2026. gada gaidāmas vērienīgas pārmaiņas: tas ir pieņemts, un šīs izmaiņas paredz būtisku banku klātienes pakalpojumu paplašināšanu Latvijas reģionos, lai nodrošinātu iedzīvotājiem ērtāku piekļuvi finanšu pakalpojumiem.
Atbilstoši Latvijas Bankas noteiktajām prasībām kredītiestādēm “Swedbank”, “SEB banka” un “Citadele” no nākamā gada būs jāpārskata un jāpaplašina sava klātbūtne Latvijas reģionos, savukārt “Luminor Bank” jau šobrīd ir pietiekams klientu apkalpošanas centru pārklājums visā valstī.
Latvijas Banka 2024. gadā izdeva “Finanšu pakalpojumu sniegšanas klātienē noteikumus”, kuru mērķis ir nodrošināt plašāku banku pieejamību reģionos. Šie noteikumi paredz, ka no nākamā gada kredītiestādēm jāpastiprina klātiene vairāk nekā desmit pašvaldību administratīvajos centros. Kopumā tiek plānots izveidot aptuveni 20 jaunas vietas, kur klienti varēs saņemt finanšu pakalpojumus klātienē.
“Swedbank” atver pirmo konsultāciju punktu Madonā
“Swedbank” pārstāvis Jānis Krops norādīja, ka banka aktīvi strādā pie jaunu konsultāciju punktu izveides, lai tie sāktu darbu pēc iespējas ātrāk. Pirmais šāds punkts kopš augusta beigām darbojas Madonā kā pilotprojekts.
Krops uzsvēra, ka šie punkti nav un nebūs pilnvērtīgas filiāles – tie paredzēti klientu konsultēšanai un palīdzībai, piemēram, “Smart-ID” uzstādīšanā vai atjaunošanā, kodu kalkulatoru nomaiņā, maksājumu karšu pasūtīšanā uz mājām un citos līdzīgos jautājumos. Dažkārt cilvēki vēršas arī ar jautājumiem par pensiju uzkrājumiem, finanšu pratību vai drošības ieteikumiem, kā pasargāt sevi no krāpniecības.
Šajos konsultāciju centros pagaidām darbinieki pieņem klientus reizi nedēļā, un apkalpošanas biežums tiks pielāgots atbilstoši iedzīvotāju interesei. Pilna laika filiāļu izveide šajās vietās netiek plānota.
Pašlaik “Swedbank” meklē piemērotas telpas citās pašvaldībās, tostarp Bauskā, un banka cer līdz jaunajam gadam atrast atbilstošas telpas. Krops atzīmēja, ka šajā procesā būtiska ir pašvaldību iesaiste, jo tās vislabāk pārzina pieejamo telpu piedāvājumu. Kā piemēru viņš minēja Madonu, kur pašvaldības atbalsts ļāva atvērt konsultāciju punktu četrus mēnešus pirms likumā noteiktā termiņa.
“SEB banka” plāno trīs pastāvīgas klientu apkalpošanas vietas
“SEB bankas” pārstāvji informēja, ka no nākamā gada banka nodrošinās trīs pastāvīgas apkalpošanas vietas Bauskā, Kuldīgā un Madonā. Klientiem tur būs iespēja saņemt nepieciešamos pakalpojumus pēc iepriekšēja pieraksta divas reizes nedēļā.
Papildus tam Balvos, Preiļos, Krāslavā, Valkā, Limbažos un Saldū banka nodrošinās izbraukuma pakalpojumus, kas tiks sniegti pēc iepriekšēja pieteikuma. Šo pieeju “SEB banka” īstenos sadarbībā ar vietējām pašvaldībām, lai nodrošinātu iedzīvotājiem ērtu piekļuvi bankas pakalpojumiem tuvāk dzīvesvietai.
Šobrīd banka strādā pie piemērotu telpu meklēšanas vai esošo telpu pielāgošanas, kā arī risina tehniskos jautājumus, lai apkalpošanas vietas varētu uzsākt pilnvērtīgu darbību.
“Citadele” paplašina pakalpojumu pieejamību
Bankas “Citadele” Baltijas klientu apkalpošanas daļas vadītājs Toms Stārosts norādīja, ka banka sekmīgi ievieš Latvijas Bankas prasības par finanšu pakalpojumu pieejamību reģionos.
Jau ir noteiktas vietas, kur banka stiprinās klātbūtni: nākamā gada sākumā jauna pakalpojumu sniegšanas vieta tiks atvērta Limbažos, kur klienti varēs saņemt klātienes apkalpošanu. Tāpat tiks izveidotas divas alternatīvās apkalpošanas vietas Līvānos un Balvos, kur klienti pēc pieraksta varēs tikties ar bankas darbiniekiem vismaz reizi nedēļā.
“Luminor Bank” saglabā esošo apkalpošanas centru tīklu
“Luminor Bank” Latvijas filiāles klientu apkalpošanas vadītāja Baiba Tētiņa skaidroja, ka bankai šobrīd ir pietiekams apkalpošanas centru pārklājums visā valstī, tādēļ tuvākajā laikā papildu vietas atvērt netiek plānots.
Pēc viņas teiktā, Latvijas Bankas nosacījumi paredz, ka klātienes centru vai alternatīvu risinājumu atbilstība tiks pārvērtēta katru gadu, ņemot vērā konkrētās iestādes klientu portfeli. Viņa arī piebilda, ka klientu paradumi mainās, un arvien vairāk cilvēku izvēlas banku pakalpojumus saņemt attālināti, nevis klātienē. Tomēr visbiežāk klātienē tiek risināti jautājumi, kas saistīti ar “Smart-ID” lietotnes uzstādīšanu vai specifisku kontu atvēršanu.
Latvijas Banka aicina informēt sabiedrību
Latvijas Banka uzsver, ka bankas tiek aicinātas sadarboties ar pašvaldībām, lai izveidotu konkrētajiem reģioniem piemērotākos risinājumus un informētu sabiedrību par jaunajām iespējām saņemt pakalpojumus klātienē. No 2026. gada 1. janvāra iedzīvotājiem jābūt pilnībā informētiem par to, kur un kā varēs saņemt dažādus banku pakalpojumus.
Vienlaikus Latvijas Banka norāda, ka banku sadarbība šajos jautājumos nedrīkst ierobežot konkurenci vai iedzīvotāju izvēles iespējas.
Atbilstoši noteikumiem Latvijas Banka savā tīmekļvietnē uzturēs publisku elektronisku karti, kurā būs redzamas visas klātienes pakalpojumu vietas, ko bankas norādījušas. Savukārt pašām bankām būs jānodrošina, ka šī informācija ir pieejama to mājaslapās un redzamās vietās klātienes apkalpošanas centros, norādot to veidu, darba laiku, pieejamos pakalpojumus un to saņemšanas kārtību.

 
        








