Autovadītājs, kuru aptur ceļu inspektors, nonāk acīmredzami neizdevīgā situācijā: viņš ir satraukts, ne vienmēr pārliecināts par savām tiesībām, bet inspektors ir formas tērpā, ar zizli, dienesta apliecību, bagātīgu pieredzi un prasmi izdarīt psiholoģisku spiedienu.
Šāda asimetrija nereti noved pie tā, ka autovadītāji bez ierunām pakļaujas pat prasībām, kas nav gluži likumīgas, vai, tieši pretēji, sāk konfliktēt, sagādājot sev papildu nepatikšanas.
Tomēr pastāv vienkāršas, juridiski pārbaudītas un pareizas komunikācijas formulas, kas ļauj nepārkāpt subordināciju, bet vienlaikus skaidri liek saprast, ka ceļu inspektoram ir darīšana ar personu, kura zina savas tiesības. Un, kā rāda prakse, likumsargi šādus šoferīšus atlaiž bez liekas kavēšanās, novēlot laimīgu ceļu, pastāstīja pieredzējis autojomas eksperts, kurš vēlējās saglabāt anonimitāti.
Tiesības uz cieņpilnu saziņu: kāpēc inspektoram autovadītāji jāuzrunā uz “jūs”
Pirmā lieta, kam jāpievērš uzmanība, sazinoties ar inspektoru, ir uzrunas forma. Nav noslēpums, ka vairāki ceļu inspektori, komunicējot ar autovadītājiem, atļaujas būt netaktiski, pāriet uz “tu”, ir pārāk familiāri un dažreiz pat rupji. Šāda rīcība uzskatāma ne tikai par nepieklājību, bet arī par oficiālās darba ētikas pārkāpumu.
Autovadītājam, kurš saskaras ar šādu inspektora attieksmi, ir visas tiesības mierīgi, bet pārliecinoši atgādināt par nepieciešamību ievērot lietišķo distanci. Frāze “es iesaku jums uzrunāt mani uz “jūs”, kā to paredz amata apraksts” nav augstprātības vai agresijas izpausme. Gluži pretēji, tā parāda inspektoram, ka viņam nav darīšana ar bailīgu šoferīti, bet gan pilsoni, kurš pārzina savas tiesības un negrasās pieļaut, ka tās tiek pārkāptas.
Minētā frāze visbiežāk noved pie tā, ka inspektors ātri maina savu toni. Šādi vārdu savienojumi ir efektīvi arī to psiholoģiskās funkcijas dēļ: inspektors jūt, ka autovadītājam nav baiļu, kas nozīmē lielu varbūtību, ka viņam ir darīšana ar juridiski zinošu personu.
Nepieciešamība saglabāt oficiālu toni netiek apspriesta – tā ir mijiedarbības norma starp valsts amatpersonām un pilsoņiem. Ja inspektors turpina runāt rupji vai nievājoši, vadītājs var nekavējoties ieslēgt sarunas ierakstu un brīdināt, ka sazināsies ar prokuratūru vai iekšlietu resoru. Tas reti piepildās, bet šāda frāze gandrīz vienmēr atvēsina nekaunīga inspektora dedzību saskarsmē ar autovadītāju.
Audio un video ierakstīšana ir jūsu tiesiskās aizsardzības līdzeklis
Nākamais svarīgākais saziņas elements uz ceļa ir notiekošā ierakstīšana. Saskaņā ar likumu jebkuram pilsonim ir tiesības veikt audio vai video ierakstus par mijiedarbību ar amatpersonām, tostarp ceļu satiksmes drošības inspekcijas darbiniekiem. Autovadītājam nav aizlieguma filmēt, ja tas netraucē amatpersonai veikt oficiālos pienākumus.
Tāpēc frāze “Es veicu mūsu saziņas audio un video ierakstus” ir spēcīgs instruments, lai ierobežotu spiedienu, ko uz jums izdara inspektors. Prakse rāda, ka tiklīdz likumsargs uzzina par dialoga ierakstīšanu, viņš sāk runāt uzmanīgāk, izvairās no acīmredzami nelikumīgiem formulējumiem un dažreiz pilnībā atsakās veikt apšaubāmas darbības.
Svarīgi saprast, ka jums nav pienākuma nevienu brīdināt par filmēšanu – tās ir jūsu tiesības. Tomēr paziņošanai var būt psiholoģiska nozīme, īpaši, ja inspektors rēķinājās ar verbālu spiedienu, mājieniem vai lūgumiem “atrisināt jautājumu uz vietas”. Filmēšana neitralizē šādu pieeju: amatpersona saprot, ka ikvienu frāzi vēlāk var izmantot kā pierādījumu dienesta stāvokļa ļaunprātīgai izmantošanai.
Ja inspektors iebilst pret filmēšanu, pieprasa videoieraksta pārtraukšanu vai draud, mierīgi jāatgādina, ka tas ir pretrunā ar iekšlietu resora noteikumiem, un gadījumā, ja tiks izdarīts mēģinājums atņemt ierīci vai izdzēst materiālus, jau būs runa par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un likuma pārkāpumu.
Jāatceras: satiksmes apturēšanas apstākļos autovadītājs jau atrodas mazākas varas pozīcijā, un filmēšana ir vienīgā iespējamā “iespēju izlīdzināšanas” forma. Pat tiesā sarunas ierakstu var izmantot kā pierādījumu amatpersonas nelikumīgām darbībām.
Juridiska pauze: kāpēc ir vērts “gūglēt” informāciju tieši inspektora acu priekšā
Viena no neveiklākajām situācijām, kurā nonāk autovadītājs, ir inspektora prasība, kas formulēta ar skaidru likumības mājienu, vienlaikus radot iekšējas šaubas. Piemēram, lūgums atvērt bagāžnieku, iekāpt patruļas automašīnā, ieelpot alkometrā bez lieciniekiem vai videoieraksta. Šādā brīdī atklātība kļūst par noderīgu stratēģiju: frāze “ļaujiet man precizēt administratīvo pārkāpumu kodeksa formulējumu – es neatceros atbilstošo pantu vārds vārdā” var acumirklī mainīt sarunas toni.
Inspektors saprot, ka autovadītājs ir gatavs pārbaudīt informāciju – tas nozīmē, ka viņš mutiskus formulējumus neuztvers kā neapstrīdamus. Vairumā gadījumu likumsargs nekavējoties vai nu pāriet uz pareizām saziņas formām, vai arī pārtrauc izteikt apšaubāmas prasības. Interneta izmantošana viedtālrunī tiesību normu pārbaudei nav necieņa pret amatpersonu, bet gan juridiskās kultūras izpausme. Likums neprasa, lai pilsonis zinātu kodeksus no galvas, kas nozīmē, ka vērsties pie oficiāliem avotiem tīmeklī ir absolūti likumīgi.
Lasi vēl: Nekad nemazgājiet plastmasas logus – arī jūsu kaimiņi jums pateiksies un atklāšu kāpēc
Ja jūtat spiedienu un inspektors uzstāj uz neskaidru prasību izpildi, jūs vienmēr varat ieteikt: “Pārbaudīsim atbilstošo likuma pantu, lai es varētu visu izdarīt pareizi.” Šāda pieeja atbruņo, mazina spriedzi un parāda, ka vadītājs nav agresīvs, bet gan informēts. Šoferim ir svarīgi būt pieklājīgam, nepārvērst saziņas procesu strīdā, bet gan uzsvērt savas tiesības iepazīties ar pamatojumu un procedūrām – šāda rīcība ir uzskatāma par tiesisku aizsardzību, nevis par pretošanos likumsargiem.
Tagad par pašu galveno..
Turpinājumu lasiet nākošajā lapā
Protokols — juridisks vairogs pret spiedienu un manipulācijām
Ja inspektors sāk draudēt ar ietekmes pasākumiem saistībā ar it kā atklātu pārkāpumu, labākais veids, kā izvairīties no spiediena, ir mierīgi pateikt: “Lūdzu, sastādiet protokolu.” Šī frāze, neskatoties uz šķietamo vienkāršību, spēlē izšķirošu lomu. Pirmkārt, tā norāda uz jūsu gatavību rīkoties saskaņā ar likumu, nevis “vienoties”. Otrkārt, inspektoram kļūst skaidrs, ka viņam būs jāuzņemas rakstiska atbildība par savām darbībām, tostarp pierādījumu reģistrēšanu.
Tas darbojas īpaši efektīvi, ja tiek pieprasīts veikt alkohola testu. Ja vadītājs ir skaidrā prātā, bet inspektors apgalvo pretējo, atteikšanās no procedūras novedīs pie automātiska soda – tiesību atņemšanas un naudas soda. Tomēr, ja vadītājs saka: “Lūdzu, dokumentējiet visu un nogādājiet mani medicīniskajā pārbaudē,” viņš demonstrē pārliecību, izpratni par sekām un vēlmi ievērot procedūru. Šāda pieeja parāda, ka vadītāju nevar iebiedēt, kas nozīmē, ka jebkādi mēģinājumi izmantot spiedienu ir bezjēdzīgi.
Gadījumā, ja inspektors nelikumīgi pieprasa atvērt bagāžnieku, analoģiski darbojas frāze “noformējiet apskates protokolu”. Daudzi likuma kalpi, apzinoties, ka viņiem būs jāievada dati oficiālā dokumentā, atrod iemeslu atkāpties un ļauj šoferim turpināt ceļu. Savukārt – ja procedūra patiešām tiek veikta – videoieraksts, liecinieki, ziņojums -, autovadītājam ir visas iespējas tiesas ceļā pierādīt, ka viņa tiesības ir pārkāptas.
Efektīva autovadītāja rīcība, kad viņu aptur ceļu inspektors, nebalstās uz stūrgalvību, konfliktiem un agresijas demonstrēšanu, bet gan uz savu tiesību pārzināšanu un pareiziem juridiskiem formulējumiem.
Apstākļos, kad juridiskā pratība kļūst nevis par greznību, bet par nepieciešamību, autovadītājam jāatceras: apturēšana uz ceļa nav iemesls panikai – tā ir normāla situācija, kurā var un vajag aizstāvēt savu tiesisko stāvokli. Un jo mierīgāk, precīzāk un likumīgāk jūs to darīsiet, jo ātrāk inspektors zaudēs par jums interesi. Ne tāpēc, ka jūs kaut ko slēpjat, bet gan tāpēc, ka zināt, kā sevi aizsargāt – likuma ietvaros, pareizi un efektīvi.
Lasi vēl: Tuvojas netipisks karstuma vilnis: sinoptiķi brīdina, kam un cik grādu karstumam gatavoties
Cienījamie lasītāji, ja jums noderēja šī informācija, atzīmējiet rakstu ar “patīk” un dalieties ar draugiem sociālajos tīklos. Būsim arī gandarīti, ja komentāros pastāstīsiet par savu pieredzi saziņā ar likumsargiem uz ceļa.