“Atlaide, kas patiesībā nav atlaide” – ko man atklāja draugs, kurš strādā Valmieras veikalā

Maz ticams, ka mūsdienās ir kāds liels veikals, kur nu vēl veikalu tīkls, kas nekad nebūtu piedāvājis atlaides vai rīkojis akcijas. Tas attiecas gan uz apģērbu, gan pārtikas veikaliem. Taču šodien mēs runāsim tieši par pārtikas veikaliem.

Visādas akcijas un atlaides precēm mums jau sen ir norma. Daudziem pat izdodas apzināti sekot līdzi atlaidēm un pirkt tikai par šīm samazinātajām cenām. Bet kas īsti slēpjas aiz visām šīm pārtikas preču akcijām un atlaidēm? Vai vienmēr ir droši pirkt kaut ko, kas tiek piedāvāts par samazinātu cenu, un vai tam ir kāds āķis?

Domāju, ka daudzi cilvēki sev uzdod šo jautājumu. Tomēr ir arī tādi, kuriem tas nerūp – galvenais, lai tas būtu lēti. Draugs, kurš ilgu laiku ir strādājis par kasieri dažādos veikalos, paskaidroja šādu akciju nozīmi un to, kādus produktus nevajadzētu pirkt, pat ja tie tiktu doti bez maksas.

Vai pārtikas preču atlaides liecina par klientu apmierinātību? Kad mazumtirgotājs piedāvā preci par pazeminātu cenu, var šķist, ka viņš rūpējas par klientu un vēlas viņu iepriecināt. Protams, tas nav taisnība. Katram mazumtirgotājam rūp tikai viena lieta: peļņa.

Tad kāpēc precēm tiek piemērotas atlaides?

Visbiežāk veikalos notiek pārtikas preču izpārdošanas, lai ātri atbrīvotu vietu plauktos jaunai partijai vai jauniem produktiem reklāmas nolūkos. Ražotāji, kas slēdz līgumus ar lieliem veikaliem par noteiktu produktu piegādi, konkurē par prioritāru vietu plauktos. Tāpēc ražotājs, kurš piedāvā tirgū vislabāko piedāvājumu, var paļauties uz labāku vietu plauktos.

Šajā nolūkā viņi cenšas ātri izpārdot esošo preci. Labākais veids, kā to izdarīt, ir ar akcijas vai atlaidēm. Parasti atlaide attiecas uz atlikušo krājumu, lai to visu pārdotu. Šajā gadījumā var droši iegādāties preces, kurām ir piemērota atlaide — galu galā svarīgs nav pats produkts, bet gan noliktavas vietas vai plauktu pieejamība.

VIDEO:

Kad var droši iegādāties preces izpārdošanā/akcijas piedāvājumos? Papildus iepriekš aprakstītajiem atlaižu veidiem pastāv vairāki galvenie veidi.

Vēl viena izplatīta iespēja ir sezonālās atlaides. Piemēram, pirms vai pēc lieliem svētkiem. Šādos gadījumos cenas tiek samazinātas precēm, kas citā laikā netiek labi pārdotas, bet svētku laikā ir burtiski ļoti pieprasītas. Mazumtirgotāji cenšas gūt peļņu no apjoma, un var būt izdevīgāk nedaudz samazināt cenu, piesaistīt klientus un pārdot daudz vairāk, pārdodot mazāk nekā nedēļu, bet par pilnu cenu.

Tas ietver arī preces ar svētku simboliku (īpaši Jaungada simboliku), kas pēc svētku sezonas vienkārši zaudē savu aktualitāti. Nav jēgas šādas preces uzglabāt; labāk tās ātri pārdot, pirms beidzas to derīguma termiņš. Atlaides lēni apgrozāmām precēm. Dažreiz tie, kas atbild par veikala krājumu glabāšanu, pieļauj kļūdas un pasūta produktus, kas nav īpaši populāri.

Lasi vēl: „Tāpēc jūs neesat tādi!” vācietis ar pirkstu norādīja, ar ko latvieši atšķiras no ārzemniekiem

Produkts stāv plauktos, tuvojas tā derīguma termiņš, un klientu pieprasījums pēc tā ir ļoti zems. Šeit noder dažādi pārdošanas veidi. Ja derīguma termiņš ir pareizs, šādus produktus var iegādāties, nebaidoties no jebkādām kļūmēm. Sarežģītas atlaides. Ar šīm atlaidēm mazumtirgotāji mudina klientus iegādāties lielākus daudzumus.

Šajās akcijās produkti ir saistīti atbilstošos veidos — piemēram, mērce ar atlaidi var tikt piedāvāta, pērkot gaļu, šokolāde vai cepumi var tikt piedāvāti kopā ar īpašu kafijas piedāvājumu, vīnam var tikt piemērota atlaide, pērkot noteikta veida sieru utt. Šeit, kā vienmēr, vienīgais, kam klientam jāpievērš uzmanība, ir derīguma termiņš.