Ieslēdziet pagrieziena rādītājus pareizi: nianses, par kurām braukšanas instruktori jums nestāsta

Ikviens, kurš sēžas pie automašīnas stūres, saprot, cik svarīgi ir ievērot ceļu satiksmes noteikumus. Viens no vienkāršākajiem, bet vienlaikus ārkārtīgi svarīgiem drošas braukšanas elementiem ir pagrieziena rādītāji.

Signāli, kas palīdz vadītājam sazināties ar citiem satiksmes dalībniekiem, brīdinot viņus par nodomu mainīt braukšanas virzienu vai joslu.

Šķiet, kas gan tajā sarežģīts? Ieslēdziet pagrieziena rādītāju – un viss ir skaidrs. Tomēr praksē tieši šo signālu lietošana izraisa daudz konfliktu, avārijas situāciju un pārpratumu. Īpaši bieži rodas jautājumi par to, kad tieši pagrieziena rādītāji jāieslēdz, lai izvairītos no neskaidrībām un nesaņemtu sodu no ceļu inspektoriem.

Saskaņā ar noteikumiem vadītājam ir nekavējoties jāieslēdz pagrieziena signāls manevra sākumā – tas ir, piemēram, kad automašīna jau atrodas krustojumā un sāk griezties. Šī prasība ir saistīta ar faktu, ka priekšlaicīga pagrieziena rādītāja ieslēgšana var maldināt citus satiksmes dalībniekus.

Iedomājieties situāciju: jūs tuvojaties krustojumam un ieslēdzat labo pagrieziena rādītāju 50 metrus pirms iebraukšanas krustojumā, sagaidot, ka visi jūs pamanīs un pielāgosies jūsu manevram. Tomēr aiz jums pārvietojas automašīnas, kuru vadītāji var domāt, ka jūs nogriezīsieties tieši tur, kur ieslēdzāt signālu, nevis tieši krustojumā. Tas var izraisīt nepareizus lēmumus, konfliktus uz ceļa un pat avārijas.

Autovadītāji, kas neievēro šo noteikumu, riskē ne tikai izraisīt ceļu satiksmes negadījumu, bet arī saņemt administratīvu sodu. Turklāt pagrieziena rādītāju noteikumu ignorēšana ir viens no galvenajiem ceļu satiksmes negadījumu cēloņiem, jo tā rada negaidītas situācijas citiem satiksmes dalībniekiem un samazina kopējo drošības līmeni uz ceļa.

Svarīgi atzīmēt, ka pagrieziena signāla došanas noteikumi neaprobežojas tikai ar situācijām, kad jāveic pagriezieni krustojumos. Vadītājam ir pienākums parādīt pagrieziena signālu arī mainot joslas, izbraucot no piegulošas teritorijas, apbraucot šķēršļus, kā arī pirms apstāšanās vai pārvietošanās uzsākšanas. Šajos gadījumos pagrieziena rādītāji jāieslēdz iepriekš, lai citiem satiksmes dalībniekiem būtu laiks pamanīt jūsu manevru un atbilstoši reaģēt. Piemēram, mainot joslas, signāls jāparāda vismaz dažas sekundes pirms manevra sākuma, lai netraucētu “kaimiņiem” uz ceļa.

Pieredze rāda, ka autovadītāji bieži pieļauj kļūdu, jaucot pagrieziena rādītāju ieslēgšanas brīdi krustojumos ar citiem manevriem. Daži uzskata, ka signāls ir jāparāda iepriekš, lai dotu vairāk laika citiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Citi signālu ieslēdz pārāk vēlu, kas rada haosu apkārt, jo neviens nesaprot šāda vadītāja nodomus. Tāpēc noteikumu apgūšana un stingra ievērošana ir atslēga drošībai uz ceļa.

Pagrieziena rādītāji ir ne tikai brīdinājuma ierīces, bet arī savstarpējas cieņas un pieklājības instruments uz ceļa. Ja signāls tiek ieslēgts laikus un skaidri, tas palīdz citiem autovadītājiem mierīgi pieņemt lēmumus un izvairīties no negaidītām situācijām. Signalizēšana par manevriem ir sava veida valoda, kurā autovadītāji sazinās savā starpā. Jo precīzāka un savlaicīgāka tā ir, jo mazāk būs konfliktu un avārijas situāciju.

Lasi vēl: Klienti sašutuši un ļoti vīlušies redzētajā kādā no ”Maxima” veikaliem: kas tur noticis

Mūsdienu automašīnas ir aprīkotas ar sistēmām, kas palīdz vadītājam atcerēties ieslēgt pagrieziena rādītājus un pat automātiski tos izslēdz pēc manevra pabeigšanas. Tas ir īpaši svarīgi iesācējiem autovadītājiem, kuri vēl nav izveidojuši ieradumu pareizi lietot signālus. Tomēr nevajadzētu pilnībā paļauties uz elektroniskajiem palīgiem, jo atbildība par drošu braukšanu gulstas tikai uz personu pie stūres.

Aplūkosim praksē vairākas tipiskas situācijas, ar kurām saskaras autovadītāji..

Turpinājumu lasiet nākošajā lapā

 

Tuvojoties krustojumam, vadītājs neieslēdza pagrieziena rādītāju, kā rezultātā citi satiksmes dalībnieki nesaprata viņa nodomus, radās spriedze un palielinājās avārijas risks. Vadītājs ieslēdza pagrieziena rādītāju pārāk agri, vairākus desmitus metru pirms pagrieziena sākuma, kā rezultātā aizmugurē braucošā automašīna nolēma mainīt joslas, domājot, ka pagrieziens tiks veikts agrāk, bet, kad manevrs notika vēlāk, radās apjukums un potenciāli bīstama situācija.

Mainot joslas, vadītājs aizmirsa dot signālu vai izdarīja to pārāk vēlu, kas piespieda blakus braucošo automašīnu strauji bremzēt, lai izvairītos no sadursmes. Pēc manevra pabeigšanas vadītājs aizmirsa izslēgt pagrieziena rādītāju, un tas maldināja citus, iespējams, izraisot nevajadzīgu joslu maiņu un konfliktus.

Katrs no šiem gadījumiem var novest pie naudas sodiem bet, pats galvenais, pie bīstamas situācijas uz ceļa. Tāpēc uzmanības pievēršana detaļām un noteikumu ievērošana nav tikai formalitāte, bet veselības jautājums.

Jaunajiem autovadītājiem un tiem, kas vēlas atsvaidzināt savas zināšanas, iesaku regulāri pārlasīt aktuālās ceļu satiksmes noteikumu versijas un pievērst uzmanību sadaļai, kas veltīta pagrieziena rādītājiem un manevriem. Praksē varat patrenēties tukšā stāvvietā vai vietās ar mazu satiksmes intensitāti, lai atstrādātu pareizo pagrieziena rādītāju ieslēgšanas un izslēgšanas brīdi. Ar pieredzi tas jums kļūs par ieradumu un dabisku auto vadīšanas sastāvdaļu.

Lasi vēl: Reiz ņēmu naudu ārā no bankomāta un tas man izdeva vairāk nekā man bija kontā – stāstu ko darīju tālāk

Rezumējot, vēlētos uzsvērt, ka pagrieziena rādītāji nav tikai jūsu automašīnas signāllampiņas. Tie ir drošības, komunikācijas un cieņas elements uz ceļa. Pagrieziena rādītāju pareiza lietošana palīdz izvairīties no daudzām nepatikšanām, konfliktiem un sodiem. Vienmēr ieslēdziet pagrieziena rādītājus savlaicīgi un skaidri, nemaldiniet citus ceļu satiksmes dalībniekus, un lai jūsu braukšana būtu droša un ērta.

Dārgie lasītāji, ja jums noderēja šī informācija, atzīmējiet rakstu ar “patīk” un dalieties ar draugiem. Būsim gandarīti arī par jūsu komentāriem!