Kritiskais deficīts reģionālajā transportā: atcelto autobusu reisu straujais pieaugums

Šajā gadā Latvijas reģionālo sabiedriskā transporta tīklā ir fiksēts ievērojams snieguma kritums. Gada desmit mēnešu periodā tika anulēti par 600 reģionālajiem autobusu reisiem vairāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn, kopējam neizpildīto braucienu skaitam pārsniedzot 1900.

Šo negatīvo statistiku apstiprināja Latvijas Radio, atsaucoties uz Autotransporta direkcijas (ATD) sniegtajiem datiem.

 

Atcelšanas primārais cēlonis un finansiālās sankcijas

Komersanti, kas nodrošina sabiedrisko pakalpojumu, kā galveno un dominējošo iemeslu masveida reisu atcelšanai min profesionālu autovadītāju hronisku trūkumu (šoferu deficītu). Šo faktoru atzīst arī Autotransporta direkcijas pārstāvis Viktors Zaķis.

Lai gan problēmas cēlonis ir objektīvs, komersantu pienākums nodrošināt pakalpojumu izpildi saglabājas. Sekojot līdzi saistību neizpildei, ATD ir piemērojusi pārvadātājiem ievērojamas finansiālas sankcijas: par desmit mēnešos atceltajiem reisiem nozares uzņēmumiem ir piemērots sods, kas pārsniedz 170 000 eiro. Šis sods kalpo kā līdzeklis, lai daļēji kompensētu pakalpojumu trūkumu un stimulētu pārvadātājus meklēt risinājumus.

VIDEO:

 

Neizpildīto reisu ģeogrāfiskā koncentrācija un pieauguma tendences

Neizpildīto reisu apjoms ir teritoriāli koncentrēts, skaidri iezīmējot sistēmas vājās vietas. Pierīgas maršruti kā epicentrs: Vislielākais neizpildīto reisu skaits ir fiksēts Pierīgas maršrutos. Šo problemātisko segmentu apkalpo tādi komersanti kā “Liepājas autobusu parks”, “Latvijas Sabiedriskais autobuss” un “Nordeka”. To atceltie reisi veido gandrīz pusi no kopējā neizpildīto reisu skaita valstī.

Reģionālie centri: Pēc Pierīgas seko citi reģioni, taču ar ievērojamu “atrāvienu” – tie ir Ogre, Aizkraukle, Liepāja, Bauska un Kuldīga.

Būtiskākais pieaugums: Salīdzinot ar iepriekšējā gada datiem, visbūtiskākais neizpildīto reisu skaita pieaugums ir reģistrēts tieši Pierīgas lotē un Bauskas lotē. Tas liecina par pakalpojumu deficīta strauju eskalāciju šajos stratēģiski svarīgajos maršrutos, apdraudot iedzīvotāju mobilitāti un reģionu savienojamību ar galvaspilsētu.

Sistēmiskās problēmas ietekme uz iedzīvotājiem

Reisu masveida atcelšana tieši ietekmē reģionu iedzīvotāju ikdienas mobilitāti un ekonomisko aktivitāti. Samazinātā pārvadājumu kapacitāte rada nevienlīdzīgas piekļuves problēmas darbam, izglītībai un veselības aprūpes pakalpojumiem, it īpaši ārpus Rīgas aglomerācijas. Neapmierinošā situācija ar šoferu trūkumu prasa neatliekamu risinājumu izstrādi, kas varētu ietvert gan darba tirgus stimulēšanu, gan valsts iesaisti personāla apmācībā, lai nodrošinātu pilnvērtīgu sabiedriskā transporta funkciju visā valsts teritorijā.