Eksperts paskaidroja, kāpēc šoferītim nav momentā jāizkāpj no auto, līdzko viņu aptur ceļu inspektors

Sveiki, dārgie autovadītāji, auto entuziasti un tie, kas treniņu laukumā tikai mācās novietot spēkratu, izmantojot atpakaļgaitu!

Kopā ar jums ir autoeksperts ar tūkstošiem stundu praksi, simtiem tikšanos ar ceļu inspektoriem un, uzdrošinos teikt, desmitiem situāciju, kad tikai viens nepareizs žests pārvērta parastu pārbaudi par īstu izaicinājumu ar juristu piedalīšanos.

Šodien runāsim par to, kas notiek likumsargu rīkoto masveida reidu laikā, un kamdēļ pēc apturēšanas uzreiz mesties arā no automašīnas ar sagatavotiem dokumentiem ir ne tikai bezjēdzīgi, bet arī potenciāli bīstami.

Jūs būsiet pārsteigti, bet tieši šādos brīžos no vadītāja tiek prasītas nevis superspējas vai teātrālas prasmes, bet vienkārša paškontrole un savu tiesību pārzināšana.

Masveida pārbaudes: kāpēc tās vispār ir vajadzīgas?

Tātad, iedomāsimies tipisku situāciju: darba diena, jūs mierīgi braucat savās darīšanās, un tad – bam! – ceļu inspektoru kordons, karodziņi, zižļi, it kā viņi filmētu asa sižeta videoklipu. Tā ir masveida pārbaude jeb “reids ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu novēršanai”, kā sacīts noteikumos.

Praksē tas nozīmē, ka aptur visus pēc kārtas, ātri pārbauda, palūdz dokumentus – un, ja viss ir kārtībā, novēl labu dienu. Pārbaude, kā parasti, aizņem pāris minūtes, bet vadītāja uzvedība var ievērojami ietekmēt rezultātu. Un nereti ne uz labo pusi.

Aina no dzīves: šoferis-skrējējs

Inspektors paceļ zizli, vadītājs apstājas. Un pēkšņi viņš, it kā zem auto sēdekļa būtu kobra, izlec no automašīnas, pa galvu pa kaklu skrien inspektora virzienā, vicina savu vadītāja apliecību un citus dokumentus, skaļi skandējot: “Man viss ir līdzi!” Lūk! Skatieties!”

Ko šajā brīdī domā inspektors? “Aizdomīgi. Ļoti aizdomīgi. Kurš gan tā priecājas, kad viņu aptur? Vai cilvēks ir nobijies? Vai kaut ko slēpj? Varbūt piedzēries?”

Kāpēc tā nedrīkst rīkoties?

Aplūkosim plašāk, kāpēc šāda šoferīša uzvedība neizraisa ceļu inspektora sajūsmu, tieši otrādi, vieš viņā aizdomas.

Tiek pārkāpta procedūra. Saskaņā ar likumu masveida pārbaudes laikā šoferim NAV jāizkāpj no automašīnas. Gluži pretēji, jums jāpaliek automašīnā, jāatver logs un jāgaida, kad inspektors pienāk klāt un uzdod jautājumus. Tā nav iegriba, bet gan skaidri definēts noteikums: ja neesat oficiāli aizturēts, netiekat pārmeklēts un netiekat turēts aizdomās par noziegumu – palieciet iekšā.

Uzvedība rada aizdomas. Inspektori nav iesācēji. Savas maiņas laikā viņi redz desmitiem, dažreiz simtiem autovadītāju. Un ticiet man, viņi ļoti labi prot atšķirt adekvātu cilvēku no kāda, kurš par kaut ko ir noraizējies.

Ja vadītājs drudžaini metas ārā no automašīnas ar dokumentiem, izrāda satraukuma pazīmes, neļauj inspektoram sākt sarunu, pārtrauc viņu, rāda nepieklājīgus žestus vai runā paaugstinātā tonī, tas automātiski palielina aizdomu līmeni. Ar šādu uzvedību jūs varat viegli izprovocēt to, ka pārbaude ieilgs, tostarp jūsu auto tiks pārmeklēts, būs jāveic alkohola tests un dažreiz pat saņemsiet uzaicinājumu uz patruļmašīnu, lai “parunātos privāti”.

Lasi vēl: Katru vasaru gatavoju baklažānus ziemai: uztaisu pāris burciņas un ēdam līdz pat pavasarim

Ar kādiem riskiem saskaras steidzīgs šoferītis?

Aizdomas par reibumu. Ja jūs strauji atverat durvis, izkāpjat ar paplašinātām acu zīlītēm, aizelsies un jaucat vārdus, inspektoram var rasties aizdomas, kas esat lietojis apreibinošās vielas. Pat ja esat pilnīgi skaidrā prātā, izskats var ar jums izspēlēt ļaunu joku.

Rezultāts? Alkohola tests, pārbaude, protokols, puse dienas izniekota laika un sabojāti nervi.

Tomēr..

Turpinājumu lasiet nākošajā lapā