Jautājums par sajūga lietošanu bremzējot jau ilgi dalījis autovadītājus divās kategorijās. Vieni spiež bremzi un sajūgu kopā, citi — tikai tad, kad motors gandrīz apstājas. Un abi ir pārliecināti, ka tieši viņu veids ir pareizais.
Šis nav mazsvarīgs jautājums – no tā, kā lieto sajūgu bremzējot, var būt atkarīgs gan braukšanas komforts, gan auto detaļu kalpošanas laiks. Dažkārt arī drošība uz ceļa. Apskatīsim bez mītiem un pārliekas gudrības – kad sajūgs tiešām palīdz, un kad tas tikai traucē.
Šī jautājuma būtība meklējama mācību procesā. Auto skolās katram instruktoram ir savs paņēmiens. Vieni iesaka bremzējot uzreiz spiest sajūgu, lai motors neapstātos. Citi skaidro mehāniku dziļāk – kā sajūga lietošana ietekmē auto uzvedību. Rezultātā jaunie vadītāji uz ceļa dodas ar atšķirīgām ieradumu kombinācijām, kuras vēlāk mainīt ir sarežģīti.
Mācību laukumā tiešām ir loģiski lietot sajūgu pie katras bremzēšanas — tur viss notiek lēnā tempā, un iesācējiem vēl grūti precīzi saskaņot pedāļu kustības. Ja auto apstājas, vingrinājumu vienkārši atkārto. Taču pilsētas satiksmē šāds ieradums bieži vien rada liekas kustības un samazina braukšanas vienmērīgumu, īpaši lielākā ātrumā.
Sajūgu šādā brīdī izmantot nav nepieciešams
Pie ātruma ap 70 km/h, samazinot tempu līdz 50 km/h, motors un pārnesumkārba darbojas saskaņoti, un auto vienmērīgi bremzē ar dzinēja palīdzību. Šāds režīms ir normāls un mehāniski drošs.
Nospiests sajūgs šādā brīdī pārtrauc saikni starp dzinēju un riteņiem. Dzinēja bremzēšanas efekts pazūd, un auto sāk ripo bez pretestības. Šādā režīmā, īpaši uz ceļa ar vājāku saķeri, var samazināties kustības stabilitāte.
Kad sajūgs patiešām noder: apstājoties pie luksofora
Braucat mierīgi, ātrums krītas, un tuvojas apstāšanās – šajā brīdī sajūgu nospiest ir īstais brīdis. Vispirms jāsamazina ātrums ar bremzi, un tikai tad, kad motors strādā ļoti mierīgi, jāspiež sajūgs un jāapstājas.
Šādā darbības secībā ir divi ieguvumi: dzinējs piedalās ātruma samazināšanā, tādējādi saudzējot bremžu sistēmu, un tiek nostiprināts pareizs reakcijas ieradums — vispirms izmantot bremzi. Ja sajūgu lieto vienlaikus ar bremzi, motors tiek atslēgts no piedziņas, un palēnināšanās notiek tikai ar bremzēm.
Nav ieteicams ilgi turēt sajūgu nospiestu, stāvot pie luksofora vai sastrēgumā. Tas rada papildu noslodzi izspiedējgultnim, un neparedzēta kustība ar pedāli var likt automašīnai pakustēties. Ja pauze ir ilgāka par 10 sekundēm, ieteicams pārslēgties neitrālajā un atlaist pedāli – tas palīdz saglabāt transmisijas komponentu ilgmūžību.
Straujas bremzēšanas situācijās sajūgu izmanto kā palīgu, taču ar nelielu laika nobīdi. Pareizā secība – vispirms bremze, pēc tam, samazinoties apgriezieniem, sajūgs. Šādi tiek saglabāta dzinēja bremzēšanas iedarbība un vienmērīga automobiļa palēnināšanās, kas uzlabo vadāmību.
90 % autovadītāju nepareizi šķērso ātrumvaļņus — skaidroju, kādas kļūdas viņi pieļauj
Profesionāli autosportisti izmanto tieši šo pieeju — tā palīdz saglabāt automobiļa līdzsvaru un nodrošina vienmērīgu kustību, kas ļauj vadītājam precīzāk reaģēt un justies droši.
Auto eksperta secinājums:
Bremžu un sajūga pedāļiem jādarbojas saskaņoti. Sajūga izmantošana ir pamatota tikai pie zema apgriezienu skaita vai apstāšanās brīdī. Pārējās situācijās dzinējs var efektīvi palīdzēt samazināt ātrumu, nodrošinot vienmērīgu kustību un mazāku mehānismu nodilumu.
Galvenais princips ir vienkāršs: jo mazāk lieku darbību ar pedāļiem, jo ilgāk auto saglabās labu tehnisko formu. Un, ja kāds pārliecinoši apgalvo, ka vienmēr vispirms spiež sajūgu, — vienkārši pasmaidiet. Katram ir savs ieradums, bet automašīnai visvairāk patīk vienmērīga un pārdomāta vadīšana.
Ja šis raksts jums bija interesants, dalieties ar to un uzrakstiet komentāru – mums svarīgs jūsu viedoklis. Sekojiet līdz jaunumiem, lai nepalaistu garām citus noderīgus padomus. Brauciet mierīgi un droši!

 
        










