Daudzi autobraucēji ar neapmierinātību ir uzņēmuši ziņu, ka tuvākajā laikā simtiem transportlīdzekļu varētu neizturēt Tehnisko apskati un līdz ar to zaudēt derīgu tehniskās apskates atzinumu. Tāpēc īpaši svarīgi ir zināt, kam pievērst uzmanību, dodoties uz Tehnisko apskati tuvākajā laikā.
Latvijā transportlīdzekļu tehnisko apskati var veikt jebkurā Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) tehniskās apskates stacijā visā valsts teritorijā. Pirms vizītes obligāti jāveic iepriekšējs pieraksts, kas iespējams gan CSDD e-pakalpojumu sistēmā, gan zvanot pa tālruni.
Apskates dienā autovadītājam jāierodas izvēlētajā apskates punktā ar attiecīgo transportlīdzekli, līdzi ņemot nepieciešamos dokumentus. Tie ietver transportlīdzekļa reģistrācijas apliecību, vēsturiskā transportlīdzekļa pasi (ja tāda ir izsniegta), kā arī derīgu obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas (OCTA) polisi.
Pēc dokumentu pārbaudes transportlīdzeklis tiek novietots uz pacēlāja, lai speciālisti varētu veikt rūpīgu pārbaudi. Tiek diagnosticēta automašīnas ritošā daļa, bremžu sistēma, dzinējs un citas būtiskas transportlīdzekļa sistēmas. Papildus tam tiks veikta arī apgaismojuma un izplūdes gāzu emisijas kontrole, lai pārliecinātos par normu ievērošanu.
Tomēr daudzi autovadītāji ir satraukti par gaidāmajām izmaiņām – drīzumā simtiem vai pat tūkstošiem automašīnu var neizturēt tehnisko apskati! Noskaidrosim, kas mainīsies un no kura datuma šīs prasības stāsies spēkā.
Jaunās prasības. Ziemas riepas: No 2024. gada decembra līdz martam visiem transportlīdzekļiem būs obligāti jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, kurām ir “kalns un sniegpārsliņa” marķējums. Šī prasība attiecas uz visām automašīnām neatkarīgi no to ražošanas gada, lai uzlabotu satiksmes drošību ziemas periodā.
Dīzeļautomašīnu izmešu pārbaudes: Latvijā tiks ieviesta jauna testēšanas metodika dīzeļauto ar Euro 5 un Euro 6 dzinējiem, lai konstatētu manipulācijas ar izplūdes sistēmām, kas palielina kaitīgo izmešu daudzumu.
Šī pārbaude attieksies uz automašīnām, kas ražotas aptuveni no 2010./2011. gada līdz mūsdienām. Jaunā tehnoloģija ļaus precīzi noteikt izplūdes gāzēs esošo daļiņu skaitu – pat tādā daudzumā, kas ir 10 reizes mazāks par cilvēka mata biezumu. Šāda sistēma jau tiek izmantota Vācijā, Nīderlandē un Beļģijā.
Problēma ir tāda, ka daudzi autovadītāji, saskaroties ar bojātu kvēpu filtru, izvēlas to izņemt un pārprogrammēt automašīnas vadību, lai izvairītos no dārgas nomaiņas. Līdz šim šādas manipulācijas bija grūti atklāt, bet jaunā pārbaudes sistēma to ievērojami atvieglos.
Jaunā testēšanas procedūra neattieksies uz Euro 4 standarta automašīnām, jo tām ir atšķirīgas izmešu prasības un to skaits uz ceļiem samazinās. Tomēr Euro 5 un Euro 6 dzinēji vēl ilgi paliks ekspluatācijā, tāpēc šī ir svarīga ilgtermiņa iniciatīva, lai uzlabotu gaisa kvalitāti un samazinātu kaitīgo izmešu ietekmi uz vidi.
Šīs izmaiņas nozīmē, ka autovadītājiem jau laikus jāpārliecinās par sava transportlīdzekļa tehnisko stāvokli un jāveic nepieciešamie uzlabojumi, lai izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem tehniskās apskates laikā.
Vēl interesanti..
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes loceklis Jānis Golubevs šorīt LNT raidījumā 900 Sekundes pauda, ka tiek plānots uzlabot jauno autovadītāju apmācības procesu. Viņš uzsvēra nepieciešamību nodrošināt, lai apmācības notiktu dažādos laika apstākļos, ne tikai optimālos. Tāpat viņš ierosināja noteikt, ka autoskolu instruktoriem jābūt obligātai augstākajai izglītībai, jo tas varētu būt solis ceļā uz kvalitatīvāku apmācību.
“Autovadītājiem jārada tāda izpratne un attieksme, lai viņi nemaz nevēlētos pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus. Šobrīd gan rodas iespaids, ka pastāv zināma visatļautības sajūta,” piebilda Golubevs.
Arī satiksmes ministrs Anrijs Matīss uzskata, ka autovadītāju apliecības iegūšanas kārtībā nepieciešami būtiski uzlabojumi, jo pašreizējā sistēma ne vienmēr nodrošina pietiekamu sagatavotību. Viņš norādīja, ka tie vadītāji, kuri iegūst tiesības vasaras mēnešos, bieži vien nav pietiekami sagatavoti, lai droši brauktu ziemas apstākļos, pa apledojušiem ceļiem vai diennakts tumšajā laikā. Tāpēc, viņaprāt, ir nepieciešams nodrošināt apmācību arī īpaši izveidotos poligonos, kur iespējams trenēties sarežģītos laikapstākļos.
Turklāt ministrs uzsvēra, ka būtu lietderīgi organizēt īpašus reidus, kuros tiktu pārbaudīts automašīnu ziemas riepu tehniskais stāvoklis, lai stiprinātu ceļu satiksmes drošību ziemas sezonā.