Gluži kā “sarkana lupata”: kādus automobiļus likumsargi aptur visbiežāk, pat intensīvā satiksmē

Katram autovadītājam, vismaz vienu reizi tiekot apturētam uz ceļa vai pilsētas teritorijā, ir pazīstama apjukuma sajūta: kāpēc tieši viņu izvēlējāslikumsargu darbinieki? Šis jautājums satrauc daudzu prātus.

Radās sajūta par netaisnību, it īpaši, ja noteikumi nav pārkāpti. Pastāv izplatītas pārliecības, ka Ceļu inspektori biežāk “ķeras pie” noteiktām automašīnu markām, tūninga, jauniem vadītājiem vai automašīnām no citiem reģioniem. Bet vai tā tas ir patiesībā?

Jautājumam, kuri automobiļi tiek apturēti visbiežāk, ir pavisam konkrēta atbilde. Jā, pastāv konkrēti statistikas dati un arī nelikumīgi izmantoti kritēriji, pēc kuriem inspektori vada savu darbību dienesta laikā. Tas nav subjektīvas simpātijas vai antipātijas – drīzāk tas ir gadu gaitā uzkrāts praktisks pieredzes komplekts, kas apvienots ar pārkāpumu analīzi, kriminogēno situāciju un pat pašu automobiļu tehniskajām īpašībām.

Šajā rakstā tiks detalizēti apskatīti, kādus automobiļus Ceļu inspektori visbiežāk aptur, kāpēc tas notiek un kādas automašīnas īpašības vai vadītāja uzvedība var palielināt apturēšanas varbūtību. Mēs centīsimies atbildēt uz jautājumu, kuri autovadītāji Ceļu inspektori ir kā “sarkana lupata” — un ko var darīt, lai neiekļūtu šajā kategorijā.

Ceļu inspektoru darba loģika: kā inspektors izvēlas mērķi

Katrs lēmums par automašīnas apturēšanu tiek pieņemts, ņemot vērā vairāku faktoru kopumu. Pastāv konkrēti pazīmes, kuras inspektori vēro automašīnu plūsmā.

Tas ir sava veida algoritms, ko izstrādājusi prakse:

Automobiļa tehniskais stāvoklis — bojāts virsbūves rāmis, izdeguši lukturi, pazemināta balstiekārta, nestandarta izplūdes sistēma. Uzvedība uz ceļa — pēkšņas joslu maiņas, paātrinājumi, bremzēšanas, distancēšanās neievērošana, agresija.

Automobiļa marka un modelis — dažas markas biežāk nonāk pārkāpumu statistikā. Reģionu numura zīmes — neatbilstība pastāvīgajai ekspluatācijas vietai. Laiks un apstākļi — naktī, brīvdienās un svētkos kontroles vairāk. Vadītāja un pasažieru izskats — nervozitāte, novirzoša uzvedība.

Ceļu inspektori jau sen nedarbojas pēc principa “kuru gribu, to apturēšu.” Tas vairs nav haotisks 90. gadu princips, bet gan sistēma, kur prioritāte ir novēršanās pasākumi, kas vērsti uz iespējamajiem pārkāpumiem un drošības draudiem.

Bieži apturēto automašīnu kategorijas

Automobiļi ar agresīvu vai uzpūtīgu ārieni

Automobiļi ar nestandarta dizaina elementiem, tostarp spilgtām krāsām, pazeminātu balstiekārtu, tūninga izplūdes sistēmām, nestandarta riteņiem un buferiem, tiek automātiski iekļauti Ceļu inspektoru redzeslokā.

Šādas automašīnas bieži asociējas ar ielu sacīkstēm, neoficiālu tūningu, iespējām veikt tehniskas izmaiņas bez reģistrācijas. Inspektori tās aptur, lai pārbaudītu dokumentāciju un tehnisko stāvokli. Pat ja automašīna ir pilnībā likumīga, tās āriene izsauc pamatotas aizdomas.

Vecas automašīnas

VĀZ automobiļi, īpaši modeļi no 1990.–2000. gadiem, tiek apturēti ar augstu biežumu. Tas izskaidrojams ar to, ka šādi auto bieži tiek ekspluatēti sliktā tehniskā stāvoklī un ar drošības normu pārkāpumiem. Turklāt šo automašīnu īpašnieki biežāk ignorē noteikumus: nepilda tehnisko apskati, brauc bez apdrošināšanas, pārkāpj ceļu satiksmes noteikumus.

Īpaši tas attiecas uz VAZ-2107, VAZ-2109, VAZ-2110 modeļiem, kā arī vecām “Priora” un “Kalina” automašīnām. Inspektori bieži redz šādos auto potenciālu draudu — ne tāpēc, ka tie ir “žiguļi”, bet tāpēc, ka statistika runā pati par sevi.

BMW, īpaši vecie un ar tūningu

BMW nav tikai marka, bet arī noteikts tēls. Modeļu diapazons no E34 līdz E60 regulāri nonāk inspektoru uzmanības lokā. Iemesls – šīs markas popularitāte jauniešu vidū, kuri mēdz braukt agresīvi un pārkāpt noteikumus.

Ja automašīnai ir konstrukcijas izmaiņu pazīmes, piemēram, sporta izplūde, tonēti logi, nestandarta balstiekārta, inspektors noteikti apturēs tādu auto. Turklāt veciem BMW bieži ir problēmas ar dokumentiem vai pilnīgas tehniskās apskates un apdrošināšanas trūkumu.

Mercedes reprezentatīvā klase, īpaši vecie modeļi

Mercedes, īpaši E un S klases modeļi līdz 2010. gadam, izraisa aizdomas, ja to ārējais izskats un vispārējais stāvoklis ir acīmredzama neatbilstība. Šīs automašīnas pagātnē bija noziedzīga stila simbols un joprojām nes sev līdzi “bīstama tēla” auru.

Inspektori pievērš uzmanību neatbilstībai starp statusa auto un, piemēram, jaunu vai agresīvu vadītāju, it īpaši, ja auto ir vecs un tam ir nestandarta detaļas.

Automašīnas ar “cita” reģiona numuriem

Lasi vēl: Ja šie priekšmeti tiks atrasti automašīnā, tad uz līdzenas vietas jums atņems autovadītāja tiesības – kurā valstī

Auto ar numuriem no citām valstīm, kas regulāri pārvietojoties vienā reģionā, gandrīz vienmēr rada interesi. Un tas nav aizspriedums: augsts pārkāpumu līmenis, viltus reģistrācija, bieža automašīnas izmantošana pārkāpumiem bez sekām — tas viss rada pamatu pārbaudei.

Šajā grupā ietilpst arī automašīnas, kas ievestas no citām valstīm, īpaši, ja tās nav savlaicīgi pārreģistrētas Latvijas teritorijā.

Sporta automašīnas un premium klases

Pat pilnīgi legāls Porsche vai Maserati var tikt apturēts, ja inspektors uzskata, ka tās uzvedība uz ceļa pārkāpj normas. Tāpat bieži pārbauda luksusa klases automašīnas ar austrumu valstu un citiem tranzīta numuriem.

Nianses un papildu apturēšanas iemesli

Turpinājumu lasiet nākošajā lapā

 

Vadītāja izskats un braukšanas stils

Inspektors uzreiz novērtē vadītāja stāvokli pēc uzvedības: nervozas kustības, vēlme izvairīties no acu kontakta, steidzīgas manevrēšanas — tas viss izraisa aizdomas. Šādā gadījumā tiks apturēta pat visvienkāršākā un “neredzamākā” automašīna.

Mašīnas uzvedība satiksmē

Automobilis, kas brauc pārāk ātri, pārāk lēni, nokļūst uz ceļa malas vai veic neskaidrus manevrus — tieši tādu faktoru dēļ tiek pieņemts lēmums apturēt.

Laiks diennakts ritējumā

Naktīs un it īpaši brīvdienu naktīs pastiprinās kontrole. Tad biežāk atklāj vadītājus alkohola reibumā, bez vadītāja apliecības vai ar viltotiem dokumentiem. Automobiļi, kas pārvietojas vēlā laikā ar tonētiem logiem, vienatnē, ārpus galvenā plūsmas — ir pirmie inspektora mērķi.

Pārkāpumi kā netīras vai trūkstošas numura zīmes, lukturu bojājumi, nestandarta apgaismojums

Šīs pazīmes automātiski noved pie apturēšanas. Pat ja tas ir nejaušība, inspektoram ir jāpārbauda, vai nav citu pārkāpumu.

Lasi vēl: Tuvākajās dienās ”Whatsapp” gaidāmi jaunumi: ”Izmaiņas ietekmēs čatus, un noteikumi būs stingri”

Ceļu inspektoru darbinieki rīkojas nevis pēc subjektīviem priekšstatiem, bet balstoties uz praksi un ceļu situācijas analīzi. Tās markas un modeļi, kurus aptur biežāk, nonāk uzmanības lokā nevis aiz antipātijas, bet statistikas dēļ. Automobiļi, kuriem raksturīgs tūnings, slikts tehniskais stāvoklis vai kuri tiek izmantoti potenciāli aizdomīgās shēmās — tie patiešām ir objektīvi pastiprinātas kontroles uzmanības lokā.

Vadītājiem jāapzinās: ja jūsu automobilis pieder kādai “riskantai” kategorijai, tas nav spriedums. Bet tas nozīmē, ka inspektors var pievērst tai uzmanību ātrāk nekā citiem transportlīdzekļiem ceļu plūsmā. Lai nebūtu lieks interešu objekts, nepieciešams būt kārtīgam, ievērot ceļu satiksmes noteikumus un uzturēt mašīnu labā stāvoklī. Tad pat tikšanās ar inspektoru, ja tā notiks, aiztecēs ātri un bez sekām.