Daudzi autovadītāji to neņem vērā, taču šādas neuzmanības dēļ viņi var zaudēt savas vadītāja tiesības.
Kā tiek minēts, daudzi autovadītāji par šo bieži vien pat aizmirst. Ja jūsu autovadītāja apliecības derīguma termiņš ir beidzies jau vairāk nekā trīs gadus un jūs vēl cerat kādreiz atgriezties pie automašīnas stūres, ir svarīgi ņemt vērā, ka šobrīd spēkā ir jauna kārtība šādu apliecību atjaunošanai. Saskaņā ar jaunajiem noteikumiem apliecību iespējams atjaunot tikai tad, ja tiek atkārtoti nokārtots gan teorētiskais, gan braukšanas eksāmens.
Šī jaunā kārtība ir spēkā jau gandrīz mēnesi, un tās ieviešanas iemesls ir drošības apsvērumi. Līdz šim bija iespējams atjaunot vadītāja apliecību arī tad, ja kopš tās derīguma termiņa beigām bija pagājuši desmit un pat vairāk gadu. Tomēr tagad šī iespēja ir ierobežota, lai nodrošinātu, ka uz ceļiem atgriežas tikai tie autovadītāji, kuri patiešām ir saglabājuši nepieciešamās zināšanas un iemaņas.
Cik daudzi cilvēki ar sen beigušos apliecības termiņu vēlas atkal piedalīties satiksmē, nav precīzi zināms. Tomēr Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) novērojumi liecina, ka šādi gadījumi nav retums – cilvēki ik pa laikam ierodas CSDD, lai mainītu dokumentu, tostarp arī tādi, kuru apliecība ir beigusies jau pirms vairāk nekā desmit gadiem.
CSDD Kvalifikācijas departamenta vadītājs Juris Teteris uzsver, ka būtisks jautājums šādos gadījumos ir – vai cilvēkam, kurš ilgstoši nav vadījis transportlīdzekli, joprojām ir nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas, lai droši piedalītos ceļu satiksmē, neapdraudot ne sevi, ne citus.
Tieši šādi gadījumi, kad cilvēki pēc daudziem gadiem bez derīgas apliecības vēlas atgriezties pie stūres, kļuva par pamatu izmaiņām normatīvajos aktos. Satiksmes ministrijā norāda, ka lēmums balstīts gan uz ekspertu atziņām, ka braukšanas prasmes ar laiku zūd, ja tās netiek regulāri izmantotas, gan uz pētījumiem, kas liecina par autovadītāju nevērīgo attieksmi pret zināšanu atjaunošanu.
Piemēram, 2024. gada jūlijā Latvijā veiktā pētījuma “Carlsberg 0.0 atbildīgas braukšanas indekss”, kas veikts sadarbībā ar Drošas braukšanas skolu un pētniecības centru “Norstat”, rezultāti parāda, ka 42% autovadītāju savas zināšanas par ceļu satiksmes noteikumiem neatjauno. No tiem 14% uzskata, ka tas nav nepieciešams, bet 28% atzīst, ka būtu nepieciešams, tomēr to nedara.
Lasi vēl: Lielas izmaiņas attiecībā uz fotoradariem – šobrīd testa režīmā darbojas jauna tipa radari
Tādēļ no šī gada 15. novembra ir ieviesta jauna kārtība – trīs gadi pēc apliecības derīguma termiņa beigām ir robeža, pēc kuras autovadītājam, ja viņš vēlas atgūt tiesības, obligāti jākārto gan teorijas, gan praktiskais eksāmens no jauna.
Tiesa gan, likumdošana paredz iespēju šīs zināšanas un iemaņas atjaunot arī pašmācības ceļā. Bez eksāmenu kārtošanas apliecību var atjaunot tikai tad, ja personas rīcībā šajā trīs gadu periodā ir bijusi derīga vadītāja apliecība, kas izdota kādā citā valstī. Ja cilvēkam ir vairākas vadītāja kategorijas, tad eksāmenu atkārtoti jākārto tikai B kategorijai – pietiek ar teorētisko un praktisko pārbaudījumu šajā vienā kategorijā.