp prasībām būvniecības uzņēmumiem, pašlaik saņemta oficiāla sūdzība, Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) stividorkompānijas SIA “Terrabalt” vadība norāda, ka šādas problēmas lielos projektos nav nekas neparasts. Turklāt piestātne ir inženiertehniski komplicēts objekts, kas starptautiskā mērogā piesaista ievērojamu interesi. “Ir pienācis laiks piestātni rekonstruēt,” Latvijas Radio skaidroja “Terrabalt” valdes loceklis Āris Ozoliņš.

Liepājas ostas 46. piestātne tika uzbūvēta pirms 55 gadiem. Darbus šobrīd turpina kompānija “Terrabalt”, taču prāmju operators “Stena Line” plāno iegādāties stividorkompāniju, un darījums vēl jāapstiprina Konkurences padomē. Kopējās projekta izmaksas varētu pārsniegt 23 miljonus eiro.

Ilggadējais “Terrabalt” valdes loceklis Āris Ozoliņš uzsvēra Latvijas Radio, ka projekta īstenošana ir nepieciešama un laikus jāuzsāk. “Piestātne ir tehniski ļoti sarežģīta inženierbūve, ko Liepājā līdz šim nav bijis jāatjauno. Tā nav vienkārša piestātne – tai nepieciešama padziļināšana, pagarināšana un prāmju specifikas nodrošināšana. Tā ir divpusēja piestātne, kas izskaidro arī izmaksu apmēru,” skaidroja Ozoliņš.

Viņš piebilda, ka projekta kopējās izmaksas var pārsniegt sākotnēji ieplānotos 23 miljonus eiro, un finansējums tiks nodrošināts gan no valsts budžeta, gan Eiropas Savienības fondiem. Pašlaik kompānija gadā pārkrauj aptuveni 2 miljonus tonnu, un pēc piestātnes rekonstrukcijas kravu apjoms varētu divkāršoties, prognozēja Ozoliņš.

Piestātne un prāmju pārvadājumu nozīme

Liepājas ostas 46. piestātne ir nozīmīgs objekts. SEZ pārvaldnieks Uldis Hmieļevskis uzsvēra, ka ostā nepieciešama padziļināšana līdz 12 metriem, jo pašreiz dziļums ir nedaudz virs 10 metriem. “Rekonstruēsim abas piestātnes puses, un gan dienvidu, gan ziemeļu pusē vienlaicīgi varēs piestāt divi kuģi. Piestātne tiks pagarināta, lai apkalpotu arī garākus kuģus nekā pašreiz,” skaidroja Hmieļevskis.

VIDEO:

Viņš piebilda, ka prāmju pārvadājumi Liepājas ostā ir viena no strategiski nozīmīgākajām kravu grupām, un prāmis kursē maršrutā Liepāja–Trāveminde sešas reizes nedēļā. “Tas ir ļoti svarīgs savienojums Latvijas un Baltijas reģiona ekonomikā. Aprēķini rāda, ka pārvadāto preču vērtība gadā ir aptuveni 4 miljardi eiro. Tas ietver gan Latvijas ražotāju eksportu, gan importējamas izejvielas un preces, piemēram, jaunas automašīnas no Vācijas un rūpnieciskās iekārtas,” norādīja pārvaldnieks.

Iepirkumu process un starptautiskā interese

Liepājas SEZ ir izsludinājusi iepriekšēju iepirkumu 46. piestātnes pārbūvei, kas izraisījis neparasti lielu starptautisku interesi. Vienlaikus Iepirkumu uzraudzības birojā saņemta sūdzība, kurā apstrīdēta viena no kvalifikācijas prasībām. Pārvalde pašlaik izskata un izvērtē iesniegumu. Ozoliņš norādīja, ka šos iebildumus neuztver kā ārkārtējus, bet uzsvēra: “Laiks ir nauda – mērķis ir ātri noslēgt līgumu ar būvnieku un sākt darbus. Ja nepieciešams, tiks noslēgts vēl viens līgums par pēdējo trūkstošo finansējumu, kur noteikti iesaistīsies “Terrabalt”.”

Stratēģija un nākotnes perspektīvas

Kompānijas “Stena Line” stratēģiskie plāni Liepājā un Ventspilī liecina par būtiskiem attīstības mērķiem reģionā. Tirdzniecības direktore Baltijas jūras ziemeļu reģionā Liene Lēmane norādīja: ““Terrabalt” iegāde un piestātnes rekonstrukcija ir svarīgs solis gan Liepājas ostas, gan “Stena Line” ilgtermiņa attīstībai. Mērķis ir nostiprināt Liepājas–Trāvemindes maršrutu un paplašināt ostas operācijas, lai atbalstītu reģiona izaugsmi.

Uzlabotā infrastruktūra ļaus fokusēties uz augstas kvalitātes pakalpojumu nodrošināšanu, radot kapacitāti nākotnes attīstībai. Sadarbosimies ar partneriem, lai nodrošinātu, ka rekonstrukcijas darbi neietekmē ostas darbības nepārtrauktību un uzticamību. Tas radīs lielāku operatīvo efektivitāti un elastību, kā arī iespējas attīstīt prāmju satiksmi nākotnē, ja pieprasījums tirgū pieaugs.”

Vienlaikus Lēmane uzsvēra, ka ir pāragri komentēt specifiskus nākotnes plānus, jo tūlītējais uzsvars ir esošo maršrutu stiprināšana, klientu pieredzes uzlabošana un ostas konkurētspējas saglabāšana. Tomēr veiktās investīcijas nodrošinās spēju nākotnē izmantot jaunas attīstības iespējas, kad tās radīsies.