Tagad ir kļuvis pilnībā skaidrs, kurām automašīnām turpmāk tehnisko apskati būs iespējams veikt retāk nekā citām. Beidzot publiski izskanējusi konkrēta informācija par šiem transportlīdzekļiem, kam noteikts retāks apskašu grafiks.
Saskaņā ar jaunajām izmaiņām Latvijā turpmāk jauniem automobiļiem pirmo reizi tehniskā apskate būs jāiziet tikai pēc trim gadiem kopš reģistrācijas brīža. Pēc tam nākamās trīs tehniskās apskates būs jāveic ik pēc diviem gadiem, nevis katru gadu, kā tas bijis līdz šim. Šādu kārtību nosaka 22. jūnijā Saeimas galīgajā lasījumā vienbalsīgi pieņemtie grozījumi Ceļu satiksmes likumā.
Saskaņā ar jauno kārtību, vieglajam automobilim, kas iepriekš nav reģistrēts ne Latvijā, ne ārvalstīs, pirmreizējā valsts tehniskā apskate jāveic ne vēlāk kā 36 mēnešus pēc pirmās reģistrācijas Latvijā, ņemot vērā termiņu, kas norādīts atļaujā piedalīties ceļu satiksmē. Otrā tehniskā apskate jāveic pēc diviem gadiem no pirmās apskates, un tāds pats intervāls – reizi divos gados – attieksies arī uz trešo un ceturto apskati. Pēc tam tehnisko apskati būs jāveic katru gadu, kā tas līdz šim bija noteikts.
Kā arī CSDD izplata informāciju sakarā ar Lieldienu laiku – lasi raksta beigās!
Likuma grozījumu autors, deputāts Andris Kulbergs no “Apvienotā saraksta”, uzsvēris, ka šīs izmaiņas palīdzēs samazināt ēnu ekonomiku autoservisu jomā. Viņš norādījis, ka valsts katru gadu zaudē vairāk nekā 154 miljonus eiro, kas izplūst nelegālās nozarēs.
Tāpat likums nosaka, ka piekabēm ar pilnu masu līdz 3500 kilogramiem tehniskā apskate turpmāk būs jāveic tikai reizi divos gados. Šī norma stāsies spēkā no 2025. gada 1. janvāra. Papildus tam grozījumi paredz, ka turpmāk tehnisko apskati varēs veikt ne tikai Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) centros, bet arī autoservisos, kas būs saņēmuši CSDD akreditāciju šī pakalpojuma sniegšanai.
Tāpat no likuma svītrots noteikums, kas līdz šim aizliedza personām, kuras veic tehniskās apskates pārbaudes, vienlaikus nodarboties ar automašīnu tirdzniecību, apkopi, remontu vai atjaunošanu, kā arī veikt apskati transportlīdzekļiem, kas atrodas viņu īpašumā.
KONTEKSTS:
Lasi vēl: Kur gan pazudusi izcilā aktrise Mirdza Martinsone – viņa atklāj, kas liek viņai skumt
Līdz šim Latvijā spēkā bija norma, ka vieglajām automašīnām, kas nav vecākas par četriem gadiem, tehniskā apskate jāveic reizi divos gados, bet pēc tam – reizi gadā. Šo kārtību ieviest bija rosinājuši vairāk nekā 10 tūkstoši iedzīvotāju, parakstot attiecīgu iesniegumu ar aicinājumu vienādot tehniskās apskates biežumu visām automašīnām neatkarīgi no to vecuma. Tomēr 2017. gadā Saeima atbalstīja tikai daļu no priekšlikumiem, argumentējot, ka Latvijas ceļi ir sliktā stāvoklī un transportlīdzekļi tajos nolietojas ātrāk.
CSDD ir valsts akciju sabiedrība, kas Latvijā nodrošina transportlīdzekļu reģistrāciju, vadītāju apliecību izsniegšanu, tehnisko apskati un citus ar satiksmi saistītus pakalpojumus. Tās kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) turpmāk nodrošinās iespēju veikt pārbaudes transportlīdzekļiem, kas aprīkoti ar saspiestās dabasgāzes (SDG) baloniem.
CSDD norāda, ka spēkā stājušies jauni vērtēšanas kritēriji un novērtējuma principi, kas tiek piemēroti tehniskās apskates laikā, īpašu uzmanību pievēršot SDG balonu periodiskajām pārbaudēm. Transportlīdzekļiem, kuri aprīkoti ar SDG barošanas sistēmu un kuri tehnisko apskati veic pēc 1. jūlija, tiks piešķirts vērtējums “3”, ja transportlīdzekļu reģistrā nebūs pieejama informācija par spēkā esošu SDG balona periodiskās pārbaudes apliecinājumu.
Noteikumi paredz, ka SDG balona periodiskā pārbaude jāveic ik pēc četriem gadiem. Šīs pārbaudes drīkst veikt tikai tie uzņēmumi, kuriem ir spēkā esošs pilnvarojums. Pilns saraksts ar uzņēmumiem, kuri ir tiesīgi veikt visu transportlīdzekļu SDG balonu pārbaudes, pieejams CSDD mājaslapā.
Direkcija atgādina, ka nepieciešamība ieviest regulāras SDG balonu pārbaudes kļuva īpaši aktuāla pēc vairākiem transportlīdzekļu eksploziju gadījumiem Eiropas Savienības dalībvalstīs. Attiecīgā norma tehnisko apskašu noteikumos tika izstrādāta jau 2018. un 2019. gadā, balstoties uz Satiksmes ministrijas, CSDD, automobiļu ražotāju un Auto asociācijas kopīgi saskaņoto konceptu.
CSDD ir valsts akciju sabiedrība, kas Latvijā veic transportlīdzekļu reģistrāciju, izsniedz vadītāju apliecības, nodrošina automašīnu tehnisko apskati un sniedz citus pakalpojumus. Direkcijas kapitāldaļu turētājs ir Satiksmes ministrija.