Beidzot ir atnācis “automobiļu” pavasaris. Kādi faktori jāņem vērā, izvēloties vasaras riepas, kam pievērst uzmanību pērkot un kā siltajā sezonā pareizi lietot gumiju
Vidējā diennakts temperatūra nemainīgi ir virs +5 grādiem, kas nozīmē, ka autobraucēji var sākt mainīt automašīnas no ziemas uz vasaras riepām. Speciālisti gan brīdina, ka steigšanās ar riepu maiņu var kaitēt gan pašam auto, gan satiksmes drošībai. – par to sīkāk pastāstīja auto eksperts un automehāniķis V. Portņihins.
Kad jāmaina uz vasaras riepām “Galvenais noteikums, mainot riepas, ir koncentrēties uz stabilu pozitīvu temperatūru. Un vispār labāk nesteigties, it īpaši, ja naktīs joprojām ir sals,” saka auto eksperts. Pēc viņa teiktā, pat ja dienā ārā ir silts un asfalts ir sauss, rīta stundās uz ceļiem var veidoties ledus, īpaši uz pārvadiem un tiltiem.
“Es bieži redzu, ka cilvēki pirmajā pavasara saulē skrien “nomainīt apavus”. Un pēc tam, slīdot pa negaidītu ledu, ir jāmaina iespiedušies diski un saliektas piekares daļas,” atzīmē eksperts.
Tajā pašā laikā nevajadzētu atlikt arī riepu nomaiņu. Ziemas riepas pie temperatūras virs +7 grādiem kļūst pārāk mīkstas, kas negatīvi ietekmē uzreiz vairākus aspektus: Palielinās bremzēšanas ceļš, īpaši uz sausa asfalta. Mašīnas vadāmība pasliktinās manevrējot. Degvielas patēriņš palielinās par 10-15% Riepu nodilums ievērojami paātrinās. Bez radzēm ziemā riepas nav oficiāli aizliegtas, taču es neieteiktu ar tām braukt temperatūrā virs +10 grādiem – tas ir kā skriet filca zābakos – tas ir neērti, dārgi.
Galvenās atšķirības starp vasaras un ziemas riepām “Atšķirība starp ziemas un vasaras riepām nav tikai radžu esamība vai neesamība,” uzsver V. Portņihins. Viņaprāt, galvenās atšķirības slēpjas gumijas maisījuma sastāvā un protektora dizainā.
Vasaras riepas ir izgatavotas no cietāka gumijas maisījuma, kas saglabā elastību pat augstā temperatūrā. “Daudzi uzskata, ka vasaras riepu galvenais uzdevums ir karstumā nekust. Būtībā tām ir jāpaliek pietiekami stingrām, lai nodrošinātu drošu saķeri uz karsta asfalta, nevis “peldētu” asu manevru laikā,” skaidro eksperts.
Gluži pretēji, ziemas riepas satur vairāk dabiskās kaučuka un speciālas piedevas, pateicoties kurām tās saglabā elastīgas un elastīgas pat pie mīnusa temperatūras. “Kad temperatūra paaugstinās virs +5, ziemas riepas sāk “plūst” un kļūst pārāk mīkstas. Tas ir tāpat kā uz riteņiem uzlikt plastilīnu – tie burtiski sāk pielipt pie asfalta, bet tajā pašā laikā zaudē spēju novadīt ūdeni,” situāciju tēlaini raksturo automehāniķis.
Runājot par protektoru, vasaras riepām ir mazāks dziļums (parasti 7-8 mm pret 9-10 mm ziemas riepām) un pavisam cita struktūra. “Vasaras riepu protektora galvenais uzdevums ir efektīvi novadīt ūdeni, lai izvairītos no akvaplanēšanas. Tāpēc tai ir platas gareniskās rievas un mazāk robaina bloka virsma. “Ziemas riepām ir protektori, kas burtiski piepildīti ar lāpstiņām – mazi iegriezumi, kas satver sniegu un ledu,” stāsta Portņihins.
Kas jāņem vērā, izvēloties vasaras riepas
Portnihins skaidro, ka izmērs parasti tiek norādīts formātā 205/55 R16 91V, kur:
205 — riepas platums milimetros
55 — profila augstuma attiecība pret platumu procentos (profila attiecība)
R16 — diska diametrs collās
91 — slodzes indekss
V — ātruma indekss
“Daudzi autovadītāji domā, ka var vienkārši pieņemt jebkuru riepu diametru. Bet tas var radīt nopietnas problēmas. Piemēram, uzstādot platākas riepas, nekā ieteicis ražotājs, tās var pieskarties arkām griežoties vai darbojoties balstiekārtai,” brīdina eksperts. Protektora raksta veids.
Kā sagatavot savu auto vasarai:
Labākie padomi no Kurgan Auto Vitālijs Portņihins atzīmē, ka protektora raksta veids būtiski ietekmē riepas īpašības. Vidusmēra pilsētas autovadītājam bieži vien pietiek ar simetrisku zīmējumu. Tas nodrošina labu līdzsvaru starp vadāmību, troksni un komfortu.” “Bet tiem, kam patīk ātra braukšana, es vienmēr iesaku asimetrisku rakstu. Tas nodrošina labāku kontroli. “Taču tiem, kam patīk ātra braukšana, vienmēr iesaku asimetrisku zīmējumu. Tas nodrošina labāku vadāmību lielā ātrumā un lielisku saķeri gan uz sausa, gan slapja asfalta,” saka eksperts.
Gumijas maisījuma cietība un sastāvs. “Ne visi automašīnu entuziasti pievērš uzmanību gumijas maisījuma sastāvam, bet velti,” atzīmē Portņihins. Pēc viņa teiktā, mūsdienu ražotāji izmanto dažādus komponentus, lai uzlabotu riepu veiktspēju. Piemēram, silīcija dioksīda pievienošana uzlabo saķeri ar slapju ceļu, un īpašu polimēru izmantošana palielina nodilumizturību. Dabīgais kaučuks padara riepas elastīgākas, silīcija savienojumi nodrošina labu izturību pret augstām temperatūrām, bet eļļas un sveķi ietekmē gumijas mīkstumu.
Izvēloties riepas, vienmēr jautājiet pārdevējam par gumijas maisījuma sastāvu. Paskatieties īpaši uz silīcija dioksīda saturu – jo lielāks procents, jo labāka saķere ar slapju ceļu. Pievērsiet uzmanību polimēru savienojumu klātbūtnei ar garu molekulāro ķēdi – tie ir atbildīgi par nodilumizturību. Karstam klimatam svarīga ir karstumizturīgu komponentu klātbūtne, bet ērtai braukšanai — mīkstāki elastomēri. Dārgākām riepām parasti ir sarežģītāks un izsmalcinātāks savienojums, kas nodrošina labāku līdzsvaru starp saķeri, nodilumizturību un degvielas ekonomiju.
Simetrisks protektora raksts
“Simetrisks raksts ir kā klasisks uzvalks modes pasaulē. “Nav spilgtākais, bet uzticams un piemērots lielākajai daļai situāciju,” tēlaini raksturo V. Portņihins. Šim dizainam ir vienāds raksts visā riepas platumā, padarot to universālu. Speciālists simetriskajam dizainam piedēvē šādas priekšrocības: Iespēja uzstādīt riepu vienā vai otrā pusē, mazāka nodiluma vieta izcilas īpašības uz slapjiem ceļiem un lielā ātrumā “Šī iespēja ir tiem, kas vairāk vērtē praktiskumu,” viņš rezumē.
“Ja jums patīk braukt vai bieži braucat lietū, jūsu izvēle ir asimetriskas riepas. Tās nodrošina lielisku vadāmību gan uz sausa, gan slapja ceļa. Taču ņemiet vērā, ka, uzstādot, ir svarīgi saglabāt pareizo orientāciju – uz sānu malām ir atzīmes: “Ārpus” un “Iekšā,” skaidro Portņihins. Kā trūkumu eksperts norāda uz neproporcionālu riepu nodilumu, rakstu var atpazīt pēc to V formas raksta, kas atgādina skujiņu,”. Šis dizains efektīvi noņem ūdeni no saskares vietas, kas samazina akvaplanēšanas risku. “Virziena raksta galvenā priekšrocība ir drošība uz slapja ceļa, pat braucot ar lielu ātrumu.
Ja jūsu reģionā līst daudz lietus vai jums patīk braukt ātri, pievērsiet uzmanību šīm riepām,” iesaka eksperts. Tomēr virziena dizainam ir arī savi mīnusi. “Šīs riepas var uzstādīt tikai vienā virzienā, par ko liecina bultiņa uz sānu malas. Ja tie ir uzstādīti nepareizi, veiktspēja krasi pasliktināsies. “Turklāt, ja viena riepa ir bojāta, jūs nevarat vienkārši nomainīt riteņus, kā tas ir ar simetriskām riepām,” atzīmē automehāniķis.
Lasi vēl: Tautas ticējumi un zīmes ko var darīt Lieldienās un ko labāk nedarīt
Troksnis un komforts, izvēloties vasaras riepas
“Riepu troksnis ir parametrs, kam autovadītāji bieži pievērš uzmanību tikai pēc iegādes. “Manuprāt, tas nav pilnīgi pareizi,”. Pēc viņa teiktā, trokšņa līmenis ir atkarīgs no vairākiem faktoriem: Protektora raksts – jo vairāk dažāda izmēra bloku, jo klusāks riepas. Gumijas sastāvs – mīkstākas riepas platums – riepas platums parasti nav platāks. “Ja jums ir svarīgs akustiskais komforts, pievērsiet uzmanību īpašajiem marķējumiem uz riepām vai to aprakstam. Daži ražotāji uz etiķetes trokšņa līmeni norāda decibelos,” iesaka eksperts.
Pilsētas apstākļiem Portņihins iesaka izvēlēties riepas ar simetrisku vai asimetrisku protektora zīmējumu un marķējumu “Comfort” vai “Silent”. “Parasti šādām riepām ir optimizēts protektora raksts ar dažādu formu un izmēru blokiem, kas ļauj “izpludināt” un padarīt riepu mazāk pamanāmu un lietpratīgāku. Portņihins dalās savos ieteikumos par pareizu vasaras riepu lietošanu un uzglabāšanu: “Kā vienmēr, tāpat kā ziemā vai rudenī, vai jebkurā laikā, regulāri pārbaudiet riepu spiedienu – vismaz reizi divās nedēļās. Nepareizs spiediens ne tikai palielina degvielas patēriņu, bet arī paātrina riepu nodilumu. Vasarā iesaku pieturēties pie spiediena, kas norādīts mašīnas rokasgrāmatā vai uz durvju statņa. Un neaizmirstiet, ka karstā laikā spiediens riepās palielinās pats par sevi – par aptuveni 0,1 bāru uz katriem 10 grādiem.
Tāpat eksperts iesaka sekot līdzi riepu nodiluma vienmērīgumam: “Ja pamanāt, ka riepas dilst nevienmērīgi, visticamāk, tā ir piekares vai riteņu savirzes problēma. — Jādodas uz servisu.
Runājot par ziemas riepu glabāšanu vasarā, Portņihins iesaka: “Šeit viss kā parasti un kā visiem: glabājiet riepas tīrā, sausā un tumšā vietā temperatūrā no 0 līdz +25 grādiem. Pirms uzglabāšanas noteikti tās nomazgājiet un ļaujiet pilnībā nožūt. Ja riepas glabājat bez diskiem, labāk tās novietot vertikāli un pagriezt uz diska, ja vienreiz mēnesī novietojiet to nedaudz uz diska.