Bankas pārstāvji skaidro ko patiesībā nozīmē, kad redzi savā kontā atzīmi ”rezervēta summa”

Skaidrojums par to, kāpēc nauda dažkārt nav pieejama ne pircējam, ne pārdevējam, un ko darīt tehniskas kļūmes gadījumā

Mārtiņš no Pierīgas saskāries ar situāciju, kas var radīt apjukumu un bažas par savu līdzekļu drošību. Viņa bankas konta pārskatā jau desmit dienas ir redzama rezervēta naudas summa par pirkumu, kas patiesībā nemaz nenotika. Toreiz veikalā karšu maksājums tehnisku iemeslu dēļ neizdevās, tādēļ Mārtiņš par preci norēķinājās ar skaidru naudu. Tomēr, neskatoties uz to, kartes kontā attiecīgā summa joprojām ir “iesaldēta” un nav izmantojama.

 

Kas īsti ir maksājuma rezervācija?

Lai gan pirkuma veikšana ar karti mums aizņem vien dažas sekundes, digitālajā vidē šajā brīdī norisinās daudzpakāpju process. Brīdī, kad jūs pieliekat karti pie termināļa, jūsu banka nekavējoties saņem pieprasījumu un pārbauda, vai konta atlikums ir pietiekams.

Ja naudas pietiek, banka šo konkrēto summu rezervē. Tas nozīmē, ka nauda tiek “iezīmēta” kā nepieejama, tādējādi garantējot tirgotājam, ka līdzekļi tiks pārskaitīti, kad darījums tiks galīgi apstrādāts. Šī rezervācija kalpo kā bankas apliecinājums un solījums, ka pirkums ir segts. Reālā naudas kustība starp pircēja un pārdevēja bankas kontiem parasti notiek tikai nākamajās dienās, kad tirgotājs nosūta savu darījumu dienas atskaiti apstrādei.

VIDEO:

Cik ilgi nauda var atrasties “iesaldētā” statusā?
Parasti problēmas rodas tad, ja kaut kādu iemeslu dēļ tirgotājs neizsūta galīgo maksājuma pieprasījumu. Šādās situācijās rezervācija bankas sistēmā paliek aktīva. Standarta gadījumā lielākā daļa banku šādas “aizkavējušās” rezervācijas atceļ automātiski, taču tas var prasīt no 7 līdz pat 14 kalendārajām dienām atkarībā no bankas politikas un kartes veida. Ja summa ir maza, lasītājs var vienkārši pacietīgi sagaidīt automātisko atbloķēšanu, taču, ja runa ir par lielākiem līdzekļiem, kas nepieciešami ikdienas tēriņiem, situācija kļūst apgrūtinoša.

Rīcības plāns, ja maksājums nav izdevies

Ja karšu terminālis uzrādījis kļūdu un jūs par preci esat samaksājis citādā veidā (skaidrā naudā vai ar citu karti), bet rezervācija joprojām ir redzama, ieteicams rīkoties šādi:

Saglabājiet čekus: Vienmēr paņemiet un saglabājiet POS termināļa izdruku par atteiktu darījumu. Tas ir galvenais pierādījums, ka pirkums ar šo karti nav noticis.

Sazinieties ar banku: Ja rezervācija nepazūd dažu dienu laikā, vērsieties savā bankā (rakstot internetbankā vai zvanot). Uzrādot kļūdas čeku vai pierādījumu par maksājumu skaidrā naudā, bankas darbinieki var mēģināt atcelt rezervāciju manuāli pirms automātiskā termiņa beigām.

Saziņa ar tirgotāju: Retākos gadījumos var palīdzēt arī saziņa ar veikalu, lai tie savā pusē apstiprinātu bankai, ka uz konkrēto autorizācijas kodu nepretendē.

Svarīgi atcerēties, ka banka vienpusēji nevar vienkārši “izdzēst” rezervāciju bez pārliecības, ka tirgotājs vēlāk nepieprasīs naudu. Tieši tāpēc kļūdaini izsniegti čeki vai maksājuma apliecinājumi ir tik būtiski, lai ātrāk atgūtu piekļuvi saviem līdzekļiem.