Lai uzlabotu ceļu satiksmes drošību un gaisa kvalitāti visā Eiropas Savienībā, Eiropas Komisija ir nākusi klajā ar priekšlikumu visaptveroši pārskatīt spēkā esošos noteikumus, kas attiecas uz ceļu satiksmes drošību un transportlīdzekļu reģistrāciju.
Šī iniciatīva ietver arī elektrisko transportlīdzekļu straujo izplatību, un jaunie noteikumi paredz to pielāgošanu jaunajām tehnoloģijām.
Komisija ierosina ieviest stingrākas pārbaudes, tostarp regulāras tehniskās apskates gan elektrotransportlīdzekļiem, gan transportlīdzekļiem, kuri aprīkoti ar mūsdienīgām autovadītāja palīdzības sistēmām. Tāpat tiek ieteiktas ikgadējas pārbaudes vecākiem automobiļiem un furgoniem, kā arī ieviest progresīvas emisiju testēšanas metodes, kas ļautu atklāt transportlīdzekļus ar paaugstinātu izmešu līmeni, lai samazinātu kaitīgo daļiņu piesārņojumu vidē.
Papildus tam plānots ieviest digitālus transportlīdzekļu reģistrācijas un periodiskās pārbaudes sertifikātus, kas atvieglotu informācijas apmaiņu starp valstīm un palīdzētu cīnīties ar krāpnieciskām darbībām, piemēram, manipulācijām ar odometru rādījumiem. Tāpat tiek rosināta iespēja vienkāršot prasības tiem iedzīvotājiem, kuri īslaicīgi uzturas citās ES valstīs, piemēram, pieļaujot citu dalībvalstu tehnisko apskašu atzīšanu sešu mēnešu periodā.
Transportlīdzekļiem, kuru vecums pārsniedz desmit gadus, varētu tikt noteikta prasība veikt tehnisko apskati katru gadu.
Šie ierosinājumi atspoguļo ES mērķi nodrošināt drošu, ilgtspējīgu mobilitāti, vienlaikus saglabājot personu un preču brīvu pārvietošanos. Tiek lēsts, ka no 2026. līdz 2050. gadam šie pasākumi varētu glābt ap 7000 cilvēku un novērst aptuveni 65 000 smagu problēmu.
Eiropas Komisija īpaši uzsver problēmas, ko rada nedroši un novecojuši transportlīdzekļi, kas veicina ceļu satiksmes problēmu skaita pieaugumu. Pašreizējie noteikumi, kuri pēdējo reizi atjaunoti 2014. gadā, vairs nav piemēroti tehnoloģiski strauji mainīgajiem apstākļiem – tostarp autovadītāja palīdzības sistēmām un elektroauto izplatībai. Turklāt, lai gan ļoti piesārņojošu un trokšņainu transportlīdzekļu skaits nav liels, tie rada nesamērīgi lielu kaitīgo izmešu īpatsvaru.
Tāpat Komisija norāda, ka novecojušie transportlīdzekļi rada lielāku risku odometra rādījumu viltošanai, un, lai ar to cīnītos, ir nepieciešami mūsdienīgāki noteikumi. Šobrīd novecojušās procedūras un modernu tehnoloģiju trūkums kavē efektīvu uzraudzību un pārrobežu sadarbību.