Dīzeļauto īpašniekus gaida jauns pārbaudījums – vai tavs spēkrats gatavs. Tiek atgādināts, ka no 2025. gada 1. janvāra spēkā stājās stingrākas prasības tehniskajā apskatē.
Galvenais varonis – kvēpu filtrs (DPF), kura darbība turpmāk tiks pārbaudīta rūpīgāk nekā jebkad iepriekš. Tas nav tikai jauns ķeksītis dokumentos – tā ir valsts apņēmība sargāt mūsu gaisu un veselību. Noteikumi skars visas Euro-5 un Euro-6 klases dīzeļmašīnas, kas reģistrētas pēc 2013. gada.
Kvēpu filtrs – mazs, bet vitāli svarīgs sargs
DPF uztver sīkās dīzeļdzinēja izplūdes daļiņas, pirms tās nonāk mūsu plaušās un apkārtējā vidē. Šie kvēpi ir kancerogēni un var veicināt nopietnas slimības. Lai arī filtrs nepadara auto ātrāku un reģenerācijas laikā pat nedaudz palielina degvielas patēriņu, tā nozīmi sabiedrības veselībai grūti pārvērtēt.
Jauna apskates metodika – beigas “apmuļķošanai”
Līdz šim dūmainību mērīja tikai pie paaugstinātiem motora apgriezieniem, kas ļāva viltot rezultātus, izgriežot filtru un maldinot elektroniku. DPF remonts vai nomaiņa maksā no 1000 līdz pat 3000 eiro, tāpēc daudzi izvēlējās šo nelikumīgo ceļu. Tagad jaunā pārbaudes sistēma ļaus uzreiz noteikt, vai filtrs patiešām strādā, tādējādi pieliekot punktu videi kaitīgajām “viltībām”.
Tiek atgādināts, ka no 2025. gada 1. janvāra – jauni, stingrāki noteikumi DPF filtriem
Tehniskās apskates stacijās Latvijā tiek ieviestas modernas iekārtas, kas spēj precīzi mērīt cieto daļiņu daudzumu dīzeļauto izplūdes gāzēs brīvgaitas režīmā. Tas nozīmē, ka vairs nebūs iespējams noslēpt vai manipulēt ar DPF filtru – jebkura nepietiekama darbība tiks konstatēta. Latvijas Ceļu satiksmes drošības direkcija vēl precizē robežvērtības, taču kritiskais līmenis ir aptuveni viens miljons daļiņu uz kubikcentimetru, salīdzinot ar Vācijas normu 250 000 daļiņu.
Pārejas periods 2025. gadā
Ja pārbaudes laikā daļiņu skaits pārsniegs noteikto limitu, tiks fiksēts 1. kategorijas defekts. Tas ļauj autovadītājam turpināt braukt, dodot laiku līdz nākamajai tehniskajai apskatei, lai novērstu problēmu. Taču no 2026. gada 1. janvāra situācija kļūs stingrāka: jebkura neatbilstība tiks fiksēta kā 2. kategorijas defekts, kas jānovērš vien mēneša laikā ar atkārtotu apskati.
Kā pagarināt DPF filtra mūžu un izvairīties no dārgiem remontiem
DPF filtra problēmas bieži rodas nepareizu braukšanas paradumu dēļ. Dīzeļdzinējs vislabāk strādā garos braucienos – īsi pilsētas pārbraucieni bieži neļauj motoram sasniegt optimālo temperatūru filtra reģenerācijai. Ja filtrs nepietiekami bieži “paštīrās”, tas aizsērē, samazinās dzinēja jauda, pieaug degvielas patēriņš un filtrs var tikt neatgriezeniski bojāts.
Lasi vēl: Atvasara līdz oktobra vidum: kāds rudens gaida Baltijas iedzīvotājus 2025. gadā
Padomi DPF filtra ilgdzīvībai:
- Regulāri garāki izbraucieni: vismaz reizi nedēļā vai ik pēc 200–300 km pa lielceļu, lai filtrs “pašattīrītos”.
- Kvalitatīva degviela: izmantojiet tikai augstas kvalitātes dīzeļdegvielu, kas samazina kvēpu veidošanos.
- Eļļas maiņa: ievērojiet ražotāja norādītos intervālus un lietojiet Low SAPS eļļas, kas mazāk nosēžas filtrā.
- Savlaicīga diagnostika un apkope: problēmu gadījumā nekavējoties vērsieties pie kvalificēta autoservisa, jo filtra aizsērēšana var liecināt par dziļākām dzinēja problēmām.
- Filtra tīrīšana: pagaidu risinājums ir DPF mazgāšana ar speciāliem līdzekļiem vai iekārtām. Efektīvāk to veikt pēc filtra noņemšanas, bet neatgriezeniski bojāts filtrs jāaizstāj.