Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) paziņojusi, ka turpmāk daudz stingrāk uzraudzīs noteiktu kategoriju autovadītāju rīcību un piemēros ievērojami bargākus sodus. Līdz šim daļai šoferu izdevās izvairīties no smagākām sankcijām, taču nākotnē tas kļūs ievērojami sarežģītāk.
CSDD plāno paaugstināt soda punktu skaitu par vairākiem būtiskiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem. Tas attieksies uz gadījumiem, kad tiek pārsniegts atļautais braukšanas ātrums, veikta neatļauta apdzīšana, transportlīdzekļa vadīšanas laikā izmantots mobilais telefons, braukts ar riepām, kuru protektora dziļums neatbilst noteikumiem, kā arī par citiem pārkāpumiem, kas apdraud satiksmes drošību.
Par šo ieceri trešdien Ceļu satiksmes drošības padomes sēdē informēja CSDD valdes priekšsēdētājs Aivars Aksenoks. Viņš norādīja, ka izstrādāts noteikumu projekts, kas paredz izmaiņas pārkāpumu uzskaites punktu sistēmā, un tas tiks iesniegts izskatīšanai Satiksmes ministrijā.
Saskaņā ar pašreiz spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem autovadītājam, kurš sakrājis 16 soda punktus, tiek piemērots aizliegums vadīt transportlīdzekli uz vienu gadu. Ja vadītāja stāžs ir mazāks par diviem gadiem, tiesību izmantošanas aizliegums tiek piemērots jau pie desmit sakrātiem soda punktiem.
Pašlaik par atļautā braukšanas ātruma pārsniegšanu diapazonā no 11 līdz 20 kilometriem stundā (km/h) soda punkti netiek piešķirti, taču plānots, ka turpmāk par šādu pārkāpumu tiks piešķirts viens soda punkts. Par ātruma pārsniegšanu robežās no 21 līdz 30 km/h soda punktu skaitu paredzēts palielināt no viena uz diviem, no 31 līdz 40 km/h – no diviem uz trim, katrā diapazonā paaugstinot soda punktu skaitu par vienu. Savukārt par ātruma pārsniegšanu par vairāk nekā 71 km/h tiks piešķirti astoņi soda punkti, kas ir par trim vairāk nekā līdz šim.
Plānots arī palielināt soda punktu skaitu par neatļautu apdzīšanu. Piemēram, par ceļa zīmes “Apdzīt aizliegts” prasību neievērošanu soda punktu skaits pieaugs no viena līdz trim, bet par apdzīšanu regulējamos krustojumos tiks piemēroti trīs soda punkti.
Lasi vēl: “Bail iedomāties, kas vēl mūs sagaida,” – iedzīvotāji dalās piedzīvotajā pēc nakts stihijas
Papildu soda punkti tiks piešķirti arī par pārkāpumiem, kas saistīti ar dzelzceļa šķērsošanu, mobilo ierīču lietošanu braukšanas laikā un nepietiekamu riepu protektora dziļumu. Savukārt par transportlīdzekļa vadīšanu bez derīgas valsts tehniskās apskates plānots piešķirt vienu soda punktu līdzšinējo divu vietā, kā arī par obligātās civiltiesiskās atbildības (OCTA) apdrošināšanas neesamību autovadītājam tiks piešķirts viens soda punkts.
Pārkāpumu uzskaites punkti paliek spēkā divus gadus no to piešķiršanas brīža, taču gadījumā, ja vadītājam piešķirti astoņi soda punkti par vienu pārkāpumu, tie saglabāsies piecus gadus.
Šobrīd autovadītāji, kuri sakrājuši četrus soda punktus, saņem brīdinājumu rakstiskā formā, bet, sasniedzot astoņus soda punktus, tiek nosūtīti uz obligātiem kursiem, kas jāapmeklē sešu mēnešu laikā. Ja šo prasību neizpilda, tiek piešķirti papildus divi soda punkti, kas nozīmē, ka jaunajiem autovadītājiem var tikt liegta transportlīdzekļa vadīšana uz vienu gadu.
Aksenoks skaidroja, ka plānots mainīt sistēmu, nosūtot vadītājam pirmo brīdinājumu, kad viņš sakrājis sešus soda punktus, tādējādi apvienojot brīdinājumu ar nosūtījumu uz kursiem. Viņš arī norādīja, ka nav pareizi palielināt soda punktu skaitu tikai tādēļ, ka vadītājs nav apmeklējis kursus, īpaši ņemot vērā to, ka šobrīd tie pieejami tikai Rīgā. Tāpat daudz neskaidrību un sarežģījumu rodas ar sešu mēnešu termiņa izpildi, jo vadītāji bieži atsaucas uz veselības problēmām vai darbu ārzemēs, kas apgrūtina gan CSDD darbu, gan rada neskaidrības autovadītājiem.
Lai uzlabotu sistēmu, plānots, ka vadītājiem būs iespēja apmeklēt kursus līdz brīdim, kad sakrāti 12 soda punkti. Šajā gadījumā viņi tiks nosūtīti uz CSDD teorētisko eksāmenu. Ja eksāmens netiks nokārtots, soda punkti netiks palielināti, taču, sasniedzot 16 soda punktus, transportlīdzekļa vadīšana tiks aizliegta uz gadu.
CSDD uzskata, ka šāda pieeja būs efektīvāka, vienlaikus saglabājot audzinošo funkciju. CSDD ir valsts akciju sabiedrība, kas veic transportlīdzekļu reģistrāciju Latvijā, izsniedz vadītāja apliecības, organizē tehniskās apskates un sniedz citus ar ceļu satiksmi saistītus pakalpojumus. Direkcijas kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.