Iemesls dzinēja pārkaršanai ir dzesēšanas sistēmas nespēja atdot apkārtējai videi lieko siltumu, kas ir radies dzinēja darbības rezultātā. Tam par iemeslu var būt dzesēšanas šķidruma trūkums vai nolietojums, aizsērējis radiators, bojāts termostats, plīsusi ventilatora siksna, elektrodevēju defekts un citi dzesēšanas sistēmas bojājumi.
Šie faktori veicina automašīnas dzinēja temperatūras paaugstināšanos, kā rezultātā var rasties dzinēja detaļu deformācija. Tāpēc pirms brauciena jāveic pārbaude, vai auto gatavs tveicei.
Autovadītājiem pirms braukšanas nepieciešams pārliecināties, vai automašīnas panelī uzstādīto kontrollapiņu apzīmējumi ir saprotami. Lai gadījumā, ja kāds no kontrollampiņu signāliem iedegas, ir skaidrs, vai kustību drīkst turpināt, vai kustība nekavējoties jāpārtrauc.
No tehniskajiem rādītājiem nepieciešam pārbaudīt dzesēšanas šķidruma līmeni un dzesēšanas radiatora stāvokli, iztīrīt radiatoru, it īpaši, ja nesen ir braukts pa zemes ceļiem. Svarīgi ir sekot līdz pārējiem dzesēšanas sistēmas mezgliem – termostatam, cirkulācijas sūknim, piedziņas siksnai, ventilatoram un dažādiem elektro devējiem, kas atbild par dzesēšanas sistēmas darbību. Tiesa šos darbus gan vajadzētu uzticēt speciālistam. Savukārt, ja dzesēšanas šķidruma līmenis ir pietiekams, bet rodas šaubas, vai tas vēl ir lietošanai derīgs, ieteicams to nomainīt.
“Mūsdienās ir pieejami dažādi dzesēšanas šķidrumi, to darbības periods ir paredzēts no diviem līdz pat desmit gadiem. Uz šo šķidrumu iepakojuma ir atrodams uzraksts “long life”. Taču jāņem vērā, ka jāizmanto tāds šķidrums, kas ir alumīnija detaļām draudzīgs. Arī vasarā labāk izvairīties no parasta ūdens lietošanas dzesēšanas sistēmās, jo tam ir korodējoša iedarbība un tajā veidojas kaļķakmens, kas ievērojami saīsina dzinēja ekspluatācijas laiku. Ūdens viršanas temperatūra ir zemāka nekā speciālajiem dzesēšanas šķidrumiem, un automašīnas dzinēja temperatūra var pārsniegt +100 °C, kā rezultātā tvaiki un burbuļi, kas veidosies, ūdenim vāroties un izgarojot, var nodarīt bojājumus gan automašīnas dzesēšanas sistēmai, gan dzinējam,” Grollis.
Padomi dzinēja pārkaršanas novēršanai
Stāvot sastrēgumā ar automašīnu, kam ir automātiskā ātrumkārba, ātruma pārslēdzējs jāieliek neitrālajā pozīcijā.
Ieslēgt automašīnas salona apsildi uz visaugstāko temperatūru, atvērt automašīnas logus un ļaut izplūst karstajam gaisam. Šādu paņēmienu iespējams izmantot, stāvot sastrēgumā, ja rodas aizdomas, ka automašīnas dzinējam draud pārkaršana. Tas gan palīdzēs gadījumos, ja dzesēšanas sistēmā ir pietiekams daudzums dzesēšanas šķidruma.
Ja automašīnas panelī iestrādātie rādītāji signalizē, ka automašīnas dzinējs jau ir pārkarsis, vēlams apstāties ceļa malā un censties lēnām dzinēju atdzesēt. Pārtraucot braukšanu, iespējams izvairīties no lielāka bojājumu nodarīšanas automašīnas dzinējam un dzesēšanas sistēmai. Piemēram, plaisu rašanos dzinējā un detaļu deformācijas karstuma rezultātā.
Pēc dzinēja pārkaršanas nekādā gadījumā nedrīkst uzreiz vērt vaļā radiatora vai dzesēšanas šķidruma izplešanās trauka vāciņu, jo pastāv risks applaucēties ar zem tā esošajiem karstajiem tvaikiem.
Ja konstatēts, ka trūkst dzesēšanas šķidruma, tad pēc neilgas automašīnas dzinēja atdzesēšanas lēnām to nepieciešams papildināt. Jāatceras, ka nekādā gadījumā nedrīkst dzesēšanas sistēmā strauji liet aukstu šķidrumu, jo pretējā gadījumā var rasties termošoks un tā rezultātā – plaisas dzesēšanas sistēmā.
Avots:
nevisai precizi, ..