“airBaltic” stratēģiskā flotes pārvaldība: atvadīšanās no nomātām lidmašīnām un ienesīgā iznomāšanas biznesa
Nacionālā aviokompānija “airBaltic” ir paziņojusi par nozīmīgām izmaiņām tās operatīvajā darbībā no nākamā gada sākuma. Uzņēmums vairs neizmantos Rumānijas aviokompānijas “Carpatair” lidaparātus nomas ietvaros, kas nozīmē, ka turpmāk visi pasažieri tiks pārvadāti, izmantojot tikai “airBaltic” piederošās lidmašīnas.
Šo informāciju apstiprināja pats uzņēmums Latvijas Radio. Vienlaikus ar atteikšanos no “Carpatair” pakalpojumiem, “airBaltic” vērš aizvien lielāku uzmanību savam ienesīgajam lidmašīnu iznomāšanas biznesam citiem pārvadātājiem. Pašlaik “airBaltic” citiem komersantiem iznomā astoņas lidmašīnas, bet vasaras sezonā šo skaitu plānots trīskāršot, tādējādi iznomājot teju katru otro savu gaisa kuģi.
Nomāto lidmašīnu tīkls un potenciālie partneri
Šobrīd “airBaltic” lidmašīnas aktīvi tiek izmantotas dažādu Eiropas un Tuvo Austrumu aviokompāniju maršrutos. Konkrētāk, piecas “airBaltic” lidmašīnas ir iznomātas Šveices pārvadātājam “Swiss International Air Lines”, divas lidmašīnas apkalpo Serbijas uzņēmumu “Air Serbia”, un vēl viena veic pasažieru pārvadājumus Izraēlā.
Lai gan šogad tika apsvērta iespēja iznomāt līdz pat pieciem lidaparātiem Urugvajas jaunajai aviokompānijai, šis darījums pagaidām nav īstenots. “airBaltic” norāda, ka jaunais Dienvidamerikas klients vēl nav izpildījis visas nepieciešamās prasības. Tāpēc uzņēmums paziņo, ka tuvākā pusgada laikā lidmašīnas Dienvidamerikas kolēģiem noteikti netiks piešķirtas.
Biznesa modelis: apjoma palielināšana un efektivitātes ieguvumi
“airBaltic” Operatīvās vadības direktors un valdes loceklis Pauls Cālītis skaidro, ka lidmašīnu iznomāšana ir ienesīgs un stratēģiski svarīgs biznesa virziens, kas sniedz duālu labumu. Pirmkārt, tas palielina uzņēmuma kopējo darbības apjomu, kas, tāpat kā jebkurā citā nozarē, ļauj samazināt citas fiksētās un mainīgās izmaksas.
Otrkārt, lielāks lidojumu un darba apjoms nodrošina iespēju iegūt izdevīgākus pakalpojumu izcenojumus un cenas visam uzņēmumam. Cālītis uzsver, ka šī pieeja palīdz “airBaltic” kļūt par efektīvāku uzņēmumu kopumā. Ja lidmašīnas netiktu iznomātas, uzņēmuma pamatdarbības tīkls un veikto lidojumu apjoms būtu ievērojami mazāks. Iznomāšana palīdz arī mazināt sezonalitātes ietekmi, kad vasarā lidojumi ir ļoti pieprasīti, bet ziemā pieprasījums krītas. Uzņēmums arī turpmāk plāno gan attīstīt savus maršrutus, gan aktīvi nodarboties ar lidmašīnu iznomāšanu.
Finansiālā stabilitāte un ekspertu novērtējums
Šis biznesa modelis ir novērtēts kā labs, stabils un ilgtspējīgs. Rīgas Stradiņa universitātes Sociālo zinātņu fakultātes asociētā profesore Anželika Berķe-Berga norāda, ka “airBaltic” šajā lidmašīnu iznomāšanas nišā ir kļuvis par vienu no līderiem Eiropā.
Nomu ieņēmumi pašlaik veido aptuveni piekto daļu no kopējiem “airBaltic” ienākumiem. Berķe-Berga uzsver: “Īstenībā bez šīs biznesa nišas viņu peļņas zaudējumu aprēķinā būtu zaudējumi.” Nomas bizness nodrošina stabilākus un prognozējamākus ieņēmumus, kas ir liela priekšrocība salīdzinājumā ar biļešu pārdošanas nestabilitāti.
Debates par flotes izaugsmi un nākotnes stratēģiju
Līdz 2030. gadam “airBaltic” ir apņēmies dubultot savu floti līdz simts lidmašīnām. Tomēr satiksmes eksperts un Saeimas opozīcijas deputāts Andris Kulbergs (Apvienotais saraksts) apšauba, vai uzņēmumam reāli ir nepieciešams tik liels lidaparātu skaits pašu vajadzībām.
Kulbergs šādu biznesa modeli, kurā lidmašīnas tiek masveidā iznomātas, sauc par “izmisuma modeli”, kas ir vienīgais glābiņš no finansiālām grūtībām. Viņaprāt, uzņēmumam ir jāizmanto pašreizējais tirgus, kurā ir augsts pieprasījums pēc lidmašīnām (piemēram, no “Lufthansa” vai Tuvo Austrumu aviokompānijām), lai piesaistītu investorus.
“Ir jāizmanto šis efekts, kamēr lidmašīnas ir vajadzīgas tirgū,” uzsver Kulbergs, piebilstot, ka, iespējams, šī stratēģija ir pēdējais veids, kā piesaistīt lielu ārvalstu komersantu.
Šis modelis ir cieši saistīts ar “airBaltic” plāniem veikt sākotnējo publisko piedāvājumu (IPO) un kotēties biržā, kas tiek prognozēts nākamā gada vidū vai otrajā pusē.










