Datorspēles – no teksta spēlēm līdz virtuālajai realitātei

Grūti iedomāties spēļu pasauli, kādu mēs to pazīstam, bez daudzveidīgās datorspēļu bibliotēkas, kas garantē garas un aizraujošas stundas izklaidei.

Datorspēļu vēsture sniedzas tālāk, nekā vairums no mums iedomājas – tā neaprobežojas ar stratēģijas un simulācijas spēlēm. Atšķirībā no spēļu konsolēm, kas tika izgudrotas, lai sniegtu spēlētājiem izklaidi, datorspēles uzplauka, izmantojot tehnoloģiju, kas pat nebija paredzēta šāda veida izklaidei.

Pirmo datorspēļu rašanās

MIT students Stīvs Rasels 1962. gadā izgudroja spēli Spacewar, to pieņemts atzīt par pašu pirmo datorspēli. Spēle bija pieejama lielajos pētniecības datoros. Nākamais nozīmīgais solis, kas ietekmēja spēļu attīstību, bija Pong spēles radīšana 1972. gadā. Pateicoties šai spēlei, uzņēmums Atari guva panākumus un veicināja ideju par mājas spēļu radīšanu.

1981.gads vēsturē iezīmējas ar IMB personālā datora parādīšanos tirgū – datori vairs nebija tikai abstraktas ierīces, kas kalpo zinātniekiem un armijai, un tie kļuva pieeja visiem. Visu laiku vispārdotākajam personālajam datoram Commodore 64 tika radīts 10 000 spēļu. Šī perioda nozīmīgākās spēles ir Zorg un The Oregon Trail. Deviņdesmito gadu sākumā tirgū dominēja datori ar MS-DOS operētājsistēmu. Šajā laikā attīstījās jauns spēļu žanrs – pirmās personas šaušanas spēles, ideāli piemērotas, lai parādītu jaunatklāto grafisko jaudu. Jau sākot ar 2000. gadu, bija vērojama personālo datoru attīstība – tika palielināta grafiskā jauda, uzlabota monitoru izšķirtspēja. Ņemot vērā pieaugušo interesi par datorspēlēm, tika radīts jauns datoru koncepts – īpaši spēlēšanai piemēroti.

Datorspēļu popularitāte auga strauji – jaunas spēles, jaudīgāki datori un neizmērojamas iespējas tiešsaistes spēlēm. 2003. gadā tika dibināta platforma Steam – centralizēta datorspēļu bibliotēka. Mūsdienās spēļu pasaule ir radījusi jaunu virzienu – esports. Tajā dažādas spēles tiek spēlētas profesionāli, spēlēšanai var sekot līdzi tiešraidē, iesaistīties, prognozēt rezultātu sporta totalizatoros, piemēram, optibet.lv un synottip u.c. Datorspēļu nākotne viennozīmīgi ir spoža – pateicoties virtuālajai realitātei un citiem jauninājumiem, spēlēšanas pieredze kļūs arvien intensīvāka un bagātīgāka.

Datorspēles, kas ietekmēja un izmainīja spēļu nozari

Lai kādām spēlēm cilvēki dotu priekšroku, nav iespējams noliegt, ka dators vienmēr ir bijis vadošais spēks spēļu attīstībā – kamēr arkādes mašīnas sniedza vienkāršu izklaidi, tikmēr datoru izstrādātāji bija aizņemti, meklējot risinājums un izstrādājot piedzīvojumus, kas pārkāpa tā brīža tehnoloģiju robežas. Kamēr PlayStation iepazina un testēja 3D tehnoloģijas, PC izstrādātāji bija celmlauži tiešsaistes jomā. Visu laiku labākās un nozīmīgākās datorspēles nav vienkārši veiksmīgi projekti, bet gan iedvesmas avots pārējiem izstrādātājiem radīt ko jaunu, apsvērt jaunas koncepcijas un izmainīt spēlēšanas pieredzi. Apskatīsim vairākas datorspēles, kas izmainīja veidu kā mēs spēlējam datorā.

Zork

Līdz ar pirmo personālo datoru nonākšanu tirgū, 1980. gadā Infocom radīja spēli Zork – teksta piedzīvojumu spēli, kas atklāja šī žanra patieso potenciālu. Spēles pamatā ir patiesi pārliecinošs fantāzijas piedzīvojums ar daudzslāņainu scenāriju, kas ļāva spēlētājiem noklīst no ceļa un justies, it kā viņiem būtu patiesas izvēles iespējas. Zork nodrošināja tādu brīvības un izpētes līmeni, kādu tajā laikā nepiedāvāja neviena cita spēle. Spēles Zork veidotāji uzstādīja augstu latiņu – padarot kvalitatīvu rakstīšanu, smalki izstrādātus sižetus un pavērsienus par standartu.

SimCity

1989.gadā Maxis izlaida spēli SimCity, kas aizsāka jaunu datorspēļu žanru – pilsētas veidošanas jeb celtniecības žanru. Kā jau vēsta nosaukums, SimCity aizsāka Sims spēļu sēriju. SimCity piedāvāja jaunu skatījumu uz spēļu pasauli, parādot, ka spēlei vienmēr nav jābūt par galvenā bosa nogalināšanu vai augstāko punktu rekorda sasniegšanu, ka tā var būt arī bezmērķīga – bez viena liela mērķa jeb uzdevuma, bet gan spēle, kuras laikā spēlētājs pats sev izvirza mērķus, attīstās un, kad pabeidzis, izvirza nākamo uzdevumu. Šī metode joprojām tiek plaši izmantota spēļu nozarē, spēles kā Minecraft un Garry’s Mod veidotas pēc šīs metodes.

Microsoft Solitaire

Jau 1990. gadā operētājsistēmas Windows komplektācijā ietilpa kāršu spēle Solitaire. Spēle uzrunāja dažādu paaudžu spēlētājus. Interesanti, ka Microsoft Solitaire bieži vien bija pirmā spēle, ko cilvēki spēlēja savos jaunajos mājas datoros. Nenoliedzami, ka tā joprojām tiek spēlēta, lai īsinātu laiku darba vietā. Lai arī spēle nebija inovatīva vai kā citādi izaicinoša, tā daudziem cilvēkiem ļāva datoru uztvert kā spēļu ierīci. Mūsdienās kāršu spēles ir pašsaprotams un iecienīts tiešsaistes produkts – kazino bonusi padara azartspēļu platformas pievilcīgas, toties parastās spēļu vietnes piesaista ar plašo spēļu klāstu.

Doom

Lai gan 1993. gadā izdotā spēle Doom nav sava žanra aizsācēja, tā noteikti ir pati populārākā pirmās personas šāvēja spēle. Doom panākumi bija tik iespaidīgi, ka vēlāk izdotās pirmās personas šāvēja spēles mēdza dēvēt par Doom kloniem. Izstrādātāji bija pacentušies un radījuši kaut ko fenomenālu, spēlei Doom pieder tituls “visu laiku visatdarinātākā spēle”. Tai ir ikonisks izskats – spēlētājs uz lietām skatās no 3D pirmās personas perspektīvas, bet pārējais redzamais ir 2D.

The Sims

Spēle tika izdota 2000. gadā un ātri kļuva par globālu sensāciju. Spēlētāji varēja veidot savus virtuālos cilvēkus un kontrolēt katru viņu dzīves aspektu. Tikpat svarīgi, kā izveidot savus īpašos varoņus, bija radīt tiem mājas. Spēlētāja rīcībā bija neizmērojami daudz opciju, kā un kādu veidot mājvietu. Spēle ir tik interesanta un piesaistoša, ka laiks paskrien nemanot. Gadiem ejot, tika izdoti spēles turpinājumi un paplašinājumi.

GTA III

2001.gadā izdotā Grand Theft Auto sērijas trešā spēle spēlētājiem piedāvāja pilnībā izstrādātu 3D pilsētu, kuru varēja izpētīt un iepazīt trešās personas skatījumā. Spēli var spēlēt dažādi – sekojot galvenajam stāstam par noziedzību un korupciju, iesaistīties blakus misijās vai vienkārši izklaidēties atklātajā pasaulē. GTA III ar savu skaņas celiņu, pretrunīgo vardarbību un savdabīgajiem varoņiem pavēra jaunu spēļu dimensiju.

Kopsavilkums par datorspēlēm

Apskatīt visas spēles, kas ietekmējušas datorspēļu attīstību, viena raksta ietvaros nav iespējams. Tomēr kopējā aina ir viennozīmīga – jau ar pirmo datoru rašanos, cilvēki redzēja izklaides potenciālu. Pirmo datorspēļu spēlēšanas gods tika cilvēkiem, kas darbojās zinātnes jomā, bet pirmo personālo datoru nonākšana tirgu radīja auglīgu vidi datorspēļu attīstībai. Drīz vien radās pirmās teksta piedzīvojumu spēles, ar laiku tās kļuva grafiskas. Tehnoloģiju attīstība veicināja arvien sarežģītāku spēļu žanru rašanos.

Leave a Comment