Bankomāts ir viens no veidiem, kā saņemt skaidru naudu. Novērota tendence, ka bankomātu kļūst arvien mazāk – pat veikalos vecmāmiņas jau māk norēķināties ar bankas karti.
Tomēr šie aparāti joprojām pastāv, un ir svarīgi atcerēties dažus noteikumus, ko labāk ievērot, lai nerastos problēmas.
Karte nav nepieciešama
Daudzas bankas ļauj norēķināties, izmantojot QR kodu. Jāatrod atbilstoša opcija bankomāta izvēlnē, tad mobilajā lietotnē jāatver bankas aplikācija un ar tālruni jānofotografē bankomāta ekrānā redzamais QR kods. Naudas izdošana notiks tāpat kā ar kartes ielikšanu.
Kartes ielikšana nav obligāta
Lielākā daļa bankomātu atbalsta bezkontakta autorizāciju. Ja jūsu kartē ir viļņveida simbols, karti nevajag ielikt, pietiek to piespiest lasītāja ierīcei, kas var būt daļa no bankomāta vai uz tā korpusa. Iespējams, jums vajadzēs karti piespiest vairākas reizes, lai apstiprinātu operāciju.
Ja redzat blakus mikroshēmai baltas līnijas, kas līdzinās Wi-Fi simbolam, tas nozīmē, ka ar karti var norēķināties vai autorizēties bezkontakta režīmā. Ir vēl cilvēki, kas karti ieliek bankomātā vecmodīgā veidā?
Neizmantojiet aizdomīgus bankomātus
Ieteicams izmantot tikai zināmus bankomātus, kas izvietoti publiskās vietās, vēlams banku filiālēs. Ja nav citas izvēles un jums steidzīgi vajadzīgs jebkurš pieejams bankomāts, rūpīgi apskatiet to, vai uz korpusa nav uzstādītas svešas ierīces. Tās sauc par skimmeriem – tās nolasa kartes datus un ļauj nelikumīgi izņemt naudu trešajām personām. Taču, ja bankomātam ir novecojusi iekārta, pati banka var būt uzstādījusi savu legālo “skimmeri”.
Ja rodas šaubas, varat zvanīt bankas informatīvajam dienestam un pārbaudīt, vai šajā vietā tiešām ir tāds bankomāts.
Maksājiet pakalpojumus caur bankas interneta portālu
Reizēm meklē bankomātu un atrodi, bet blakus stāv cilvēks, kas maksā virkni dažādu rēķinu. Atcerieties, ka visu, ko var samaksāt bankomātā, var arī samaksāt internetbankā. Tas ir daudz ērtāk – visi čeki glabājas maksājumu vēsturē, un vajadzības gadījumā var saņemt arī fizisku čeka kopiju bankā. Nav ieteicams bankomātu aizņemt ilgāk par 5 minūtēm, ja aiz jums jau veidojas rinda.
Bankomāts ir dators
Kas var aizsalt vai darboties ļoti lēni. Fiziska spēka pielietošana neko nemaina – nevajag spiest pogas ar visu spēku vai citādi krietni darboties ar ierīci. Ja bankomāts tomēr “apēdis” jūsu karti, zvaniet bankai, norādot ierīces numuru, ko var atrast uz korpusa. Tad banka sniegs turpmākos norādījumus. Ierīces darbība ir atkarīga arī no interneta savienojuma kvalitātes – var būt nepieciešama pacietība, lai to izmantotu.
Runājot par bankomātiem, Jēkabpilī sieviete piedzīvo nepatīkamu pārsteigumu, izmantojot naudas iemaksas bankomātu..
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā
Jēkabpils iedzīvotāja Aleksandra saskārusies ar neparastu situāciju – piektdienas vakarā viņa vēlējusies uzlikt naudu savas “Swedbank” kartes kontā, lai paspētu veikt svarīgu pārskaitījumu, taču bankomāts uzkāries un nauda kontā neparādījās.
“Es gribēju iemaksāt 55 eiro – 20 eiro, 10 eiro un piecus piecu eiro banknotes. Bankomātā ievietoju naudu, tas sākumā skaitīja, bet drīz atmeta atpakaļ 10 eiro. Pārējo banknošu tur nebija. Naudas kastes durvis aizvērās, bet tad bankomāts sāka uzvesties dīvaini,” stāsta Aleksandra.
Pēc viņas teiktā, bankomāts izdevis neparastas skaņas, ilgi it kā kaut ko skaitījis, pēc tam uzkāries un restartējies, atgriežoties sākuma ekrānā tā, it kā nekas nebūtu noticis. Kā pati Aleksandra saka – viņai nepaveicies. Viņa nekavējoties sazinājusies ar banku, lai ziņotu par incidentu, un tur informējuši, ka viņas pretenzija ir reģistrēta.
Ņemot vērā, ka bija piektdiena, viņa tika brīdināta, ka brīvdienās inkasatori nestrādā. “Taču tā nav klienta vaina, ka bankai šī problēma nav atrisināta!” uzsver sieviete.
Pēc pāris dienām Aleksandra kontā saņēmusi 20 eiro, kas viņu pārsteidza. Sākotnēji viņa domāja, ka tas ir kāda kompensācija. Atkārtoti sazinoties ar banku, viņai teikts, ka situācija ir atrisināta, lai gan patiesībā vēl joprojām trūkst 25 eiro no sākotnējās summas.
Mēs arī pārbaudījām konkrēto bankomātu, veicot eksperimentu ar precīzi 55 eiro. Eksperiments bija veiksmīgs – bankomāts pieņēma visu naudu un pārskaitīja to uz kontu. Aleksandra tā arī netika skaidrībā, kāpēc sākotnēji visa summa netika ieskaitīta, tāpēc patiesības meklējumos devāmies uz “Swedbank” centrālo biroju.