Laika gaitā daudzi autovadītāji pamana, ka lukturi sāk spīdēt vājāk. Tas notiek pakāpeniski, tāpēc bieži vien mēs to pat nepamanām uzreiz. Tomēr vāja priekšējā gaisma ne tikai apgrūtina braukšanu tumsā vai sliktas redzamības apstākļos, bet arī samazina kopējo drošību uz ceļa.
Laba ziņa — šo problēmu parasti var novērst ātri un bez lieliem izdevumiem. Lielākajā daļā gadījumu vaina slēpjas pavisam vienkāršos tehniskos sīkumos, kurus var pamanīt un novērst, ja pievērš tiem uzmanību.
Kāpēc lukturi ar laiku spīd vājāk
Ar gadiem pat jauni lukturi sāk zaudēt spožumu. To virsmas kļūst matētas, jo plastmasa pakāpeniski bojājas no saules, reaģentiem un smiltīm, kas lido no ceļa. Šis process ir dabisks, taču rada blāvu gaismu un vājāku redzamību naktī.
Vienkāršs risinājums — lukturu pulēšana. Pēc profesionālas apstrādes ar speciālām pastām un aizsarglīdzekļiem tie kļūst dzidri un atkal spīd kā jauni. Rezultāts redzams uzreiz — gaisma kļūst gaišāka un vienmērīgāka.
Vai jaudīgākas spuldzes tiešām palīdz?
Daudzi autovadītāji, pamanot, ka lukturi spīd vājāk, steidz tos uzlabot, ieliekot jaudīgākas spuldzes. Tomēr praksē tas ne vienmēr dod gaidīto rezultātu. Lai arī ražotāji sola līdz pat 150% lielāku gaismas intensitāti, reālajos apstākļos efekts bieži ir daudz pieticīgāks.
Pat tad, ja lukturu korpuss un atstarotājs izskatās labi, problēma var slēpties dziļāk — elektroinstalācijā vai sprieguma zudumos. To var noteikt tikai profesionāla diagnostika, izmantojot precīzu aprīkojumu. Tieši tā palīdz saprast, kāpēc gaisma nav tik spoža, kā vajadzētu.
Kāpēc lukturi spīd blāvāk — pat ar jaunām spuldzēm
Dažkārt pat pēc spuldžu maiņas lukturi spīd vājāk nekā gribētos. Iemesls bieži ir pavisam vienkāršs — laika gaitā elektriskie savienojumi nolietojas. Kontakti oksidējas, vadi zaudē elastību, un līdz spuldzei nonāk mazāks spriegums.
Pieredzējuši speciālisti saka — tieši šie mazie elektriskie zudumi visbiežāk ir pie vainas. Pārbaudot sistēmu ar precīzu aparatūru, var noteikt, kur pazūd spriegums, un atjaunot lukturu spožumu gandrīz kā jaunam auto.
Kāpēc halogēnās spuldzes nedrīkst pārkarsēt
Halogēnās spuldzes darbojas vislabāk, ja tām tiek padots stabils spriegums — apmēram 13,5 volti. Tad tās spīd pietiekami spilgti un kalpo ilgi.
Ja spriegums ir augstāks — ap 14 voltiem vai vairāk, gaisma kļūst spēcīgāka, bet spuldze “izdeg” daudz ātrāk. Tāpēc šādu pastiprinātu režīmu labāk izmantot tikai īsu brīdi, piemēram, ilgā nakts braucienā vai sliktas redzamības laikā.
Ko parāda mērījumi
Pārbaudot lukturu barošanas spriegumu, tika konstatēts, ka tas ir zemāks par normu — tikai 12,2 V. Rezultātā spuldzes spīd aptuveni par trešdaļu vājāk, nekā paredzēts. Atšķirība redzama arī vizuāli — gaisma kļūst blāvāka un mazāk vienmērīga.
Lai gan šāds režīms samazina siltuma slodzi un pagarina spuldzes mūžu, tas ietekmē redzamību un braukšanas drošību. Tāpēc ir svarīgi regulāri pārbaudīt sprieguma stabilitāti un uzturēt to ražotāja noteiktajās robežās.
Kā atjaunot lukturu vadus bez liekām problēmām
Pārbaudot auto vadus, atklājās vairāki bojājumi, kas samazināja spriegumu un līdz ar to — lukturu spožumu. Tika atrasts oriģināls vadu komplekts labā stāvoklī, tāpēc vienkāršākais un drošākais risinājums bija pilnībā nomainīt visu vadu sistēmu.
Teorētiski varēja atjaunot vecos vadus, nomainot tikai bojātos posmus, bet, ņemot vērā laika trūkumu, tika izvēlēta pilnīga nomaiņa — tas ļāva ātri atgriezt lukturu darbību rūpnīcas līmenī.
Kā pašam noteikt, kāpēc lukturi spīd blāvāk
Ja lukturi kļuvuši blāvāki, bet optika šķiet kārtībā, pārbaudiet barošanas spriegumu tieši pie spuldzes ar multimetru. Ļoti bieži iemesls ir sprieguma kritums vados vai kontaktos. To var viegli novērst — notīrot savienojumus, atjaunojot kontaktus vai, ja nepieciešams, nomainot elektroinstalāciju.
Šāda profilakse palīdz izvairīties no lielākiem bojājumiem un saglabā maksimālu redzamību uz ceļa, īpaši vakarā vai miglas laikā.
Un kā ir ar jums — vai esat kādreiz mērījuši spriegumu pie lukturiem?









