Atzīšos, ka nekad iepriekš nebiju aizdomājies, cik viegli veikalam ir pamudināt mani iztērēt vairāk naudas, nekā biju plānojis.
Tu ieej veikalā pēc piena un maizes, bet uz kases slīdošās lentas uzliec vēl arī cepumu paku, desu šķēlītēs, siļķi un kaut kādu dīvainu mērci, kas it kā tev līdz šim nekad nav bijusi vajadzīga.
Tas viss ir rezultāts veikliem trikiem, ko tirdzniecības vietas izmanto, lai klienti zaudētu modrību. Bet kādu dienu mana draudzene, kura strādā vienā no Latvijas lielveikaliem par pārdevēju, padalījās ar mani noslēpumos, kā atšifrēt un neuzķerties uz šīm tirgotāju viltībām. Un, godīgi sakot, pēc ieklausīšanās viņas padomos mans viedoklis par iepirkšanos ir pilnībā mainījies.
Pirmais “slazds”: Labirints ar iepirkumu ratiņiem
Vai esat ievērojuši, ka, lai paņemtu pienu, dažkārt ir jāiet gandrīz cauri visam veikalam? Tā nav nejaušība. Draudzene paskaidroja, ka pirmās nepieciešamības produkti – piens, maize – apzināti tiek novietoti pašā veikala galā, lai pircēji paietu garām simtiem citu preču. Un vēl – pašas nepieciešamākās preces bieži vien neatrodas blakus vai tuvu cita citai – tirgotāji tās novieto pretējos zāles stūros. Šeit darbojas sekojoša shēma: jo ilgāk jūs klīstat pa veikalu, jo vairāk preču ievietojat iepirkumu ratiņos.
Izskan pirmā prognoze par jūnija mēnesi: ”Viss sāksies jau no pirmās dienas”
Lai nepadotos kārdinājumam, tagad vienmēr sastādu iepirkumu sarakstu un cenšos soļot pa tirdzniecības vietu stingri pēc plāna, nenogriežoties uz “interesantajiem” plauktiem. Padoms: neejiet iepirkties, kad esat izsalkuši. Tukšs vēders vienmēr liek vēlēties vairāk. Produkti izskatās garšīgāki un pievilcīgāki. No savas pieredzes varu teikt tā: ja aizej uz veikalu izsalcis, vari pieskaitīt rēķinam pat līdz 8 eiro.
Lasi vēl: Banku darbinieki lūdz būt vērīgiem un nespiest šo pogu bankomātos
Otrais “slazds”: akcijas produkti
Paskaties, akcija! – smadzenes kliedz, ieraugot spilgti dzeltenu cenu zīmi. Bet, pēc draudzenes teiktā, ne visas preces, kas tiek tirgotas ar “atlaidi”, ir patiešām “izdevīgas”. Izrādās, ka veikali bieži vien nenosaka pašu zemāko cenu, bet vienkārši izceļ preci, izmantojot košas krāsas cenu zīmi.
Turklāt – lai “atlaide” izskatītos iespaidīgāka, cenas vispirms tiek “uzskrūvētas”, bet pēc tam “pazeminātas”. Tagad es kā spiegs izpētu cenu zīmes līdz mazākajai detaļai.
Nākošos punktus lasiet tālāk