Izdevums “Dailymail” speciālā reportāžā nācis klajā ar nepatīkamiem faktiem par prinča Harija sievu Meganu Mārklu. Diemžēl, bet viss minētais ir patiesība.
Pirms kāda laika Megana stāstīja, ka ir ieguldījusi naudu un pievērusies kāda modes zīmola sadarbībai un ražošanai. Zīmola “Cesta Collective” ražo somas, kas tiek darinātas Ruandā (Āfrikā).
Tomēr britu žurnālistu izmeklēšana atklājusi šokējušo realitāti. Ruandas amatnieces par 8 stundu pilnu darbadienu saņem apmēram 82 pensus, kas ir apmēram 1 eiro. Bet šo somu cena mazumtirdzniecībā Londonā ir apmēram 843 eiro.
Un pat šī nelielā “alga” nepaliek pilnā apmērā darbiniecēm, jo bieži vien viņas ir spiestas gan iegādāties dažādus materiālus darbam, gan segt transporta izmaksas un pat nomāt darba telpas. Bet citreiz viņas par savu darbu nesaņem neko, ja darinātais neatbilst standartiem.
Illumine Bajisabe norāda, ka pēc nodokļu un izdevumu atskaitīšanas viņa saņēmusi vien 2,48 mārciņas (2,99 eiro) par somu, kuru aušana prasījusi pilnas trīs dienas, bet Apvienotajā Karalistē šīs somas cena ir 843 eiro.
Lasi vēl: Skaista Ziemassvētku tradīcija, ko no prinča Harija un Meganas Mārklas var aizgūt ikviens: tas ir pa spēkam katrai ģimenei
Didasjene Musengimana (30) par lielo somas modeli saņēmusi tikai aptuveni 11 eiro, lai tās cena veikalā ir 1039 eiro.
Savukārt Meganas Mārklas biznesa partneres, kas izveidoja zīmolu “Cesta Collective”, Erina Raidere un Kortnija Veitblata Fasciano bauda dzīvi, par ko nevarētu sūdzēties. Raidere regulāri dalās ar slēpošanas brīvdienu attēliem un luksusa ceļojumiem soctīklos, savukārt Fasciano dzīvo vairāk nekā 830 000 eiro vērtā dzīvoklī Bruklinā kopā ar vīru, bijušo “Goldman Sachs” bankas vadītāju.
Iepriekš, pirms Meganas Mārklas pievienošanās šim biznesam, “Cesta Collective” tīmekļa vietnē norādīts, ka uzņēmums maksā Ruandas sievietēm par 500–700% vairāk nekā vidēji valstī, taču šis paziņojums vairs nav publiski pieejams. “Cesta Collective” pārstāvis apgalvo, ka sievietes pašas nosaka algas, sadarbojoties ar “All Across Africa”. Un visus šos britu žurnālistu faktus sauc par “nomelnošanas” mēģinājumiem.
Megana Mārkla 2024. gada sākumā kļuva par pirmo investori “Cesta Collective” un atzinīgi novērtēja uzņēmuma pozitīvo ietekmi uz Ruandas sieviešu dzīvi, uzsverot, ka “ētikas standarti” bijuši svarīgi, pieņemot lēmumu ieguldīt šajā biznesā.
Pateicoties Mārklas iesaistei, pārdošanas apjomi pieauga. Taču, kā norāda britu modes eksperte Džordžija Džeimsa, šāda pieeja nav ētiska mode, bet gan mārketinga stratēģija, kas izmanto neaizsargātākos cilvēkus, lai gūtu peļņu.
Aktīvisti aicina “Cesta Collective” un tās investorus, tostarp Meganu Mārklu, nodrošināt taisnīgu samaksu amatniekiem, kas šīs somas darina.