Droši vien, nododot automašīnu autoservisā, jūs domājat, ka paņemsiet to atpakaļ jau pilnībā salabotu, bet kā rāda prakse – visbiežāk ir tieši otrādi
Šodien es gribētu padalīties ar jums reālām situācijām un veidiem, kā autoservisos par jūsu naudu jums bojā mašīnu un pēc tam it kā salabo. Vispirms pastāstīšu stāstu, kas notika ar mani personīgi: atbrauca kāds cilvēks uz piekares diagnostiku. Es norādīju viņam detaļas, kuras tiešām bija jāmaina, un kuras vēl der, jo rūpnīcas detaļas parasti ir visizturīgākās.
Pēc tam klients aizbrauca vēl uz vienu servisu, lai tur pēc akcijas veiktu vēl vienu bezmaksas diagnostiku. Pēc tam viņš man piezvanīja un pateica, ka es slikti pārbaudīju, bet lūk, citā servisā atrada daudz vairāk problēmu, t.i., izrādās, ka jānomaina gandrīz puse mašīnas.
Izrādās, pat pats īpašnieks nostājās to cilvēku pusē, kuri viņu piemānīja, piespiežot veikt remontu.
Vispārsteidzošākais ir tas, ka, kad viņš bija pie manis, statņi un amortizatori, lai gan veci, bija sausi, bet pēc diagnostikas citā servisā izrādījās, ka visi tie ir it kā izdauzīti, ar noplūdēm, un tie jāmaina. Kā noskaidrojās, lai radītu “mitra statņa” efektu, viņi izmanto iesūcošo smērvielu. T.i., apsmidzina ar to štoku un pēc tam rāda klientam foto ar acīmredzamu defektu.
Izrādās, ka bezmaksas diagnostika tieši tam arī domāta – lai pierunātu jūs uz maksimāli dārgu remontu. Vēl no pašu servisa darbinieku stāstiem zinu, ka viņiem bija viens kolēģis, kurš kabatā vienmēr nēsāja tūbiņu ar veco eļļu.
Kad servisā iebrauca mašīna, viņš nemanot ielēja šo eļļu sveču šahtās. Un pēc tam teica, ka nepieciešama sadales vārpstas gultņu hermetizācija, ņēma par to pieklājīgu summu, bet pats vienkārši radīja remonta ilūziju.
Protams, visu izkontrolēt nav iespējams, taču, lai izvairītos no šādām situācijām, nepieciešams atrasties servisā vismaz defektācijas brīdī – tā kaut ko “iestudēt” būs daudz grūtāk. Vēl var uzlikt atzīmes uz vecajām detaļām, t.i., paņemt krāsiņu ar otiņu un iezīmēt tās detaļas, kuras jums teica nomainīt.
Un vispār – pārbaudiet detaļas pēc remonta, jo tās var būt tikai nomazgātas, nevis nomainītas!
Par to, ka dzinēja eļļu gandrīz neviens nemaina pilnībā, bet tikai daļēji nolaiž un pieliek klāt, droši vien jau visi zina. Bet dažkārt vēl arī paņem sev līdzi jūsu kvalitatīvās eļļas kannu, bet jums ielejot kaut kādu maisījumu no mucas.
Un, kad jūs lūdzat izskalot dzinēju un vēl paši to atvedat, tad ir iespēja, ka jūs no servisa aizbrauksiet tieši ar šo skalošanas šķidrumu dzinējā, bet jūsu eļļa ar filtru vēlāk tiks pārdota citam cilvēkam. Par meistariem, kas pēc eļļas garšas nosaka nestrādājošu cilindru, es jums jau stāstīju, bet tas nebūt nav vienīgais diagnostikas veids.
Tomēr patiesi dažas lietas pēc garšas un smaržas var noteikt, piemēram, antifrīza noplūdi: ja jums salonā samircis paklājs, un lai noteiktu – tā ir ūdens vai dzesēšanas šķidrums, var nogaršot, un, ja ir saldena garša, tad tas ir antifrīzs.
Lasi vēl: Interesants veids kā 2 minūtēs uzasināt rīvi mājas apstākļos, izmantojot pārbaudītu metodi
Labāk, protams, pārbaudīt pēc slidenuma, jo ūdenim gandrīz nav eļļošanas īpašību, bet dzesēšanas šķidrums ir slidens. Tāpat transmisijas eļļu var atšķirt no motoreļļas pēc smaržas, jo transmisija smaržo ļoti asi. Motoreļļai tāda aromāta nav. Bet pēc izplūdes gāzu smakas var noteikt galvas blīves caursiti, jo sāk degt un tvaikot antifrīzs. Vai arī eļļas patēriņu, jo arī tas rada specifisku smaku.
Kad no kāda bloka vai releja nāk piedeguša smaka, tas arī ir skaidra bojājuma pazīme. Tāpēc diagnostikai izmantojiet visus piecas maņas. Kad ierodaties servisā, nekādā gadījumā nesakiet, ka mašīnai vajag salabot VISU. Ar šo frāzi jūs uzreiz “paņems” uz lielu summu!
Tad tiks mainīts gan vajadzīgais, gan nevajadzīgais. Piemēram, daudzi meistari piespiež mainīt ŠRUS (saīsinājums no “šarnīrs ar vienādiem leņķiskajiem ātrumiem”. Latviski bieži sauc par homokinetisko šarnīru ) tikai tāpēc, ka tur parādījies neliels brīvkustības spēks – tas ir nieks, pēc mēneša jaunajam jau būs tas pats!
Un vēl zinu virkni gadījumu, kad cilvēkus pierunāja mainīt sajūgu, lai gan bojāts bija tikai troses mehānisms. To varētu ilgi uzskaitīt, tāpēc nevajag mainīt mezglu, kas vēl darbojas – vismaz ne jums svešā servisā.
Vēl svarīgs moments: ja meistars ir vecs, tas nebūt nenozīmē, ka viņš ir pieredzējis un labi veic savu darbu. Visbiežāk tie ir ļoti spītīgi cilvēki, kuri nekad neklausīs jūsu viedokli. Viņi darīs visu, lai pierādītu savu taisnību. Attiecīgi remontu viņi veic ļoti vienpusēji, piemēram, smērējot visu ar litolu, neizmantojot modernākas smēres. Attaisnojas ar to, ka “tā visu mūžu darījuši”, aizmirstot, ka gan slodzes, gan pašas detaļas tagad ir pavisam citas.
Kaut kā es atkal sabiedēju – taču ne visi servisi ir tādi, ir arī labi puiši, kas dara darbu ar sirdsapziņu. Bet vislabāk, protams, ir tad, kad visu darāt ar savām rokām! Tāpēc periodiski rādīšu auto bojājumus, kurus iespējams patstāvīgi diagnosticēt un novērst.
Ja jums šādas tēmas ir interesantas – spiediet “patīk”, lai neko nepalaistu garām! Uz drīzu tikšanos!