Kopš es atteicos no vecā izpūtēja un uzliku jaunu, pagājuši vien daži gadi. Oriģinālo detaļu nebija iespējams iegādāties, un arī līdzekļu tam pietrūka, tādēļ nācās paņemt ķīniešu analogu. Tas bija vienīgais loģiskais risinājums.
Pēc diviem gadiem jaunais izpūtējs bija kļuvis nelietojams un drīzumā atkal būtu jāmaina. Es par to pastāstīju pazīstamam mehāniķim Aleksejam, sakot, ka detaļa kalpojusi tikai divus gadus. Viņš padalījās ar dažiem vienkāršiem, bet pārbaudītiem risinājumiem, kas var būtiski pagarināt izpūtēja mūžu.
Diemžēl par šiem ieteikumiem uzzināju par vēlu. Ja būtu zinājis iepriekš, nebūtu nācies atkārtoti tērēt līdzekļus izpūtēja nomaiņai.
Aleksejs iesaka: “Ja iegādājies jaunu izpūtēju, nesteidzies to montēt uzreiz. Pievērs nedaudz laika sagatavošanai, un detaļas kalpošanas laiks būtiski pagarināsies.”
“Un kas jādara? Kā to izdarīt pareizi?” — jautāju.
Aleksejs atbild ar smaidu: “Ļoti vienkārši! Iegādājies keramisko karstumizturīgo krāsu, kas iztur līdz 1200 °C. To nepieciešams iepildīt izpūtējā caur tehnoloģiskajiem caurumiem un pēc tam kārtīgi sakratīt. Pirms tam vienu no caurumiem jāaizver, pēc tam ielej krāsu un aizver arī otru. Kad sakratīsi, izveidosies aizsargkārta izpūtēja iekšpusē.”
Pēc tam vienkārši izlej krāsas pārpalikumus un atstāj izpūtēju uz kādu laiku nožūt. Cik ilgi — būs rakstīts uz bundžas etiķetes.
“Bet ar to viss nebeidzas!” piebilst Aleksejs. “Paņem urbi un 2–3 mm urbīti, un uzmanīgi izurb dažus caurumus izpūtēja apakšējā daļā…”
“Tā vienkārši urbti? Jaunu izpūtēju?” — izbrīnā jautāju.
“Tieši tā! Un nekā citādi!” — atkal pasmaida Aleksejs un paskaidro:
Galvenā problēma ir kondensāts. Kad aukstajā izpūtējā nonāk karstās gāzes, veidojas ūdens pilieni — līdzīgi kā glāzē ar ledu vasaras dienā. Šis mitrums ātri izraisa rūsēšanu, un metāls sabrūk pāris gadu laikā. Bet, ja ir caurumi, ūdens var notecēt. Kad nav ūdens — neveidojas arī korozija. Viss ir vienkārši, kā izlietnes notekā.
“Un skaņa? Vai tas nebūs kā kaimiņa “tūningotā” mašīna, kas naktīs rūc kā lidmašīna?” — ar bažām jautāju, atceroties ielas “raķeti”.
“Caurumi ir mazi — uz skaņu tie nekā neietekmē. Vispār nemaz. Pārbaudīts. Toties izpūtējs kalpos nevis divus vai trīs gadus, bet visus sešus,” saka Aleksejs, pamājot ar galvu.
“Nu labi, sapratu,” atbildēju. “Darīšu tā, kā tu man ieteici.”
Lieliski! Tev vēl daži ieteikumi automašīnas lietošanā, kas ļaus saglabāt jauno izpūtēju ilgāk darba kārtībā:
1.Neveic tikai īsus pārbraucienus. Pie īsa darba režīma motors nesasilst, un kondensāta veidojas daudz vairāk.
2.Ziemas sezonā regulāri notīri riteņu arkas un apakšu. Sāls, kas kopā ar mitrumu paliek uz metāla, paātrina korozijas procesus.
3.Regulāri pārbaudi un laicīgi maini izplūdes sistēmas blīves. Nelielas noplūdes veicina rūsas veidošanos.
4.Pēc ilga brauciena neizslēdz dzinēju uzreiz. Labāk ļauj tam un izpūtējam atdzist pakāpeniski, lai samazinātu termisko noslodzi.
Vai esi saskāries ar situāciju, kad pavisam jauns izpūtējs kļūst nelietojams jau pēc pāris sezonām? Kā vērtē šos padomus kalpošanas laika pagarināšanai? Padalies komentāros — interesanti dzirdēt citu autovadītāju viedokli.